چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فروشندگانی که غیرت ملی ندارند؛ کالای داخلی را به نام دیگر کشورها عرضه می کنند

فروشندگانی که غیرت ملی ندارند؛ کالای داخلی را به نام دیگر کشورها عرضه می کنند

 قرار گیرد،البته امیدواریم با حمایت های بیشتر به جایگاه اصلی خود برسد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از رازق، در حالی دولت یازدهم به پایان عمر خود نزدیک است که همچنان صنعت از رکودی عمیق رنج می برد و سیاست های اجرا شده در این مدت، نتوانسته دردی را از تولید و صنعت کشور دوا کند در همین راستا عملکرد این دولت در بوته نقد کارشناسان و و فعالان اقتصادی قرار دارد. در این میان مهمترین انتقادی که به دولت روحانی وارد می شود، رکود عمیقی است که قبل از آغاز به کار دولت یازدهم شروع شده و همچنان ادامه دارد.
هرچند که در این مدت دولت یازدهم تمام سعی خود را برای کنترل قیمت ها و ثبات اقتصادی داشته اما صنایع و واحدهای تولیدی گلایه های زیادی دارند و معتقدند که برای رشد اقتصادی صنایع باید تحرک داشته باشند، در واقع تمهیدات دولت برای اختصاص تسهیلات در جهت رونق تولید هم نتوانست صنایع را از شرایطی که در آن گرفتار شده اند، نجات دهد.
این در حالی است که فعالان اقتصادی همچنان در انتظار بهبود اوضاع هستند و شرایط برای آنها هر روز سخت تر می شود. از طرف دیگر آمارهایی که دولت در رابطه با رشد بخش صنعت اعلام می‌کند مورد قبول آنها نیست و معتقدند وضعیت صنعت هرچند که از سال پیش بهتر شده اما تا رسیدن به رقم مناسب، فاصله زیادی دارد.
در همین راستا با عبادالله محمدولی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر کشورگفتگویی انجام دادیم.
با توجه به اینکه در دوسال گذشته ۴۲۰۰ کارگاه طلا و جواهر در کشور تعطیل شدند، چه مسأله ای موجب این امر شده است؟
محمدولی: با توجه به اینکه هر واحد تولیدی که دایر می شود نیاز به بازار کار دارد، بنابراین اگر شرایط برای ارائه محصولات به بازار مهیا نباشد، مطمئناً واحد تولیدی جدید بعد از مدتی که کالایش در بازار به فروش نرفته رو به تعطیلی خواهد گذاشت. در چند سال گذشته واحدهای تولیدی به دلیل عدم سفارش از بازار به ناچار تعطیل شدند و با توجه به روندی که شاهد آن بودیم واحدهای تولیدی نتوانستند دوام بیاورند و مجبور به تعطیلی شدند که این موضوع آسیب هایی را به واحدهای تولیدی وارد می کند و در نهایت اشتغال کشور را با مشکل مواجه و اقتصاد ایران را مورد تهدید بیگانه قرار می دهد.
برخی از کارشناسان بر این باورند که صنعت طلا و جواهر در کشور ما عقب افتاده شده،نظر شما چیست؟
محمدولی: با این دیدگاه که صنعت طلا و جواهر ما عقب افتاده است مخالفم، امروزه در اقصی نقاط کشور بخصوص در استانهایی که بصورت فعال در این عرصه مشغول به فعالیت هستند و در این زمینه صاحب سبک هستند پیشرفتهای خیلی خوبی را داشته ایم. در حال حاضر تولیدات کشورمان با تولیدات دیگر کشورها برابری می کند اما با اینکه از لحاظ نوع، نگاه ، سلیقه و طراحی ها امروز در شرایط خوبی از تولید به سر می بریم و از کشورهای دیگر چیزی کمتر نداریم به دلیل تفاوت در شرایط مطلوب قوانین و مقررات برای تولید نسبت به دیگر کشورها  از این موضوع عقب افتاده ایم.
کشورهای دیگر کاملاً همه جانبه و به صورت صد در صد در خدمت تولید و حمایت از تولید قرار دارند اما کشور ما در حداقل ها باقی مانده است و با وجود مشکلات مختلفی که پیش پای تولید کنندگان قرار داده شده با حداقلها نیز توانسته ایم تولیدات خوبی را روانه بازار کنیم.
حمایت ها از صنعت طلا و جواهر را چگونه ارزیابی می کنید؟
بخشی از مشکلات این صنف برمی گردد به قوانین و مقرراتی که در این زمینه داریم و بخش دیگر به بسته های حمایتی که در این خصوص باید از صنعت طلا و جواهر داشته باشیم. متأسفانه در بحث بیمه و مالیات نتوانستیم شرایطی را که باید برای حمایت از تولید و صنایع داخلی لازم است را مهیا کنیم، بخصوص بحث روش اجرای مالیات بر ارزش افزوده که باعث شده تا طلای داخلی نسبت به طلای خارجی گرانتر تمام شود و منجر به ورود مصنوعات به صورت غیررسمی شود و اقتصاد و بازار طلا را به سمت بازار زیر زمینی سوق دهد و به نوعی این روند چند ساله باعث شده تا قاچاق بیشتر در کشور رواج یابد که این موضوع تهدید بسیار جدی برای اشتغال و اقتصاد در کشور است.
تقاضای صنف ما این است که نهایت کمک را به این صنعت داشته باشند تا متضرر نشویم. زمانی که این صنعت مورد تهدید کالاهای خارجی قرار بگیرد مطمئناً اقتصادکشور آسیب می بیند، زیرا صنایع می توانند جایگزین خوبی برای اقتصاد بدون نفت باشند. با اینکه  دولت هم بسیار در حال تلاش برای خروج از وابستگی به نفت نجات یابد و این موضوع ممکن نمی شود مگر اینکه دولتمردان به سمت حمایت واقعی و صددرصد از صنایعی که برای کشور سودمند و مفید هستند.
 دستمزد ساخت طلا در ایران چقدر است و آیا تعرفه ای برای دستمزد ساخت طلا در ایران در نظر گرفته شده است؟
محمدولی: اجرت ساخت در بسیاری از صنایع بخصوص طلا و جواهر مزدی نمی تواند باشد، چرا که امروزه در بازار با کالاهایی مواجه هستیم که می‌تواند کار دست باشد و افراد با تجربه های مختلف اجرتهای مربوط به خود را دارند به همین دلیل نمی توان اجرت کار را به نظام واحدی مقید کرد تا همه از آن پیروی کنند.
در برخی مواقع دستمزدها به ۵۰۰ هزار تومان هم می رسد دلیل این موضوع چیست؟
محمدولی: در مواردی که مربوط به جواهر باشد یا سرویس طلا کاملاً منطقی است، اما در بخش طلا از گرمی ۲۵۰۰ تومان تا ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان در بازار قیمت داریم .
چرا بعضی از طلاهای ساخت ایران را در برخی از مغازه ها با عنوان ساخت ایتالیا و ترکیه به فروش می رسانند؟
محمدولی: متأسفانه ما ناخواسته و غیر مستقیم برای کشورهای دیگر کار می کنیم که این امر برای تولیدات داخلی مضر است و فروشندگان غیرمتعهد که غیرت ملی ندارند با عناوین مختلف و با تزویر کالای داخلی را با نام تولیدات دیگر کشورها برای بدست آوردن سود بیشتر عرضه می کنند که این امر بسیار نکوهیده است. باید سعی کنیم تا رزق حلال داشته و همه تلاش کنیم تا به تولیدات داخلی کمک کنیم که این همت ملی برای خرید از تولیدات داخلی می تواند کمترین آسیب ها و ضررها و تخلفات را برای مردم به ارمغان آورد.
دولت یازدهم چقدر در خصوص حمایت از تولید ملی در صنعت طلا و جواهر تلاش و به این صنعت کمک کرده است؟
محمدولی: انتظاری که این صنعت از دولت یازدهم داشته به معنای کلی تحقق نیافته است. انتظار بر این بود تا در دولت یازدهم شاهد حمایت همه جانبه از صنایع مزیت دار باشیم تا هم به صنایع کمک شود و هم صنایع بتوانند در خدمت کشورشان باشند. البته با وجود تحریم شرایط مهیا نبود تا بتوانیم به اهداف خود برسیم. امیدواریم در دولت بعدی و در چهار سال آینده بتوانیم بخش عمده و مهمی از انتظاراتمان تحقق یابد و بتوانیم  صنعت طلا و جواهر را با کمک همه جانبه دولت، وزارت صنعت و معدن، بانک مرکزی و دیگر مراجع مسئول به جایگاه اصلی خود برسانیم. صنعت طلا و جواهر صنعت بسیار قوی است که می‌توانست خیلی بهتر از این در خدمت جامعه خود قرار گیرد که البته نیاز به حمایت دارد.
 

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.