صفحه اصلی / تولید گاز ایران در ۳ ساله دولت تدبیر و امید ۲ برابر شد

تولید گاز ایران در ۳ ساله دولت تدبیر و امید ۲ برابر شد

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایلنا، علی‌کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین افتتاح رسمی فاز های ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ میدان گازی پارس جنوبی و افتتاح فاز یک طرح توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در یک روز افتتاح شد، اظهار داشت: در حال حاضر میزان تجمعی تولید گاز در کشور قطر ۷.۱ میلیارد مترمکعب است و ما نیز با افتتاح شش فاز به میزان تولید ۱۰۶۰ میلیارد مترمکعب رسیده‌ایم.
وی افزود: با افتتاح باقی‌مانده فازها و ادامه راه به سرعت فاصله ما با کشور قطر کم خواهد شد. علی‌رغم اینکه میزان میادین ما کمتر است.
وی افزود: در حال حاضر کشور همسایه در مرزها اقدام به حفاری چاه کرده و ما نیز در امتداد مرزها چاه حفر کرده‌ایم. بنا بر این اینکه گفته می‌شود مهاجرت گاز صورت می‌گیرد صحت ندارد زیرا نیز ما به سرعت سهم خود را از ذخایر گازی این میدان برداشت می‌کنیم.
کاردر با اشاره به اینکه در فاصله سال ۹۲ تا سال ۹۵، ۲۰ درصد گاز جدید به تولید کشور اضافه شده است خاطرنشان کرد: این روند تولید باعث می‌شود به سرعت فاصله ما با قطر کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه ۱۰۶۰ میلیارد مترمکعب گاز، ۱۹۱ میلیارد دلار ارزش دارد افزود: این میزان سرمایه در اختیار اقتصاد ایران قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در فاصله سال ۹۲ تا ۹۵ (سه ساله دولت تدبیر و امید) میزان تولید گاز از ۲۸۵ میلیون مترمکعب به ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسیده یعنی حدود دو برابر شده است.
وی با اشاره به اینکه  در سال ۹۵ رکورد تولید به میزان ۱۵۵ میلیارد مترمکعب را داشتیم خاطرنشان کرد: ما ۷۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در خشکی و دریا داشتیم که ۱۹ میلیارد دلار آن از منابع داخلی و ۵۲ میلیارد دلار نیز از منابع دیگر مثل اوراق مشارکت، بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تامین شده است.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر ۱۰ میلیارد دلار نیز برای خطوط لوله در این پروژه نیازمندیم.
وی با اشاره به اینکه از میزان ۱۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری، ۱۱ میلیارد دلار سهم محصولات است خاطر نشان کرد: این رقم سرمایه‌گذاری ظرف دو سال بازگشت خواهد داشت.
کاردر همچنین اظهار داشت: اکنون ۷۵ درصد پروژه‌های جدید از منابع داخلی استفاده می‌شود و استفاده از تکنولوژی جدید نیز در این پروژه‌ها به منزله کاهش سهم صنایع داخلی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.