صفحه اصلی / اشتغال در بستر تفکر دانش‌بنیان محقق می‌شود

اشتغال در بستر تفکر دانش‌بنیان محقق می‌شود

 محقق شود تا بیشترین بازدهی ممکن حاصل شود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان ، بهرام همتی‌نژاد؛ عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه شیراز با اشاره به لزوم وجود رویکرد علمی در ایجاد اشتغال و توسعۀ اقتصادی، گفت: نگاه دانش‌بنیان تنها راه توسعۀ پایدار است.
وی برقراری ارتباط نظام‌مند صنعت با دانشگاه را یکی از اصول اولیۀ ایجاد اشتغال پایدار دانست و افزود: گسترش تعامل این دو با یکدیگر نه‌تنها زمینه‌ساز رونق اقتصادی است بلکه نقش مهمی در اشتغال‌زایی خاصه برای دانش‌آموختگان دانشگاهی دارد.
همتی‌نژاد ادامه داد: در گسترش تعامل دانشگاه با صنعت، در گام اول باید در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود. به‌عبارت دیگر ایجاد چنین ارتباطی به‌صورت نظام‌مند، نیازمند الزاماتی برای هر دو طرف است. از سوی دیگر در زمینۀ فرهنگسازی باید اقدامات جدی و هدفمندی انجام شود تا چرخۀ تبدیل علم به ثروت به تکامل و بازدهی مثبت برسد.
محقق‌برجسته شیمی با اشاره به نقش مهم واحدهای تحقیق و توسعه R&D، گفت: این واحدها دو وظیفۀ اساسی دارند، اول شناسایی و حل مشکلات روز صنایع و دوم نیازسنجی و تلاش برای ارتقاء صنایع در آینده؛ اما متأسفانه واحدهای R&D در ایران عموماً روی مسائل‌روز متمرکز هستند و همین عامل یکی از دست‌اندازهای موجود برای ارتباط صنعت با دانشگاه است چراکه تحقیقات دانشگاهی عموماً روی مسائل روز معطوف می‌شوند.
محقق‌برجسته شیمی با اشاره به ضرورت مأموریت‌گرا شدن اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، اظهار داشت: برای رسیدن به نقطۀ مطلوب، دانشگاه باید روند خود را اصلاح کرده و فعالیت‌هایش را در سه سطح تحقیقات بنیادین، تولید فناوری و پژوهش‌های کاربردی تقسیم‌بندی کند و به توازن از هر سه بخش حمایت کافی کرده و امکانات و ابزار لازم را در اختیار فعالان قرار دهد.
وی تأکید کرد: در کنار تولید علم و فناوری، در هر دانشگاه باید افرادی حضور داشته باشند که بتوانند با بنگاه‌های اقتصادی ارتباط منطقه‌ای را برقرار کنند و نیازهای روز صنعت و جامعه را در قالب تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی رفع کنند.
همتی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه پایان‌نامه‌های دانشگاه فرصتی مغتنم برای حضور دانشگاه در عرصۀ صنعت است، اضافه کرد: اگر دانشجو از همان ابتدا به درستی هدایت شود، می‌توان موضوع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی را  براساس نیازهای کشور تعریف کرد. خوشبختانه امروزه کشور در تولید علم جایگاه خوبی دارد بنابراین لازم است بخشی از توان علمی کشور، از سمت بخش مقاله (که یکی از مؤلفه‌های مهم در تولید علم است) به‌سمت کاربردی متمایل شود تا جامعه به‌طور ملموس تأثیر ارتقاء علمی را در کیفیت زندگی حس کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تزریق سرمایه به تنهایی نمی‌تواند ضامن اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی باشد، تصریح کرد: کارآفرینی باید ریشه در علم داشته باشد. به‌عبارت بهتر، ایجاد اشتغال باید در بستر تفکر دانش‌بنیان محقق شود تا بیشترین بازدهی ممکن حاصل شود. به‌همین دلیل ضرورت دارد تعدادی از دانشگاهیان که مهارت و توان کافی دارند، نیز در حرکتی تدریجی به این عرصه وارد شوند.
وی در پایان ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها گام مثبتی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی عنوان کرد و گفت: ایجاد شرکت دانش‌بنیان در صورتی اقدامی مؤثر تلقی می‌شود که سازماندهی مناسبی داشته باشد. ایجاد این شرکت‌ها در کنار پژوهشگاه‌های مأموریت‌گرا می‌تواند از جزیره‌ای عمل‌کردن جلوگیری کرده و پتانسیل‌های موجود را در یک مسیر خاص هدایت کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.