صفحه اصلی / صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری گاز و میعانات گازی فاز ۱۹ پارس جنوبی

صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری گاز و میعانات گازی فاز ۱۹ پارس جنوبی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، حسین پیله‌چیان لنگرودی یکی از نکات مهم پروژه توسعه ای فاز ۱۹ پارس جنوبی را اهمیت برداشت سریع گاز از محل مخزن این فاز که در نزدیکی مرز قطر و در محلی بسیار استراتژیک قرار دارد، عنوان کرد.
وی با بیان اینکه پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی در بین پروژه‌های همتراز خود در مدت زمان کمتر و با هزینه کمتری اجرایی شده است، افزود: شرکت پتروپارس در سقف قراردادی خود با کارفرما، پروژه را اجرا کرده و از نظر زمانی نیز پیش از سایر فازهای همتراز، یعنی اردیبهشت ماه ۹۵ تولید و صادرات از آن آغاز شده است.
پیله چیان، پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی را نخستین پروژه کلید در دست ((EPC شرکت پتروپارس معرفی کرد و گفت: در این طرح توسعه ای حدود ۹۰۰ پیمان با سایر پیمانکاران منعقد و تمامی کالاهای مورد نیاز پروژه در شرایط سخت تحریم خریداری شد.
وی مشکلات مربوط به انتقال اعتبار، تامین کالا، خرید با واسطه تجهیزات مورد نیاز و موارد بی شماری از این قبیل را از مشکلات شرکت پتروپارس در اجرای طرح توسعه ای فاز ۱۹ پارس جنوبی در شرایط سخت تحریم ها برشمرد.
پیله چیان سهم داخل در اجرای پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی را ۶۹ درصد اعلام کرد و گفت: در اجرای این طرح توسعه ای تلاش شده حتی الامکان از کالاهای ساخت داخل استفاده شود. در مواردی حتی از کالاهایی استفاده شده که برای نخستین بار در کشور ساخته شده اند که این امر نقش مهمی در حمایت از سازندگان داخلی و مهیا سازی شرایط رشد و تعالی آنها را فراهم کرده است.
به گزارش NIOC، طرح فاز ۱۹ پارس جنوبی با هدف استخراج و برداشت روزانه ۵۶,۶ میلیون متر مکعب گاز ترش غنی از میدان مشترک، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، شیرین سازی و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین طرح ریزی شده است. تولید روزانه ۲۸۰۰ تن گاز مایع (LPG) با هدف صادرات و ۲۵۵۰ تن اتان با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی از دیگر اهداف این برنامه به شمار می رود.
هم اکنون روزانه حدود ۴۲ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از بخش دریای فاز ۱۹ برداشت می شود و پس از شیرین سازی در بخش پالایشگاه حدود ۳۷ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز به شبکه سراسری تزریق می شود. با راه اندازی آخرین ردیف تصفیه گاز، ظرفیت تولید گاز تصفیه شده پالایشگاه فاز ۱۹ به ظرفیت کامل می رسد.
تا کنون حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز به صورت تجمعی از فاز ۱۹ به شبکه ششم سراسری تزریق شده است و حدود ۷ میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید شده که از این میزان حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نیز به خارج از کشور صادر شده است. همچنین تولید ال پی جی (بوتان و پروپان) آغاز شده است که روزانه حدود ۷۰۰ تن ال پی جی تولید می شود.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.