صفحه اصلی / واگذاری ۱۵۰۰ هکتار عرصه صنعتی به اصناف

واگذاری ۱۵۰۰ هکتار عرصه صنعتی به اصناف

و تجارت استان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان و مرکز امور صنفی در این کارگروه نیازهای اصناف را شناسایی و دسته‌بندی کردند.سپس مطابق بر تعداد واحدهای فعال به شهرک‌های صنعتی برای استقرار معرفی می‌کنند. 
تاکنون ۴۳ رده صنفی با احصای نیاز آنها در زیرساخت‌ها و عرصه موردنیاز شناسایی‌شده است به‌طوری‌که ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین موردنیاز آنها برآورده شده است که به‌صورت میانگین ۴۰۰ متر موردنیاز هر واحد صنفی تعیین‌شده است. از این میزان تاکنون یک هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه صنعتی آماده واگذاری به اصناف بوده که بخش عمده آن واگذارشده است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی تهران،فتحعلی محمدزاده، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌وگو باخبرنگار روزنامه گسترش صنعت با اشاره به اهمیت تکمیل و توسعه زیر ساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی برای تحقق شعار«اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال» که از سوی رهبر معظم انقلاب برای امسال نامگذاری شده است به این نکته تاکید کرد که اصناف برای استقرار در شهرک‌های صنعتی نیاز کمتری به عرصه دارند درحالی‌که اشتغالزایی بیشتری در همین عرصه‌های کم دارند. همچنین خدمات‌رسانی به این بخش‌ها در مقایسه با واحدهای صنعتی کوچک و متوسط سریع‌تر است. ازاین‌رو برای بررسی فلسفه ورود سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به استقرار اصناف در شهرک‌های صنعتی با محمدزاده به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را می‌خوانید:
استقرار اصناف در شهرک‌های صنعتی با چه دیدگاهی آغاز شد؟
اصناف یکی از حلقه‌های زنجیره تولید و اشتغال هستند و ما باید این حلقه را با توجه به اهمیتی که دارد، اولویت قرار دهیم زیرا با استقرار اصناف در شهرک‌ها زمینه برای رونق تولید و اشتغال فراهم و کامل می‌شود.استقرار اصناف می‌تواند حلقه واسط واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی و بازار باشد و به رونق کسب‌وکار کمک کند. ضمن آنکه کشور ما با توجه به شرایط اقلیمی با محدودیت‌های عرصه صنعتی برای حفاظت از منابع طبیعی روبه‌رو است بنابراین باید از اراضی در اختیار بیشترین استفاده را ببریم. یکی از محاسن اصناف در مقایسه با سایر فعالیت‌های اقتصادی نیاز کم به عرصه است. به‌موازات آن نیز تامین نیازهای زیرساختی و انرژی موردنیاز اصناف آسان‌تر است چراکه اغلب آنها واحدهای خرد و کوچک است.
سازمان‌دهی و ساماندهی در زون‌های مربوط هدف دیگر از استقرار اصناف در شهرک‌های صنعتی است یعنی در شهرک‌های صنعتی زون‌های مختلف هفت‌گانه و هشت‌گانه وجود دارد که با استقرار اصناف در هرکدام از زون‌ها یا در قالبی به‌عنوان زون اصناف این مزیت ایجاد می‌شود که در یک فضای متمرکز از خدمات متمرکز استفاده کنند و همپوشانی با خانواده یا رشته‌ای که فعالیت می‌کنند داشته باشند.
فلسفه ورود و استقرار اصناف در شهرک‌های تولیدی صنعتی چیست؟
اصناف به دلیل آنکه از زمره واحدهای کوچک و خرد هستند به‌تنهایی نمی‌توانند برخی خدمات ازجمله بهداشتی یا زیست‌محیطی را تامین کنند اما با استقرار در شهرک‌های صنعتی یا زون‌های خدماتی می‌توانند از این خدمات به‌صورت متمرکز برخوردار شوند.منابعی که اصناف نیاز دارند به‌عنوان یک مزیت به‌آسانی در دسترس است. همچنین استقرار این واحدها در شهرک‌های صنعتی دارای توجیه فنی و اقتصادی است.همچنین این ظرفیت در شهرک‌های صنعتی وجود دارد تا اصناف آلاینده و مزاحم شهری را استقرار دهند و ساماندهی کنند و از قوانین، معافیت‌ها، تخفیف‌ها و مشوق‌های در نظر گرفته‌شده برخوردار شوند.
استقرار اصناف در شهرک‌های صنعتی چه مزایایی برای فعالان این بخش اقتصادی دارد؟
براساس قانون، واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی که در مناطق برخوردار مستقرند مشمول ۷ سال از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند. این معافیت مالیاتی در مناطق محروم و غیربرخوردار به ۱۳ سال می‌رسد. بنابراین اصناف نیز با استقرار در شهرک‌های صنعتی می‌توانند از این معافیت‌ها استفاده کنند. همچنین معافیت از پرداخت عوارض ساخت‌وساز در شهرک‌های صنعتی وجود دارد.اصناف یا واحدهای کوچک و خرد دارای تنوع بسیار بوده و ازآنجا که حلقه واسطی با واحدهای بزرگ‌تر هستند، می‌توانند کالاهای موردنیاز این واحدها را تولید و همچنین در توزیع و بازاریابی کالاها نقش‌آفرینی کنند.
چه اقداماتی برای استقرار اصناف در شهرک‌های صنعتی انجام داده‌اید؟
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تفاهمنامه‌ای با اتاق اصناف ایران، مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران و دبیرخانه هیات نظارت بر سازمان‌های صنفی امضا کرده که براساس آن، کارگروه اجرایی در استان‌ها شکل‌گرفته است. نمایندگانی از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان و مرکز امور صنفی در این کارگروه عضو هستند تا نیازهای اصناف را شناسایی و دسته‌بندی کنند. سپس مطابق بر تعداد واحدهای فعال به شهرک‌های صنعتی برای استقرار معرفی می‌کنند. نوع اصناف و رده‌های فعالیت آنها، عرصه موردنیاز، زیرساخت‌های انرژی مورد نیاز و… ازجمله مواردی است که در این کارگروه مشخص می‌شود.
کدام شهرک‌های صنعتی در کدام استان‌ها برای استقرار اصناف پیشتاز بوده‌اند؟
تاکنون ۴۳ رده صنفی با احصای نیاز آنها در زیرساخت‌ها و عرصه موردنیاز شناسایی‌شده به‌طوری‌که ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین مورد نیاز آنهاست که به‌صورت میانگین ۴۰۰ متر موردنیاز هر واحد صنفی تعیین‌شده است. از این میزان تاکنون یک هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه صنعتی به اصناف واگذارشده است.در شهرک صنفی بوعلی استان همدان ۵۰ هکتار زمین به اصناف واگذار شد و ۱۷۰ نفر از اصناف بنکدار، آجیل‌فروشان و… قرارداد بسته‌اند که این گام مثبتی بود که با استقبال اصناف روبه‌رو شد. در شهرک صنفی سیرجان نیز با تفاهمنامه امور اصناف و فرمانداری حدود ۴۰۰ واحد صنفی مستقر شدند.همچنین در تهران حدود ۱۰ تشکل صنفی ازجمله پیراهن‌دوزان، کیف و کفش، دباغان و… با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تفاهمنامه‌ای امضا کردند که با حدود ۳۳۰ قرارداد در شهرک صنعتی قرچک به استقرار واحد صنفی اقدام کردند. پیش‌بینی می‌شود حدود ۵ تا۶ هزار واحد صنفی در شهرک صنعتی قرچک مستقر شوند که با توجه به نیروی انسانی مناسب در شهرستان سبب اشتغالزایی و رونق اقتصادی شهرستان نیز می‌شود.در شهرک صنعتی زاگرس کرمانشاه ۵۰ هکتار فقط برای استقرار اصناف تغییر کاربری شده است. ۳۵ واحد تولیدی مبل در شهرک صنفی ملایر جانمایی و استقرار شده است. در شهرک صنعتی لردگان چهارمحال و بختیاری، شهرک صنعتی بروجرد در لرستان ۱۰ هکتار برای استقرار اصناف تغییر کاربری شده است.
برای استقبال اصناف از استقرار در شهرک‌های صنعتی چه اقداماتی شده است؟
باید زمینه و بستر طوری فراهم شود که سرمایه‌گذاران و فعالان صنفی انگیزه استقرار در شهرک‌های صنعتی را داشته باشند. به‌عنوان نمونه، در استان تهران برای استقرار سریع‌تر اصناف حدود ۳۰۳ واحد کارگاهی در ناحیه صنعتی دهک، شهرک صنعتی شمس‌آباد و خاوران احداث بناشده و زیرساخت‌های لازم فراهم‌شده است و واحد صنفی فقط باید ماشین‌آلات و تجهیزات خود را انتقال دهد. احداث بنا برای استقرار اصناف در سایر استان‌ها نیز در حال پیگیری است. برای استقرار اصناف از شهرک‌هایی استفاده‌شده که حداقل فاصله را با بازارهای مصرف داشته باشند و فعالیت اصناف با استقرار در این شهرک‌ها خدشه‌دار نشود.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.