صفحه اصلی / نقاط بحرانی در اقتصادهای نوظهور

نقاط بحرانی در اقتصادهای نوظهور

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، تورم شهری ایالات متحده امریکا برای اولین بار از ماه جولای کاهش پیدا کرد، در حالی که چین از دستکاری نرخ ارز طفره می رود و از طرف دیگر، ترک ها با دست خود قدرت را به رییس جمهورشان تحویل دادند تا قدرتی بیش از هر رهبر دیگری در تاریخ ۹۳ ساله جمهوری این کشور به دست آورد. در این بین و همزمان با این تحولات فعالان اقتصادی و بازرگانان با افزایش تنش ژئوپلیتیک در آسیا پس از تصمیم کره شمالی برای به آتش کشیدن موشک های بالستیک و سرپیچی از دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا دست و پنجه نرم می کنند.
*ترکیه
مردم ترکیه به نفع رییس جمهوری شان، رجب طیب اردوغان به تمرکز قدرت به دست او رای دادند. اما اردوغان با پیروزی خود یک حاشیه ایجاد کرده و حالا اتهام تقلب بر نتیجه انتخابات سایه انداخته است.
اردال آکسونگر، معاون رییس حزب مردمی جمهوری خواه، بزرگترین جناح مخالف گفت: ۲.۵ میلیون رای با مشکل همراه بوده اند و همچنین خبرگزاری آناتولی که تحت کنترل دولت است نتایج را دستکاری کرده و اعداد اعلام شده متفاوت از آمار رسمی است.
در حالی که پیروزی اردوغان برخی ابهامات کوتاه مدت که به بازارهای مالی ترکیه لطمه زده را حذف کرده است، اما وولف پیکولو، رییس شرکت «مشاوره ریسک های تنئو» در یک ایمیل به بلومبرگ گفته است: این اقدام مشکلات اقتصادی ترکیه را در میان مدت و بلندمدت تشدید خواهد کرد. همچنین خطر قابل توجهی از استحکام بیشتر قدرت نزد اردوغان، نوسانات سیاسی و اجتماعی را افزایش خواهد داد.
در این مدت ارزش لیره، پول ملی ترکیه ۲ درصد افزایش داشته است. اما هنوز هم لیره، بدترین عملکرد را در سال جاری از میان ۲۴ ارز بازارهای نوظهور که بلومبرگ بررسی می کند، دارد.
*چین
ایالات متحده هیچ دستکاری در کنترل ارز از سال ۱۹۹۴ نداشته است. اما او نظارت خود بر چین، کره جنوبی، کره جنوبی و تایوان را حفظ کرده است.  
به مدت یک سال ارزش یوان در مقابل دلار کاهش یافت و حتی هفته گذشته به پایین ترین سطح خود از ماه اوت سال ۲۰۱۵ رسید.
*کره جنوبی
هفته گذشته با تنش رو به رشد بین ایالات متحده، کره جنوبی و کره شمالی سپری شد. کیم جونگ اون به مقامات دولت امریکا هشدار داد.
تری ویزمن از شرکت سرمایه گذاری Macquarie Group Ltd از نیویورک گفت: توجه بازار به تمرکز و تنش ها در منطقه باقی خواهد ماند.
*برزیل
میشل تمر، رییس جمهور برزیل در گفتگویی اعلام کرد: تغییرات در اصلاح حقوق بازنشستگی برزیل باعث کسری بودجه از ۵۵۰ میلیارد رئال (۱۷۵ میلیارد دلار) تا ۶۰۰ میلیارد رئال در یک دهه می شود. این طرح به منظور کاهش فاصله کسری بودجه با ۸۰۰ میلیارد رئال بوده است. البته برای اصلاح این قانون، باید حمایت قانون گذار را به دست آورد.
ترمر می گوید: تغییرات نگران کننده است، چرا که تحقیق و بررسی فساد از ده ها تن از سیاستمداران، کنگره را فلج خواهد کرد.
به هرحال بررسی ها نشان می دهد بازده ضمنی به ۸.۴۶ درصد کاهش یافته است که پایین ترین سطح از ماه اوت سال ۲۰۱۳ بوده است.
*افریقای جنوبی
 
نوسانات قیمت ارز در یک ماه گذشته به دلایل سیاسی بوده است. رای اعتماد مجلس به جاکوب زوما، رییس جمهوری این کشور تا ۱۸ آوریل به تعویق افتاده است تا دادگاه برتر کشور درباره آن تصمیم بگیرد.
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.