صفحه اصلی / استرس را مهار کنید

استرس را مهار کنید

یکی از نتایج این فعل و انفعالات مغزی است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از بنیاد ملی نخبگان، همه ما در طول هفته قطعا روزهایی را تجربه می‌کنیم که از شدت استرس و فشار کاری، نفسمان بند می‌آید و فقط دور خودمان می‌چرخیم و با وجود همه فشاری که تحمل می‌کنیم، راهی به جلو نمی‌بریم. این شرایط در کوتاه‌مدت شاید تاثیر چندانی نداشته باشد، اما به‌طور قطع در بلندمدت سلامت روح و جسم شما را به خطر می‌اندازد و باعث می‌شود راندمان کاری‌تان پایین بیاید. در ادامه پنج نفر از پزشکان و متخصصان موفق دنیا به شما می‌گویند که چطور شخصا استرس‌ها و فشارهای کاری روزمره‌شان را مهار می‌کنند.
سلامتی خود را در اولویت قرار دهید
 دکتر دیوید کتز، از مرکز تحقیقات پیش‌گیری از بیماری‌های ییل– گریفین
دکتر کتز شیوه زندگی خاصی دارد؛ او از یک نوع رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کند، برنامه روزانه ورزشی‌اش ترک نمی‌شود، سراغ سیگار نمی‌رود و هر شب به اندازه کافی می‌خوابد. شیوه آرامش‌بخش و مورد علاقه او، در آغوش گرفتن فرزندانش است. دکتر کتز توصیه جالبی را برای کسانی که پیروی از این برنامه برایشان کار سختی است، دارد: «این برنامه مانند یک زنجیر عمل می‌کند؛ زمانی‌که به‌اندازه و به‌خوبی استراحت می‌کنید و در طول شب خوب می‌خوابید، توانایی‌تان برای ورزش کردن هم بالا می‌رود. ورزش، استرس‌های روزانه را از بدن شما خارج می‌کند و باعث می‌شود تمرکزتان بیشتر شود. من اغلب اوقات هنگام ورزش، مشکلاتم را به صورت ذهنی حل می‌کنم.»
انرژی خود را صرف چیزهایی نکنید که از کنترلتان خارج است
دکتر تراویس استارک، پزشک اورژانس و از کارشناسان برنامه تلویزیونی پزشکان در آمریکا
زمانی که کارم را در بخش اورژانس شروع کردم، چیزهای زیادی بود که به‌آسانی می‌توانست تمام ذهن من را درگیر کند و تمرکزم را از بین ببرد، اما من یاد گرفتم که انرژی خودم را صرف کارهایی کنم که می‌توانم روی آ‌ن‌ها کنترل داشته باشم و باقی چیزها را کنار گذاشتم. مانند دکتر استارک، خیلی از ما بیشتر زمانمان را با تمرکز کردن روی مسائلی که اصلا نمی‌توانیم تغییرشان بدهیم، تلف می‌کنیم. دکتر استارک در دنیای پراسترس پزشکی و رسانه فعالیت می‌کند و به مرور یاد گرفته که چطور باید از شرایط آسیب‌رسان و استرس‌زا و البته غیرقابل کنترل فاصله بگیرد. مهم‌ترین هنر او در کنترل استرس این است که وقتی مشکلی پیش می‌آید، از اعضای گروهش کمک می‌گیرد و مسئولیت حل آن را بین افراد مختلف تقسیم می‌کند.
خودتان را کاملا آماده کنید
دکتر مارک اس. وولف، استاد دانشگاه دندان‌پزشکی نیویورک
استراتژی دکتر مارک وولف برای مقابله با استرس‌های روزانه بسیار ساده است. او می‌گوید: «من همیشه سعی می‌کنم مشکل پیش‌آمده را به‌خوبی شناسایی کنم و به همین خاطر هم هست که هیچ‌وقت دست از مطالعه کتاب و مجلات علمی روز دنیا برنمی‌دارم تا به این ترتیب بتوانم دانش خودم را در حوزه تخصصی که در آن کار می‌کنم، گسترش بدهم.» البته هر چقدر هم که شما خودتان را از قبل آماده کنید، گاهی اوقات اتفاقات ناخواسته و ناگهانی می‌توانند شما را غافل‌گیر کنند. دکتر وولف هم از این قاعده کلی مستثنا نیست، اما برای مدیریت آن راه‌حل جالبی دارد. «من این آمادگی را دارم که مشکلات را حل کنم. شاید در ابتدا ندانم چطور باید این کار را بکنم، اما بالاخره راه‌حل آن را پیدا خواهم کرد.» دکتر وولف اعتراف می‌کند که به دلیل برنامه فشرده کاری، به اندازه‌ای که در طول روز لازم است، ورزش نمی‌کند، اما هر روز فاصله محل کار تا خانه‌اش را پیاده می‌رود. «این پیاده‌روی روزانه تمرکز من را بالا می‌برد و باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشم.»
کانون استرس را بشناسید و از آن عبور کنید
دکتر عدنان نصیر، متخصص پوست
دکتر عدنان نصیر هیچ‌وقت تلاش نمی‌کند از شر استرس خلاص شود، بلکه سعی می‌کند آن را بشناسد و بفهمد. او می‌گوید: «من متوجه شدم فقط گفتن این‌که فلان اتفاق خیلی وحشتناک، استرس‌زا یا اعصاب خردکن است، هیچ فایده‌ای برایم ندارد، چون فکر کردن به جزئیات هر رویدادی است که می‌تواند برای یافتن راه‌حل کمک کند و شما را از شر استرس خلاص کند.» او توصیه می‌کند وقتی با مشکلی مواجه می‌شوید، از خودتان بپرسید: «دلیل واقعی این استرس چیست؟ زمان تحویل پروژه‌تان رسیده؟ چند مسئولیت مختلف را با هم قبول کردید و نمی‌دانید چطور باید به این همه کار برسید؟ مضطرب و عصبانی هستید یا خیلی خسته؟» دکتر نصیر پیشنهاد می‌کند بعد از پیدا کردن دلیل استرس و فهمیدن آن، این نکته را به خودتان یادآوری کنید که اگرچه شرایط بدی پیش آمده است، اما شما می‌توانید آن را حل کنید.
هیچ‌وقت و هرگز ورزش روزانه را کنار نگذارید
پروفسور الکساندر کخ، متخصص علوم ورزشی دانشگاه لنوار راین واشنگتن
پروفسور کخ مهم‌ترین راه‌کار برای رهایی از استرس‌های روزانه را انجام تمرینات ورزشی روزانه می‌داند. او معتقد است ورزش روزانه می‌تواند میزان ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز را به صورت کاملا متعادل دربیاورد و جالب است بدانید که تنها یکی از نتایج این فعل و انفعالات مغزی، بالا رفتن تمرکز شماست.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.