صفحه اصلی / ۱.۶ میلیارد دلار بهبود تراز تجاری در ۱۰ماهه پارسال نسبت به مدت مشابه ۹۴

۱.۶ میلیارد دلار بهبود تراز تجاری در ۱۰ماهه پارسال نسبت به مدت مشابه ۹۴

 با بهبود یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلاری، به ۲۸۸ میلیون دلار رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایرنا، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره عملکرد ۱۰ ماهه ۱۳۹۵ تجارت خارجی (منتهی به دی ماه) نشان می دهد ارزش کالاهای وارداتی کشور بیش از سه برابر اقلام صادراتی به بازارهای هدف بود که در مقایسه با دوره مشابه در سال ۱۳۹۴ رشد ۶ درصدی را به ثبت رساند.
در ۱۰ ماهه ۱۳۹۵ متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ایران ۳۴۶ دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۴ به میزان ۴۲۷ دلار، کاهش ۱۹ درصدی را ثبت کرد.
در این مدت میزان صادرات کالا و میعانات گازی به ۳۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار رسید و در مقایسه با دوره مشابه در سال ۱۳۹۴ که ۳۲ میلیارد و ۵۴۶ میلیون دلار بود، رشد ۸.۴ درصدی را نشان می دهد.
متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در دوره این گزارش یک هزار و ۲۷۰ دلار بود و نسبت به میزان یک هزار و ۱۹۵ دلاری در ۱۰ ماهه ۱۳۹۴، رشد ۶ درصدی را به ثبت رساند.
میزان ارزش واردات ۱۰ ماهه پارسال (منتهی به دی ماه) ۳۴ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار بود و در مقایسه با دوره مشابه در سال ۱۳۹۴ که ۳۳ میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار بود، رشد سه درصدی را نشان می دهد.
میزان وزنی صادرات کالا و میعانات گازی در دوره این گزارش ۱۰۲ میلیون و ۴۳ هزار تن را نشان می دهد که سهم صادرات کالا ۸۶ میلیون و ۶۹۳ هزار تن بود.
همچنین واردات کالا در ۱۰ ماهه ۱۳۹۵، ۲۷ میلیون و ۵۵۵ هزار تن ثبت شد.
در ۱۰ ماهه ۱۳۹۴ برپایه داده های آماری گمرک، ۷۶ میلیون و ۲۸۸ هزار تن کالا و میعانات گازی صادر شد که سهم صادرات کالا ۶۸ میلیون و پنج هزار تن بود. در این مدت واردات کالا ۲۸ میلیون و ۳۷۰ هزار تن ثبت شد.
برابر جدول های آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان صادرات کالا و میعانات گازی از لحاظ وزنی در ۱۰ ماهه ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۴ رشد ۳۴ درصدی را تجربه کرد.
صادرات کالا نیز در مدت مورد بررسی در مقایسه با ۱۰ ماهه ۱۳۹۴ از ۲۷ درصد رشد برخوردار شد.
میزان واردات وزنی کالا نیز در ۱۰ ماهه ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۴ افت سه درصدی داشت.
به گزارش ایرنا، بررسی جزییات واردات کالا در دوره ۱۰ ماهه پارسال نشان داد چین، امارات و کره جنوبی به ترتیب با ۲۴، ۱۵.۷ و هشت درصد از مجموع واردات جمهوری اسلامی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.
در این مدت ۷۷ درصد واردات ایران از ۱۰ کشور جهان صورت گرفت و این سه کشور ۴۷.۷ درصد تامین کالای وارداتی ایران را از آن خود ساختند.
بهبود تراز تجاری و افزایش صادرات نسبت به واردات یکی از هدف های اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.