صفحه اصلی / دلیل منطقی کاهش رتبه در میان بنادر جهان

دلیل منطقی کاهش رتبه در میان بنادر جهان

سرمقاله
واژه‌ای که یک خبرگزاری داخلی در تیتر گزارش سالانه «لویدزلیست» به کار گرفته است. حقیقتا گاه روزنامه‌نگاران امروز به کلی بار کلمات را نادیده می‌انگارند و هر آنچه بر زبان‌شان می‌آید، در نوشته‌های‌شان به کار می‌گیرند. نوعی
 خود کوچک‌بینی که حداقل در زمینه مسائل و گزارش‌های اقتصادی به کار نمی‌آید. اگر در صف صد بندر بزرگ جهان جایگاهی در سطح بالا داریم، می‌شود بر آن بالید، چه برسد به اینکه پایین و…
بالارفتن رسمی و اتفاقی از این نردبان را بتوان نشانه‌ای ناهنجار یا نامناسب تلقی کرد.  بهتر است به اصل خبر هم نگاهی بیندازیم تا مشخص شود که اصولا چرا چند پله‌ای در این فهرست به پایین سریده‌ایم؟ آیا می‌شود کسی را به همین خاطر نکوهش کرد یا نه؟ آیا می‌شود انگ منفی به اصل خبر زد یا نه؟ لویدزلیست سال‌های سال است که روند رشد بنادر جهان را رصد می‌کند و اعتباری برای خود اندوخته است که همه دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل دریایی، کشتیرانی و کشتی‌داری بر آن وقوف دارند و بر ادعاهایش اعتماد می‌کنند.
 بنابراین در درستی اصل خبر هیچ تردیدی نیست. به زبان ساده‌تر در سال ۲۰۱۶ مجتمع بندری شهید رجایی از نظر حجم عملکردها در زمینه‌های مختلف نتوانسته است در جایگاه قبلی خود بایستد، اما این بدان معنا نیست که این مجتمع در طول دوره کار کمتری انجام داده باشد. نگاهی به گزارش‌های سازمان بنادر و دریانوردی و عملکرد دولت یازدهم در کل دوره چهار ساله این دولت حکایت از آن دارد که اتفاقا کار بیشتر و بهتری در بندر مزبور و سایر بنادر کشور انجام گرفته است. 
گزارش لویدزلیست حکایت از آن دارد که در بخش عملیات حمل‌ونقل کانتینری در سال ۲۰۱۵ مجتمع بندری شهید رجایی روی هم رفته در مقایسه با سال ۲۰۱۴ در حدود ۸.۹ درصد کاهش نشان داده است، یعنی این بندر به جای یک میلیون و ۸۴۲ هزار تی.‌ای.یو فقط یک میلیون و ۶۷۸ هزار تی.‌ای.یو کانتینر را جابه‌جا یا راه‌اندازی کرده است. مشاهده می‌شود که آمار هم مربوط به دو سال پیش است و نه سال ۲۰۱۶ که چهار ماه پیش پشت سرگذاشته‌ایم. 
اما مشکل اینجاست که چرا ما به جای یافتن دلایل منطقی برای کاهش مقام‌مان در میان بنادر جهان به یک نتیجه‌گیری دلتنگ‌کننده قناعت می‌کنیم و به نوعی عملکرد هزاران کارمند و کارشناس و ده‌ها هزار کارگر بندری کشورمان را زیر سوال می‌بریم. مثلا توجه نمی‌کنیم که این رده‌بندی فقط شامل بخش عملیات کانتینری مجتمع شهید رجایی می‌شود و نه کل عملکرد آن در سال ۲۰۱۶. در واقع اگر به دیگر بخش‌های عملکردی این مجتمع نگاهی بیندازیم، دستگیرمان می‌شود که نتیجه‌گیری سازمان بنادر و دریانوردی از پیشرفت فعالیت‌های بندری و حمل‌ونقل دریایی کشور در دوره کار دولت یازدهم به واقعیت نزدیک‌تر است. 

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.