صفحه اصلی / شکستن انحصار تأمین اجتماعی سخت اما شدنی است

شکستن انحصار تأمین اجتماعی سخت اما شدنی است

فعالان بخش خصوصی امسال در انتظار عمل به این توافق هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در اسفندماه سال گذشته تلاش‌های بخش خصوصی برای حل یکی از مشکلاتش با سازمان تأمین اجتماعی نتیجه داد و  مدت رسیدگی به دفاتر فعالان اقتصادی که در دو سال گذشته از مشکلات عمده بخش خصوصی با تأمین اجتماعی بود، یک سال تعیین شد. این مسئله از مطالبات جدی اتاق تهران و بخش خصوصی در سال ۹۵ از دولت بود و در نامه رئیس اتاق تهران به معاون اول رئیس‌جمهور در خردادماه ۱۳۹۵ هم به این خواسته اشاره‌شده بود.
مسئله رسیدگی به مدت ۱۰ سال  به دفاتر بیمه باعث شده بود در بعضی موارد برای واحدهای تولیدی جریمه‌های بالای هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود درحالی‌که ارزش کل آن واحد به ۲۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسیده است.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق دراین‌باره گفت: فشار سازمان تأمین اجتماعی به بنگاه‌ها به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط در دو سال گذشته یعنی از سال ۹۴ شدت گرفت. در این دو سال در مجموعه بخش خصوصی تلاش کردیم با سازمان تأمین اجتماعی مذاکره کنیم که نتیجه این تلاش‌ها نامه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به مدیرعامل موسسه حسابرسی این سازمان بود. در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در وزارت کار و با حضور طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی مسئله بخش خصوصی با سازمان تأمین اجتماعی را مطرح کردیم و درنهایت در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی در پایان سال گذشته به نتیجه رسیدیم.
محمدرضا نجفی منش ادامه داد: در پایان سال ۹۵، سازمان تأمین اجتماعی متعهد شد که رسیدگی به دفاتر بیمه را به یک سال برساند و این رسیدگی فقط مربوط به حقوق و دستمزد باشد و قراردادهایی که جنبه خریدوفروش  دارد را به‌عنوان پیمان تلقی نکنند. توافق بخش خصوصی با سازمان تأمین اجتماعی در حل این مشکل که از مسائل عمده‌ بنگاه‌های اقتصادی بود به‌طور مکتوب انجام‌شده است اما هنوز بعضی از همکاران ما معتقدند که این توافق به‌طور بخشنامه اعلام‌نشده است.
حالا با تلاش‌های مستمر فعالان بخش خصوصی در اتاق تهران سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده است تا براساس قانون با تولیدکنندگان رفتار کند. نجفی منش گفت: امیدواریم سازمان تأمین اجتماعی به قول‌هایش به بخش خصوصی پایبند باشد و عمل به این توافق را اعلام کند تا زمینه عملیاتی شدن آن فراهم شود. بخش خصوصی به‌ناحق گرفتارشده است. امسال سال تولید و اشتغال نامیده شده است و یکی از راه‌های تحقق به شعار امسال برداشتن موانع موجود در توسعه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و علاوه بر آن برقراری مشوق‌های لازم برای فعالان اقتصادی است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: ایجاد صندوق‌های غیر از صندوق‌های سازمان تأمین اجتماعی و شکستن انحصار این سازمان مدت‌هاست که مطرح‌شده است. این مسئله سخت اما شدنی است. افراد سال‌هاست در تأمین اجتماعی سابقه بیمه دارند و انتقال این سوابق مسئله‌ای نیست که به‌راحتی انجام بگیرد. روش‌های اجرایی برای ایجاد صندوق‌های جدید باید باکار کارشناسی کشف شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.