غربی قم و شروع مطالعات این پروژه خبر داد و احداث این آزادراه را گامی بلند در افزایش حلقه ارتباطی قم با سایر استانها عنوان کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد: پروژه آزادراه کمربندی غربی قم به طول ۱۱۰ کیلومتر حلقهای به دور قم است که از ۲۰ کیلومتری اتوبان تهران-قم شروع میشود و به سمت جاده قم-اراک و کیلومتر ۲۰ ادامه مییابد و درنهایت به اتوبان امیرکبیر و بزرگراه قم-کاشان و آزادراه قم-تهران ختم میشود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد: پروژه آزادراه کمربندی غربی قم به طول ۱۱۰ کیلومتر حلقهای به دور قم است که از ۲۰ کیلومتری اتوبان تهران-قم شروع میشود و به سمت جاده قم-اراک و کیلومتر ۲۰ ادامه مییابد و درنهایت به اتوبان امیرکبیر و بزرگراه قم-کاشان و آزادراه قم-تهران ختم میشود.
صبوری افزود: برای ساخت یک کمان از این حلقه به طول ۷۵ کیلومتر از آزادراه قم-تهران به جاده اراک و اتوبان امیرکبیر تفاهمنامهای با بخش خصوصی منعقد کردهایم که بر مبنای آن ۷۰ درصد هزینه ساخت را بخش خصوصی و ۳۰ درصد را وزارت راه متقبل میشوند.
مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: ساخت این پروژه در آغاز مراحل مطالعاتی شش ماهه است و سپس به مدت دو سال اجرایی میشود و در ۱۵ سال به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین ایجاد تأسیسات جانبی شامل مجتمعهای خدماتی ـ رفاهی بینراهی از قبیل پمپ بنزین، تعمیرگاه، رستوران، متل، عوارضی، پارکینگهای رفاهی و … در حاشیه آن و مطابق با قوانین و مقررات مربوط به موازات ساخت و احداث آزادراه ایجاد میشود.
صبوری تاکید کرد: با ساخت این آزادراه شاهد کاهش چشمگیر بار ترافیکی، میزان سوانح رانندگی، آلودگی هوا و … در اطراف شهر قم خصوصا کمربندی امام علی﴿ع﴾ و افزایش حلقه ارتباطی استان قم با سایر استانها خواهیم بود.
وی عنوان کرد: ساخت آزادراه قم-سلفچگان به طول ۵۰ کیلومتر نیز مازاد بر این پروژه با انعقاد تفاهمنامه دیگری در دست مطالعه است که ساخت آن پس از فرصت مطالعاتی شش ماهه شروع خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم همچنین درباره پروژه نیمه تمام بزرگراهی قم-آوه گفت: قطعه اول این بزرگراه به طول ۱۱ کیلومتر تحویل شده و ساخت قطعات دو، سه و چهار ۶۰ درصد پیشرفت کرده است.
صبوری افزود: برای تکمیل این بزرگراه با کمبود اعتبار مواجهیم و درصورت جذب ۳۰ میلیارد تومان شاهد افتتاح آن در شش ماه نخست امسال خواهیم بود.
مدیرکل راه و شهرسازی قم تاکید کرد: اجرای این بزرگراه به طول ۴۰ کیلومتر و اتصال آن به آزادراه قم –سلفچگان میتواند نقشی ارزشمند در کاستن از بار ترافیکی استانهای البرز و تهران داشته باشد.
وی همچنین از برنامهریزی برای تکمیل پروژههای راه روستایی قم خصوصا اصلاح نقطه حادثهخیز گردنه روستای اول، بهسازی و تعریض راه روستای تاج خاتون، زیرسازی محورجنتآباد، آسفالت روستای ساریه خاتون و تعریض پل دره سلیمان اشاره کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: ساخت این پروژه در آغاز مراحل مطالعاتی شش ماهه است و سپس به مدت دو سال اجرایی میشود و در ۱۵ سال به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین ایجاد تأسیسات جانبی شامل مجتمعهای خدماتی ـ رفاهی بینراهی از قبیل پمپ بنزین، تعمیرگاه، رستوران، متل، عوارضی، پارکینگهای رفاهی و … در حاشیه آن و مطابق با قوانین و مقررات مربوط به موازات ساخت و احداث آزادراه ایجاد میشود.
صبوری تاکید کرد: با ساخت این آزادراه شاهد کاهش چشمگیر بار ترافیکی، میزان سوانح رانندگی، آلودگی هوا و … در اطراف شهر قم خصوصا کمربندی امام علی﴿ع﴾ و افزایش حلقه ارتباطی استان قم با سایر استانها خواهیم بود.
وی عنوان کرد: ساخت آزادراه قم-سلفچگان به طول ۵۰ کیلومتر نیز مازاد بر این پروژه با انعقاد تفاهمنامه دیگری در دست مطالعه است که ساخت آن پس از فرصت مطالعاتی شش ماهه شروع خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم همچنین درباره پروژه نیمه تمام بزرگراهی قم-آوه گفت: قطعه اول این بزرگراه به طول ۱۱ کیلومتر تحویل شده و ساخت قطعات دو، سه و چهار ۶۰ درصد پیشرفت کرده است.
صبوری افزود: برای تکمیل این بزرگراه با کمبود اعتبار مواجهیم و درصورت جذب ۳۰ میلیارد تومان شاهد افتتاح آن در شش ماه نخست امسال خواهیم بود.
مدیرکل راه و شهرسازی قم تاکید کرد: اجرای این بزرگراه به طول ۴۰ کیلومتر و اتصال آن به آزادراه قم –سلفچگان میتواند نقشی ارزشمند در کاستن از بار ترافیکی استانهای البرز و تهران داشته باشد.
وی همچنین از برنامهریزی برای تکمیل پروژههای راه روستایی قم خصوصا اصلاح نقطه حادثهخیز گردنه روستای اول، بهسازی و تعریض راه روستای تاج خاتون، زیرسازی محورجنتآباد، آسفالت روستای ساریه خاتون و تعریض پل دره سلیمان اشاره کرد.