صفحه اصلی / توسعه مشارکت سیاسی از مشکلات جدی زنان است

توسعه مشارکت سیاسی از مشکلات جدی زنان است

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، فریده حقیقی در نشست هم اندیشی سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه با اصحاب رسانه در محل این حزب افزود: این سازمان پنج هدف کلی برای توسعه فعالیت های زنان و ارتقای جایگاه آنان به عنوان نیمی از جامعه کشور را دارد که توسعه مشارکت های سیاسی یکی از این اهداف است.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در راستای افزایش نداشتن مشارکت سیاسی زنان وجود دارد این است که عمده زنان معتقدند ما نگاه سیاسی نداریم که باید برای تغییر این دیدگاه بانوان تلاش شود.
وی خاطرنشان کرد: ما برای توسعه مشارکت سیاسی زنان پیشنهاد داشتیم که تمامی کانون های حزب اعتدال و توسعه ظرفیت ۳۰ درصدی به زنان تخصیص دهند تا از این طریق هم بتوانیم مشارکت زنان را به حد معقولی برسانیم.
وی تصریح کرد: یکی از رسالت های این سازمان شناسایی نیروها برای معرفی به کانون ها و سازمان های حزب است که اکنون ۱۹ کانون و ۳۱ سازمان زنان در کل کشور داریم تا از این طریق زمینه مشارکت سیاسی زنان نیز فراهم شود.
حقیقی یکی دیگر از اهداف پنجگانه این سازمان را تامین امنیت حقوقی، قضایی و روانی زنان دانست و گفت: امیدواریم با برنامه هایی که برای این موضوع تعریف شده است بتوانیم قوانین مرتبط در این حوزه را مطالعه کنیم و موانع، شناسایی شود و پس از آن با تشکیل یک کارگروه تخصصی پیشنهاداتی برای این مساله در قالب نشست با سایر افراد متخصص و صاحبنظران ارائه کنیم.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه افزود: پس از این موضوع طرحی برای تامین امنیت حقوقی و قضایی بانوان به مجلس شورای اسلامی یا دولت ارائه داده تا شاهد بهبود قوانین و مقررات باشیم.
 
** مدیریت در کشور مردانه است
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه های مدون در حوزه زنان بتوانیم علاوه بر تامین امنیت زنان به ارتقای جایگاه مدیریتی آنان نیز دست یابیم چرا که چندین سال است با تمام تلاش های فراوان اما این اتفاق رخ نداده است.
حقیقی اظهارکرد:از آنجا که مدیریت در کشور مردانه است زنان نیز شناخت کلی نسبت به خودشان ندارند و به توانایی ها و ظرفیت های خودشان نیز اعتماد ندارند و همین موضوع باعث شده است که زنان برای پست های مدیریتی دیده نمی شوند.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه گفت: شناسایی زنان توانمند جامعه در کل کشور از جمله برنامه های این سازمان به شمار می رود و به طور یقین این موضوع در قالب یک برنامه جامعه پیگیری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زنان از دیگر برنامه ها و اهداف این سازمان است چون کشور ما دارای نگاه های متفاوت است و به طور قطع جایی که تفاوت فرهنگی زیادی وجود دارد مسائل مختلف با نگاه های متفاوت دیده می شود.
حقیقی اضافه کرد: این سازمان توانمندی اقتصادی زنان را با یک هدف ویژه دیده است و البته معتقدیم تا زمانی که زنان نتوانند دسترسی به منابع مالی و خودکفایی مالی داشته باشند نمی توانند به سمت توانمندی حرکت کنند و در این زمینه همیشه در برنامه های فرهنگی دچار مشکل می شوند.
به گفته وی، زنان به عنوان ۵۰ درصد جامعه باید نقش تولید کننده و مصرف کننده بهینه در خانواده های خودشان را داشته باشند چون زنان ما معلمان اصلی جامعه اند.
وی ادامه داد:اید آموزش های مداوم برای زنان وجود داشته باشد که به همین منظور سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه برنامه های آموزشی ویژه ای برای زنان دارد و این آموزش ها در مناطق کمتر توسعه یافته با انجام مشاوره های رایگان برای راه اندازی کسب و کار، کارآفرینی و تولید برنامه های اشتغالزاست.
حقیقی ادامه داد: توسعه سلامت، بهداشت و تندرستی زنان به عنوان یکی دیگر از پنج هدف این سازمان محسوب می شود و این هدف در استان های مختلف با توجه به بافت فرهنگی، ویژگی های قومیتی و جمعیت شناختی متناسب با فرهنگ بومی آنها برنامه ریزی شده است.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: در این راستا اولویت های زنان در بخش توسعه سلامت و بهداشت در ۳۱ استان شناسایی می شود و پس از آن برنامه های لازم اجرایی خواهد شد.
وی به برنامه ریزی برای توسعه توانمندی زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و افزود: از آنجا که دولت سعی در کوچک کردن بدنه خودش دارد باید بخش خصوصی به این موضوع ورود کند و چون در حوزه اشتغال قوانین ضد و نقیض فراوانی وجود دارد و مشکلاتی برای زنان ایجاد می کند باید همه در این زمینه کمک کنند تا این مشکلات برطرف شود.
حقیقی اظهارکرد: تلاش می شود کمک هایی که زنان سرپرست خانوار نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهیم و یکی از این کمک ها انجام مشاوره های راه اندازی کسب و کار است که به صورت رایگان به آنان ارائه می شود.
وی یکی از مشکلات زنان را نداشتن دانش در زمینه های مختلف بیان کرد و افزود: ایجاد فرصت های ویژه در قالب نمایشگاه ها و فروش های ویژه یک حالت مسکن و تدریجی است و با برگزاری چند نمایشگاه در سال مشکل معیشت زنان برطرف نمی شود بلکه باید ساختار دائمی برای این موضوع در کشور دیده شود.
رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه مشکل زنان جامعه تولید نیست و بازاریابی است، اظهار کرد:باید بازار هدف برای آنان شناخته شده باشد.
وی درباره این سوال که آیا سازمان چشم اندازی برای برنامه های خود دارد، خاطرنشان کرد: چشم انداز سازمان در دست تدوین است و یکی از اولویت های اصلی ما در حوزه اشتغالزایی است و امیدواریم در سال های آینده در بخش آموزش زنان توانمند هر استان گام هایی اساسی برداشته شود.
سازمان زنان حزب و اعتدال توسعه تا حدود ۶ ماه پیش در قالب یک کمیته فعالیت داشت اما اکنون به عنوان یک سازمان با تشکیلات خاص به فعالیت های مختلف برای توسعه جایگاه زنان و توانمندسازی آنان می پردازد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.