صفحه اصلی / بازار خودرو ایران در اختیار "تولیدات بی‌کیفیت چینی"؛ تولیدکنندگان داخلی قطعات حمایت نمی‌شوند

بازار خودرو ایران در اختیار "تولیدات بی‌کیفیت چینی"؛ تولیدکنندگان داخلی قطعات حمایت نمی‌شوند

ابراهیم احمدی با بیان اینکه سال گذشته در جهان بیشترین خودرو چینی را وارد کرده‌ایم، اظهار داشت: در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" حدود ۲۰۰ هزار خودرو از چین وارد ایران شده است. متاسفانه هزینه‌های تولید بالا رفته و قیمت دلار واقعی نیست، بنابراین بازار در حال حاضر به نفع واردات کالای چینی و نه تولیدات داخلی است.
رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون رغبت مردم به خرید خودروهای چینی، بیان کرد: این خودروها از نظر کیفیت براساس درجه‌بندی ماهانه سازمان بازرسی خودرو، امتیاز کمتری نسبت به خودروهای ساخت داخل دارند، اما قیمت آنها سبب اصلی گرایش مردم به خرید خودرو چینی است. پیش از این در حوزه خودرو، برندهای با کیفیت وارد می‌شد، اما اکنون ورود خودروهای چینی اشتغال در صنعت خودرو را با خطر مواجه کرده است.
احمدی با اشاره به واردات ۲۰۰ هزار خودرو چینی در سال گذشته، تصریح کرد: متأسفانه آمار واردات خودرو‌های چینی بسیار بالا بوده و در شرایط کنونی این موضوع برای بازار خودرو‌های داخلی خطرناک است.
ایران خودرو نماینده اصلی واردکننده خودروهای چینی
وی ایران خودرو را نماینده اصلی واردکننده خودروهای چینی به داخل کشور برشمرد و گفت: قطعات این خودروها پس از واردات توسط این نمایندگی در داخل کشور طبق سایزهای مختلف مونتاژ می‌شود.
رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون میزان واردات خودروهای چینی به اصفهان، اظهار داشت: نمایندگی‌های ایران خودرو در استان‌ها مسئول این واردات است و از میزان آنها در اصفهان اطلاع ندارم.
وی با بیان اینکه خودروهای چینی در کشور چین خریدار ندارد، افزود: بسیاری از برندهای خودرو چینی که با سر و صدای زیادی وارد بازار خودرو کشور شدند عملکرد مطلوبی نداشته و خیلی زود از هم پاشیده‌اند، اما چرا این خودروهای را وارد می‌کنند؛ نمی‌دانم.
افزایش ۳۰ برابری قیمت مواد اولیه تولید
احمدی با تاکید بر اینکه بازار خودرو کشور در اختیار خارجی‌ها قرار دارد، تصریح کرد: قیمت هزینه‌های تولید، حامل‌های انرژی، حمل و نقل و مواداولیه نسبت به ۲۰ سال گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش داشته، اما نرخ دلار فقط ۵ برابر شده و با این اوصاف بازار در انحصار خارجی‌ها است.
رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون کیفیت قطعات خودرو داخلی گفت: کیفیت مقوله‌ای است که با قیمت رابطه مستقیم دارد و اکنون قطعات مختلفی از کشورهای هند و چین در بازار وجود دارد که در بعضی موارد نمونه‌های ایرانی به مراتب از خارجی‌ها مطلوب‌تر است. برای تمام شرکت‌های تولیدکننده قطعه در دنیا قیمت پایین در اولویت قرار دارد و آنها با کاهش هزینه‌ها و حمایت دولت قطعات با کیفیت و مناسب تولید می‌کنند.
وی با بیان اینکه حمایت خاصی از تولیدکنندگان نمی‌شود، افزود: بازار قطعات خودرو به شدت رقابتی بوده تا جایی‌که ضعیف‌ترها خیلی زود از گردونه خارج می‌شوند.
احمدی با اشاره به لزوم رعایت استانداردها در تولید، تاکید کرد: هر کدام از قطعات خودرو استاندارد خاص خود دارد ضمن اینکه برای ارتقا کیفیت باید استانداردها به روز شود.
وی استان اصفهان را دارای توانمندی بسیاری در بخش تولید قطعات خودرو دانست و افزود: این استان پس از تهران و البرز، سومین استان کشور از نظر تولید سالانه قطعات خودرو است. با وجود قابلیت‌های بالای تولید قطعات در استان باز هم واردات قطعه‌های چینی و هندی بازار داخل را اشباع کرده است.
رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون رکود بازار خودرو داخل در ابتدای سال جاری، گفت: برخی وانمود می‌کنند که رکود در بازار حاکم است، اما این بازار اکنون در شرایط عادی و طبیعی قرار دارد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته شرایط عادی بازار به نحوی است که مردم برای خرید خودرو از ماه‌ها قبل ثبت‌نام می‌کنند و اینکه در کشوری شهروندان برای خریداری خودرو صف بکشند آن بازار بیمار است.
وی در پاسخ به اینکه آیا در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم، اظهار داشت: این روند کنونی قیمت‌ها ادامه دارد و بعید می‌دانم تغییری داشته باشیم.
رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان افزود: مسئولان در حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید با تدابیری لازم تعرفه‌های سنگینی را برای واردکنندگان خودروها لحاظ کنند. با افزایش هزینه‌های تولید داخل و واقعی نبودن قیمت دلار، واردات افزایش می‌یابد و چنین شرایطی در بازار خودرو داخلی ایجاد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

۱۰هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند/ توضیح درباره افزایش کرایه‌ها در سال جدید

به گزارش کسب و کار نیوز ، شادی مالکی در مورد گلایه برخی شهروندان نسبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.