صفحه اصلی / شورای نگهبان تنها مرجع بررسی صلاحیت داوطلبان است

شورای نگهبان تنها مرجع بررسی صلاحیت داوطلبان است

 
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان و تفسیر قوانین عادی به عهده مجلس شورای اسلامی است؛ خواهشمندیم بدانید برای چه کاری مراجعه می کنید تا شورای نگهبان را خیلی به زحمت نیندازیم.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ "علی اصغر احمدی" رئیس ستاد انتخابات کشور  در خبر ساعت ۱۴ شبکه یک صدا و سیما اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار تاکنون ٨۶ نفر برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در محل ثبت نام حضور یافتند و  از این تعداد  68 نفر ثبت نام شان قطعی شده که یکی داوطلبان خانم و ۶۷ نفر از آقایان بودند.
رئیس ستاد انتخاباتی کشور ادامه داد: تاکنون ۱۷ نفر با مدرک تحصیلی دیپلم، ۴ نفر فوق دیپلم، ۱۳ نفر لیسانس، ۱۹ نفر فوق لیسانس، ۵ نفر دکتری و ۴ نفر حوزوی ثبت نام کردند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسانی می توانند بعنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند گفت: ضمن تشکر و احترام به کسانی که احساس مسئولیت کرده و خودشان را واجد شرایط ثبت نام می دانند باید به ضعف قانون اشاره کرد که قانون محدودیت سن و تحصیلات نیز قید نشده است.
احمدی افزود: مسن ترین فرد که ثبت نام کننده  ٧٩ سال و جوان ترین فرد ثبت نام کننده  ٢١ سال است. 
وی ادامه داد: آنچه که در قانون برای ثبت نام  نامزدهای انتخاباتی وجود دارد این است که یک رجل مذهبی و سیاسی و ایرانی الاصل باشد. تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته و مدیر و مدبر باشد. دارای حسن سابقه و امانتدار و باتقوا باشد. معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد.
احمدی افزود: تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان و تفسیر قوانین عادی به عهده مجلس شورای اسلامی است ما به عنوان ستاد انتخابات کشور مکلف هستیم کسانی که با این شرایط مراجعه می کنند ثبت نام کنیم ولی خواهشمندیم بدانید برای چه کاری مراجعه می کنید تا شورای نگهبان را خیلی به زحمت نیندازیم.
رئیس ستاد انتخاباتی کشور در پاسخ به این سوال که بررسی و تعیین صلاحیت ها تا چه زمانی طول می کشد و فهرست نهایی نامزدها چه زمانی اعلام خواهد شد خاطرنشان کرد: وزارت کشور و ستاد انتخابات وظیفه اش ثبت نام است با شرایطی که ذکر شد. به مدت  5روز و تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۶ فروردین ثبت نام انجام خواهد شد .در وزارت کشور غیر از بررسی اولیه مدارک ثبت نام و فرمتهایی که باید کامل شود کاری انجام نمی دهیم و در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد. تنها مرجع صاحب صلاحیت برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان شورای نگهبان است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: شورای نگهبان بعد از پایان مهلت ثبت نام ۵ روزه وظیفه خواهد داشت که بررسی صلاحیت ها را آغاز کند. اگر شورای نگهبان نیاز داشته باشد برابر قانون ۵ روز دوم تمدید خواهد کرد . نهایتا تا ۷ اردیبهشت ماه لیست نهایی را شورای نگهبان به وزارت کشور ابلاغ می کند و ما هم به نامزدهای تایید شده اعلام خواهیم کرد و از ۸ اردیبهشت ماه فعالیت تبلیغاتی انتخابات آغاز خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.