صفحه اصلی / داستان تکراری بحران مدیریت بحران

داستان تکراری بحران مدیریت بحران

مجتبی کاوه
که انتظارش را نداشتیم.
به گزارش کسب و کار نیوز، ۴۱ نفر از هموطنان قربانی سیلابی شدند که ظاهرا چند روز قبل درباره احتمال آن اطلاع‌رسانی شده بود و حداقل آنقدر می‌دانیم که به گفته مسئولان دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، از چند روز قبل توسط مدیریت سیلاب پیش‌بینی بارش‌های شدید و احتمال وقوع سیلاب به این استان‌ها اطلاع داده شده و حتی اکیپ‌های فنی و تخصصی هم در منطقه مستقر شده بودند. پس چرا با وجود این تمهیدات باز هم در برابر این سیل غافلگیر شدیم و چنین تاوان سنگینی دادیم؟ کارشناسان می‌گویند برخلاف آنچه مسئولان مدعی شده‌اند، آمادگی ما در برابر اینگونه حوادث با سطح تعریف شده در استانداردهای جهانی تطابق ندارد و با این آمادگی ناکافی، تاوان غافلگیری‌مان را می‌دهیم. 
برخی از متوفیان، سیل را جدی نگرفته بودند!
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اعلام گزارش عملیات سیل و آبگرفتگی از روز جمعه تا ساعت ۱۰ صبح روز شنبه، اظهار کرد: ۱۸ شهرستان مراغه، چارایماق، هریس، بستان‌آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز، نور و زنجان در چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و مازندران از دو روز پیش درگیر سیل و آب‌گرفتگی بوده است. مرتضی سلیمی با اشاره به امدادرسانی در ۳۳ شهر و روستای استان‌های درگیر سیل و آب‌گرفتگی، گفت: بر این اساس امدادگران هلال‌احمر خدمات لازم را به یک‌هزار و ۱۵۰ تن از هموطنان ارائه کرده و ۱۳۳ تن نیز از خدمات اسکان اضطراری بهره بردند. در این زمینه ۱۵ تن از متاثران به مناطق امن و ۶ تن به مراکز درمانی منتقل شدند و سیلاب ۶۹ واحد مسکونی را تخلیه کرد. سلیمی درباره علت خسارات جانی این سیل در چهار استان شمال غربی کشور که رقم بالایی نیز است، عنوان کرد: برخی از دلایل آن به خاطر بی‌توجهی مردم است که حتی متوفیانی داشتیم که حادثه سیل را جدی نگرفته بودند و برای تماشای مناطق خطرناک سیل اقدام کرده بودند که جان خود را از دست دادند.  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش شمار قربانیان سیل شمال غرب کشور به ۴۱ نفر خبر داد و گفت: همچنان ۸ نفر مفقودند. 
اسماعیل نجار که به مناطق سیل‌زده شمال غرب کشور سفر کرده،  درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی در مجموع ۳۷ نفر درگیر سیل بودند که ۱۷ نفرشان در آذرشهر و ۲۰ نفرشان نیز در روستای چنار عجب‌شیر دچار حادثه شدند. وی با بیان اینکه از ۱۷ مورد مفقودی در آذرشهر تاکنون جسد ۱۱ تن کشف شده است، گفت: همچنین از ۲۰ نفری که در عجب‌شیر مفقود شده بودند نیز جسد ۱۸ نفر کشف شده است که با این حساب در حال حاضر۶ نفر در آذرشهر و ۲ نفر در عجب شیر مفقود هستند که جستجو برای یافتن‌شان ادامه دارد. 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه یک نوجوان نیز در شهرستان اشنویه آذربایجان غربی جان خود را از دست داد، گفت: یک تن نیز در یکی از روستاهای تابع بانه به دلیل جاری شدن سیل جان خود را از دست داده و ۴ نفر نیز در پی رانش زمین در پارک کوثر سقز جان خود را از دست دادند که در مجموع شمار جان باختگان به ۴۱ نفر می‌رسد.
روش‌های اطلاع‌رسانی موثر نبوده است
یک کارشناس مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه با بیان اینکه اطلاع‌رسانی ناکافی و هشدار غیر موثر موجب تلفات سنگین این سیل بوده است به «کسب وکار» گفت: هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده باید متناسب با منطقه مورد تهدید انجام شود و فرضا اگر در منطقه‌ای ضریب نفوذ اینترنت یا رادیو و تلویزیون بالاست، اطلاع‌رسانی با این رسانه‌ها می‌تواند موثر باشد اما اگر در مناطق روستایی با رادیو، تلویزیون و اینترنت اطلاع‌رسانی کنیم نباید انتظاری غیر از تلفات بالا داشته باشیم. زمانیان افزود: با توجه به اینکه مسئولان از چند روز قبل این حادثه را پیش‌بینی می‌کردند و مدعی هستند اکیپ‌های آنها در منطقه مستقر بوده‌اند روش اطلاع‌رسانی آنها قطعا ناکارآمد بوده است. حتی اگر در این تعداد روستا با اکیپ‌های سیار و بلندگوی دستی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد احتمالا تلفات کمتری داشتیم. این کارشناس با بیان اینکه مشکل دیگر در مدیریت بحران کشور ما – در این حادثه- ارزیابی نادرست از شدت بارش‌ها و تهدیدات موجود است، اظهار کرد: فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی درباره این سیل وجود دارد به وضوح نشان می‌دهد دو خودرو در امواج سیلاب غوطه می‌خورند و به چاله آب عمیق و گرداب مانندی سقوط می‌کنند. آیا جاده‌ای که این خودروها در آن تردد می‌کردند به دلیل خطر سیل به موقع توسط مسئولان مسدود شده بوده است؟ قطعا خیر. آیا این خودروها در بستر رودخانه و مسیل با سرنشینان‌شان توقف کرده بودند؟ در این صورت باز هم این سوال مطرح است که چرا خطر سیل توسط مسئولان به آنها گوشزد نشده بوده است؟ متاسفانه باید بپذیریم اینگونه حوادث به دلیل مدیریت ضعیفی که داریم ما را غافلگیر می‌کند و تاوان سنگینی هم بابت این غفلت و ضعف می‌دهیم. آب و برق تمام شهرهای آذربایجان شرقی و غربی وصل است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: آب و برق تمامی شهرهای آذربایجان شرقی و غربی وصل است و به محض بهبود شرایط جوی تلاش می‌کنیم خطوط آسیب دیده ترمیم شوند. میثم جعفرزاده گفت: سیلاب باعث شده تا خطوط انتقال آب روستاهای بستان‌آباد و بیرق در تبریز تخریب شود که این روستاها بلافاصله از طریق مخازن آب زیرزمینی و تانکرهای سیار  در محل آبرسانی مستقر شدند و به محض بهبود شرایط جوی تلاش می‌کنیم تا در کمتر از ۲۴ ساعت خطوط آسیب دیده ترمیم
 شوند. وی افزود: با توجه به هشداری که از روز دوشنبه توسط مدیریت سیلاب اعلام شد پیش‌بینی بارش‌های شدید و احتمال وقوع سیلاب به استان‌ها اطلاع‌رسانی و اکیپ‌های فنی و تخصصی در منطقه مستقر شدند. وی ادامه داد: در استان‌های آذربایجان غربی حدود ۱۶ روستا (۱۰ روستا در شهرستان اشنویه و ۶ روستا در شهرستان بوکان) و در آذربایجان شرقی نیز ۳ روستا در شهرستان تبریز و ۷ روستا در شهرستان عجب شیر با قطعی برق مواجه هستند. 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.