اخیرا یک اپراتور شیوه جدیدی برای دور زدن قانون و کسر شارژ مشترکان در پیش گرفته که پیامک پولی را از طریق پنجره پاپآپ روی صفحه نمایش ارسال میکند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازخبرگزاری فارس، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و تبدیل شدن آن به ابزاری حیاتی برای زندگی امروز، راه را برای ارائه خدماتی نوین بر بستر این وسیله پرکاربرد فراهم کرد. بنابراین رفته رفته شاهد ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورهای تلفن همراه بودیم که در واقع از سرویسی پایه، خدماتی با ارزش افزوده فراهم آوردند.
پیامکها (یا مسابقاتی) شامل حل جدول تا پاسخ به سوالاتی بسیار ساده ایجاد شدند که بابت آنها جوایز نفیسی به شرکتکنندگان در مسئله اعطاء میشد.
سود حاصل از خدمات ارزش افزوده پیامکی برای اپراتورهای موبایل و شرکتهای ارائه کننده خدمات محتوایی به اندازهای زیاد بود که یک باره میزان پیامکهای پولی به اندازهای اوج گرفت که صبر مشترکان تلفن همراه را لبریز کردند.
مشترکان روزانه حجم سنگینی از پیامکهای پولی یا همان ارزش افزوده را دریافت میکردند و کافی بود تنها به یکی از آنها پاسخ میدادند تا روزانه پولی به حساب تولید کنندگان پیامک واریز شود، در نتیجه میزان نارضایتیها از این خدمات که ظاهرا تنها چشم به جیب مشترکان اپراتورهای تلفن همراه دوخته بود زیاد شد.
علیرغم اینکه در بسیاری از این پیامکها شیوه غیرفعال سازی نیز گفته شده بود، اما بسیاری از شیوهها ناکارا بوده و مشترکان مورد بمباران پیامکی، صفر شدن حساب شارژ یا سرریزشدن صورتحساب پایان دورهشان قرار می گرفتند.
از این رو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزههای مختلف و نارضایتی ابراز شده از سوی مردم، روش فعالسازی و غیر فعالسازی خدمات پیامکی در تمامی اپراتورهای تلفن همراه را یکسان کرد.
از ابتدای سال گذشته سامانه پیامکی ۸۰۰ و کد دستوری #۸۰۰* برای این امر اختصاص یافته تا مشترکان از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیمکارت خود و روش غیر فعالسازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامکهای تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار بتوانند این خدمات را غیرفعال کنند.
این موضوع به نوعی دست شرکتهای تولید کننده محتوای ارزش افزوده را برای ارتکاب به تخلف بست و حتی مانعی شد برای اپراتورهای موبایل که چشم به جیب مشترکان دوخته بودند اما این راه حل رگولاتوری هم اکنون به شیوهای دیگر دور خورده است.
به تازگی صدای اعتراض مشترکان یکی از اپراتورهای موبایل از شیوه جدید خورده شدن شارژ سیمکارت بلند شده است.
این اپراتور، همان پیامکهای ارزش افزوده (پولی) که پیش از این به مشترکان زیادی ارسال می کرد و موافقت آنها را برای فعال سازی جویا میشد، اکنون به شیوه دیگری ارسال میکند که موجب نارضایتی مجدد مشترکان شده است.
این اپراتور برای فعال سازی سرویسهای مختلف از جمله کارت ویزیت، درخواست فعال سازی پیامکهای ارزش افزوده، استفاده از طرحهای مختلف سرویسهای تلفن همراه و…، از طریق پنجره پاپآپ (Popup) عمل میکند.
در این شیوه، گوشی آلارم میدهد و تا صفحه نمایش را باز میکنید، متوجه پنجره این خدمات میشوید که زیر آن تنها دو گزینه لغو و تأیید یا Cancel و Ok مشاهده میشود.
طبق عادت، اغلب مشترکان این خدمات را آزاردهنده میدانند و سعی میکنند در همان ابتدای کار با لغو پیشنهاد، وارد مراحل خسته کننده و آزاردهنده بعدی نشوند اما ظرف چند ساعت بعد همان پنجره بار دیگر آلارم میدهد.
پیش از این برای ارائه خدمات ارزش افزوده از طریق پیامک، به مشترکان اطلاعرسانی میشد که چه میزان بابت پیامکهای روزانه از حساب آنها کسر میشود و چطور میتوانند بسته ارزش افزوده را فعال یا غیرفعال کنند که البته لازمه فعال سازی، ارسال پاسخ به همان سرشماره بود اما در پنجرههای پاپآپ اگر حواستان نباشد و گزینه تأیید را انتخاب کنید، سرویس فعال و پول از حسابتان کسر میشود.
هر چند که رویه برخورد با آنها همچون پیامکهای ارزش افزوده و از طریق همان سامانه ۸۰۰ است. اما این آلارمها رفته رفته تبدیل به معضلی میشود که مشترکان نمیدانند چگونه آن را غیرفعال کنند.
نکته قابل توجه دیگر این است که اپراتورهای موبایل موظف هستند تمامی خدمات ارزش افزوده محتوای پیامکی را صرفاً بین ساعات ۹ صبح تا ۹ شب برای مشترکان ارسال کنند اما در هشدارهای پاپآپ این رویه رعایت نمیشود و مشترکان وقت و بیوقت شاهد ارسال این آلارمها هستند که نیازمند رسیدگی مسئولان است.
انتظار میرود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی برخورد با بیقانونی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سریعتر از سایرین متوجه رویههای غیر قانونی شود و درصدد برخورد با متخلفان برآید؛ زیرا وقتی مشترکان و رسانه تخلفی را کشف میکنند قطعا آن زمان حقوق افرادی ضایع شده است.