صفحه اصلی / لرستان، نخستین استان مجری مدل توسعه‌گر در کشور

لرستان، نخستین استان مجری مدل توسعه‌گر در کشور

 علاوه بر اینکه باعث ارتقای کیفیت زندگی در محلات ناکارامد می‌شود، می‌تواند حافظ جان گروه‌های عمده‌ای از ساکنین آن نیز باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک جهت نوسازی و بازآفرینی محلات ناکارآمد استان لرستان با بهره‌گیری از الگوی توسعه‌گر با تأکید براینکه این اقدام از سوی ستاد ملی بازآفرینی شهری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همچنین ستاد بازآفرینی شهری استان لرستان به تصویب رسیده است گفت: تنها بخش باقی مانده از این دستورالعمل، تأمین شیوه نامه برای تأمین مالی پروژه‌های اجرایی در استان است که جلسات بررسی و تصمیم‌گیری نهایی در آخرین روزهای سال ۹۵ برگزار و به پایان رسید، در حال حاضر تنها منتظر پاسخ بانک مرکزی به پیشنهادات ارسالی هستیم.
ایزدی در ادامه محور قرار دادن بخش خصوصی برای مشارکت با مردم و اهالی بافت‌های ناکارآمد را سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه دانست و افزود: این شیوه در حال حاضر از طریق سیستم بانکی نیز جهت ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های شهری مورد حمایت قرار گرفته و از سوی بخش‌های مرتبط وزارت راه و شهرسازی نیز دنبال می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، لرستان را اولین استان اجرایی مدل توسعه‌گر در بازآفرینی مناطق هدف در کشور دانست و گفت: در مرحله اول محلات ناکارامد شهر بروجرد و در ادامه شهرهای خرم‌اباد و درود در راستای این مدل مورد برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با بیان این مطلب که عمدتا ساکنین این مناطق از قشر کم‌درآمد و محروم جامعه به شمار می‌روند گفت: قطعا این مدل علاوه بر اینکه باعث ارتقای کیفیت زندگی در محلات ناکارامد می‌شود، می تواند حافظ جان گروه‌های عمده‌ای از ساکنین آن نیز باشد.
این مقام مسئول با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص دو امر اشتغال‌زایی و تولید در سال جاری بیان کرد: به تصور من امر مسکن در عرصه شهرسازی می‌تواند اشتغال‌زایی قابل توجهی در کشور به همراه داشته باشد که بدون شک تأمین مسکن قشر کم‌درامد از هر مسئله دیگری در این عرصه مهم‌تر خواهد بود، مسئله‌ای که در این تفاهم‌نامه به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
ایزدی در ادامه سخنان خود عملیاتی شدن تفاهم‌نامه مذکور را آغازگر مورد توسعه‌گر در کشور قلمداد کرد و گفت: در مرحله اول این نهاد به مذاکره و گفتگو با اهالی محلات هدف و بافت‌های فرسوده بروجرد، برای مشارکت در طرح اقدام کرده و در مرحله بعد به پیگیری تأمین منابع مالی اجرای طرح از طرق مختلف مانند کمک‌های دولتی، آورده‌های مردمی و تسهیلات بانکی خواهد پرداخت.
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط با این حوزه در استان لرستان گفت: انتظار داریم با پیشبرد خوب برنامه‌ها در این مسیر شاهد استقبال و تعمیم این مدل در سایر شهرها و استان‌های کشور نیز باشیم.
هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: برنامه‌ریزی برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز تامین خدمات عمومی و سرانه‌های شهری در محدوده عملیاتی، هماهنگی برای تامین تسهیلات بانکی و استفاده از ظرفیت‌های استان برای پیشبرد بازآفرینی شهری در محدوده‌های هدف مهمترین اهداف استانداری لرستان در این مسیر به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه در شهر بروجرد هم اکنون ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد و حفظ آن برای ما اهمیت زیادی دارد، افزود: خوشبختانه مقدمات بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در استان لرستان انجام شده است و باید با استفاده از توانمندی‌ها و مدیریت مناسب بخش خصوصی و مشارکت مردمی محلات هدف، از این ظرفیت در تولید و اشتغالزایی جوانان در استان استفاده کنیم.
استاندار لرستان همچنین با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی به عنوان تنها راه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه ذکر شده که سالانه باید ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده احیاء شود، اما به دلیل عدم حضور بخش خصوصی عملاً این اتفاق رخ نداد.
وی با بیان اینکه مسکن مهر می‌توانست در بافت‌های فرسوده اجرا شود، ادامه داد: با اجرای طرح مسکن مهر در خارج از شهرها، عملاً فرصت احیای بافت‌های فرسوده شهری از بین رفت.
استاندار لرستان با بیان اینکه برای نخستین بار است که این تفاهمنامه سه‌جانبه میان استانداری، وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی در کشور و استان لرستان انجام می‌شود، اظهار کرد: در صورت موفقیت این طرح، استان لرستان می‌تواند به عنوان الگویی در حوزه احیای بافت‌های فرسوده برای سایر شهرها و استان‌ها باشد.
ایزدی همچنین در ادامه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: تفاهم نامه امروز به منظور اجرایی کردن مدل توسعه گر است که برای اولین بار در استان لرستان انجام می شود. امید است بتوانیم این مدل را به جامعه معرفی و بخش خصوصی را ترغیب کنیم و نشان دهیم که از این طریق می توانند وارد عرصه نوسازی و بهسازی شوند.
وی اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه سه جانبه، استانداری لرستان تلاش خواهد کرد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای خدمت رسانی و ارتقای زیرساخت‌ها و سایر اقداماتی که دستگاه‌ها در استان انجام می دهند فراهم کند. شرکت عمران و بهسازی هم به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، حمایت‌های خود را در زمینه طرح‌ریزی، تسهیلات و سایر مشوق‌ها صورت می‌دهد تا بتوانیم فعالیت‌های توسعه گری را به انجام برسانیم.
وی در ادامه افزود: پروژه‌های انتخابی ابتدا در شهر بروجرد بوده که به پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بهتر است از پروژه‌های تعیین شده در محلات هدف مشخص شده در ستاد ملی بازآفرینی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.