محمد جوادی قاضیانی
تولید کاملترین محتواهای علمی و حرفهای روز دنیا از طریق متخصصان و کارشناسان هر حوزه؛ در قالب متن، ویدئو و صوت کرده است. این موسسه تاکید دارد فرزندان این مرز و بوم در آغوش مادران پرمهرشان به رشد و تعالی خواهند رسید؛ بنابراین «مادر دانا، فرزند توانا» را سرلوحه کار خود قرار داده است. موسس این استارت آپ معتقد است که «جامعه مجازی بانوان ایرانی» را تشکیل داده و در محیطی مناسب با محتوای علمی و معتبر، آموزشهای نوین را در اختیار کاربران خود قرارداده است. حسین غضنفری، موسس و مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری رسانه ۲۴ درباره فعالیتهای این موسسه در قالب استارتآپ «من مامانم» و نیازهایی که این استارتآپ از جامعه بانوان برطرف میسازد با «کسبوکار» به گفتگو پرداخت.
چه شد که به ایده« من مامانم» رسیدید؟
در ابتدا باید این موضوع را توضیح دهم که بیشتر سابقه من در حوزه تلکام است و بیش از ۱۰سال در حوزه صنایع بالادستی تلکام در بخشهای بازاریابی و مدیریت پروژه شبکههای تلکام فعالیت داشتهام. حدود دوسال پیش یک تیم سه نفره از دوستانمان دور هم جمع شدیم و درباره این فکرکردیم که با توجه به کسب و کار آنلاین و سوابقی که در این حوزه داشتهایم، فعالیتی را آغاز کنیم. یک اتفاقی هم افتاده بود اینکه هر سه نفر ما دارای فرزند بودیم و میدیدیم که مسائل خاصی در این زمینه وجود دارد. واقعیت این است که ایده اولیه این فعالیت، یک فروشگاه آنلاین بود، ولی فروشگاه به تنهایی نمیتوانست پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد و به این فکر کردیم که بهتراست به جای تاسیس فروشگاه آنلاین، به سمت شبکههای اجتماعی برویم. البته آن زمان شبکههای اجتماعی تا این حد در زندگی مردم ایران نقش کلیدیای نداشتند. در مرحله بعدی به این فکر کردیم که این پلتفرم را برای چه کسانی پیاده کنیم، چند جامعه مانند مادرانی که در آغاز بارداری یا کسانی که فرزندانشان در سن۳-۴سالگی قرار دارند، وجود داشتند که نسبت به این محتوا حساسیت داشته باشند وسرانجام تصمیم گرفتیم ایده خود را برای این جامعه سفارشیسازی کنیم و چیزی حدود یک سال و هشت ماه روی این پلتفرم کار کردیم و از ۲۰شهریور ۱۳۹۵ «من مامانم »را راهاندازی کردیم.
چه نیازی در حوزه زنان شما را ترغیب به تاسیس این استارتآپ میکرد؟
چند دلیل وجود داشت: یکی اینکه پلتفرم ما محتوامحور بود و باید گروههایی که نسبت به محتوا حساسیت داشتند را پیدا میکردیم که یکی از این گروهها، بانوان باردار یا دارای کودکان کم سن و سال بودند. دلیل دیگری که ما را ترغیب به تاسیس این استارتآپ کرد این بود که عموما تصمیمگیرنده هزینهها در خانواده خانمها هستند و تصمیم و هدف نهایی ما این است که در این حوزه متمرکز شویم و نیازهای شان را بهتر شناسایی کنیم و در آینده بتوانیم با یک تجمیع خوب آنها را پاسخ دهیم.
تمرکز شما فقط بر حوزه زنان خواهد بود؟
در «من مامانم» بله. اما از حوزه زنان هم فراتر میرویم البته نه به این صورت که مردها را وارد «من مامانم» کنیم بلکه به این شکل که مثلا با همین پلتفرم «من پدرم »را راه بیندازیم.
به دلیل اینکه پلتفرم ما این قابلیت را دارد که هر جامعهای را که بتوانیم با محتوا نیازهای آن را بر آورده کنیم ،دور هم جمع کند، در حال حاضر هم با چند جای دیگر که کلونیهایی دارند در حال مذاکره هستیم که پلتفرم را برای آنها هم به صورت سفارشی تهیه کنیم.
«من مامانم» چه خدماتی را به کاربران ارائه میدهد؟
دو بخش خیلی عمده محتوا و گفتگوی به هنگام در «من مامانم» وجود دارد. در بخش محتوا ما تلاشمان این است که با استفاده از مراجع معتبر سطح آگاهی را بالا بیاوریم و در بخش دوم که گفتگوی به هنگام است ما دو هدف داریم اول اینکه گروههایی ساختهایم که خانمها بتوانند با هم دیگر تبادل اطلاعات کنند و هدف دیگر اینکه در دو حوزه اصلی روانشناسی و مامایی کلاسهایی را تشکیل دادهایم که کارشناسان ما به صورت ۲۴ساعته پاسخگوی نیازها و سوالات بانوان هستند. امکان دیگری را که در بهروزرسانیهای اخیر به اپلیکیشن «من مامانم» اضافه کردهایم، امکان مشاوره تلفنی است و ممکن است کاربران یک سوال خصوصیای داشته باشند که امکان مطرح کردن آن در حوزه چت عمومی ممکن نباشد یا سوال تخصصیتری داشته باشند، در این مواقع کاربران میتوانند با تماس تلفنی با مشاوران ما به صورت ۲۴ساعته، پاسخ سوالهای خود را دریافت کنند.
برنامه توسعه آتی هم در اردیبهشت ماه، امکان چت خصوصی با کارشناسان و متخصصان و همچنین فروشگاه تخصصی هستند که راهاندازی خواهند شد.
استفاده از خدمات شما چه هزینهای را برای کاربران در بردارد؟
ارائه محتوا و چتهای عمومی با کارشناسان و متخصصان هزینهای را در بر ندارد و کاملا رایگان ارائه میشود. تنها گزینهای که شامل هزینه میشود امکان مشاوره تلفنی با متخصصان است.
برای شروع به سرمایه بالایی نیاز داشتید؟ چطور آن را تامین کردید؟
بله، سرمایه خیلی زیادی لازم بود و کلا برای راهاندازی استارتآپ در کشور به سرمایه زیادی نیاز است. در استارتآپ «من مامانم» سرمایهگذار داشتیم و یکی از اعضای تیم ما مسئول تامین سرمایه بود.
از تبلیغاتی که در تلویزیون انجام دادید بازخورد خوبی دریافت کردید؟
بله، با تبلیغ تلویزیونیای که قبل از عید داشتیم سیر صعودی کاربران فعال ما رشد خوبی داشت.
مدلهای درآمدی شما به چه شکلی هستند؟
مدل اول ما همان مشاورههاست که به صورت خرد است و دنبال پول در آوردن از محتوا نیستیم. مدل اصلی ما این است که یک کلونی درست کردهایم و نیازهایشان را شناسایی میکنیم و به آنها پیشنهادهای مختلفی را از کالا تا خدمات ارائه میدهیم و از این طریق کسب درآمد میکنیم.
خدمات فروشگاه آنلاینتان به چه شکلی است؟
یک مدل فروش آنلاین برای یک جامعه خاص. ما دنبال این هستیم که یک شبکه اجتماعی اختصاصی با امکان تبادل مالی وجود داشته باشد. یعنی ما بخش خاصی از بازار را پیدا میکنیم و میبینیم که مثلا این بخش نیازهای مشترکی دارند که با محتوا قابل پوشش دادن هستند و ما این نیازها را شناسایی میکنیم و سعی میکنیم که این نیازها را پاسخ دهیم.
از چه مدلهایی برای ارائه «من مامانم» استفاده میکنید؟
ما چند ذینفع داریم: یک کاربر نهایی است که سعی میکنیم از رسانههای گسترده مثل تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها استفاده کنیم و کم کم خردش میکنیم بر شبکههای نیمه مویرگی، که خانمها در آن جا تجمع دارند. و از آن طرف ذینفعان دیگر ما، عرضهکنندها هستند که باید بازاریابی شوند و برای آن هم کاملا بر اساس شبکههای توزیع و مویرگی بازاریابی را انجام میدهیم.
اعضای تیمتان چند نفر و دارای چه تخصصهایی است؟
تیم ما یک تیم ۶۰ نفره با تخصصهای مختلف است که ۳۰نفر از آنها مستقیم و ۳۰ نفر دورکارند. ۱۵ نفر اعضای تیم فنیمان هستند و یک تیم ۱۵نفره محتوا داریم که با تخصصهای مختلف در حال ارائه خدمات به کاربرانهستند.
قصد ورود به بازارهای خارج از ایران را هم دارید؟
در «من مامانم» که این اتفاق خواهد افتاد و حداقل به زودی وارد بازار کشورهای فارسی زبان میشویم و برای «من مامانم غیرفارسی» هم ارتباطهایی در کشورهای غیرفارسی زبان داریم که قصد وارد شدن به آن را هم در آیندهداریم.
وارد فاز در آمدزایی شدهاید؟
خیر، ما در فاز سرمایهگذاری هستیم و هنوز وارد فاز درآمدزایی نشدهایم.
برای جوانهایی که قصد تاسیس یک استارتآپ را دارند، چه توصیهای دارید؟
خیلی عجله نکنند، شور جوانی و حس استقلال طلبی خیلی حس جالبی است و یک نکتهای را که باید بگویم این است که راه انداختن استارتآپ کار سختی است و فضای کشور هم در این زمینه خیلی خوب نیست. به نظرم برای شروع، تجربه کار در یک استارتآپ و یک شرکت بزرگ را باید حتما داشته باشند، یعنی در شرکت بزرگ کار کرده باشند و لمس کرده باشند که یک شرکت وقتی بزرگ میشود به چه شکلیدرمیآید.
یعنی چشماندازی از بزرگ شدن داشته باشند و در یک استارتآپ هم کار کرده باشند به این دلیل که این نکته را هم لمس کرده باشند که یک شرکت در آغاز کارش چه مسائل و مشکلاتی دارد.
کسانی که از دانشگاه مستقیم شرکت میزنند و موفق میشوند خیلی کم هستند. یعنی بایدحداقل ۷-۸ سال سابقه کار داشته باشند.