صفحه اصلی / تولید نفت اوپک در ماه مارس به ۳۲ میلیون و ۹۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت

تولید نفت اوپک در ماه مارس به ۳۲ میلیون و ۹۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, تولید نفت نیجریه و لیبی در ماه گذشته میلادی روی هم ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. نیجریه ماه گذشته روزانه ۱.۵۵ میلیون و لیبی ۶۲۰ هزار بشکه نفت تولید کردند.
به نوشته عرب نیوز، بررسی ها همچنین نشان می دهند، میزان پایبندی کشورهای عضو اوپک به توافق کاهش تولید این سازمان از بالای ۹۰ درصد به ۸۹ درصد کاهش یافته است.
میزان تولید عربستان سعودی در ماه مارس با اندکی افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۱۰ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز رسید اما با این حال هنوز کمتر از سهمیه تعیین شده ۱۰ میلیون و ۵۸ هزار بشکه در روز این کشور در توافق کاهش تولید اوپک است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی دهم آذرماه ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
اوپک هنوز در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم نگرفته است اما معاون نخست وزیر روسیه جمعه گذشته گفته است که توافق این کشور با اوپک برای کاهش عرضه نفت خام به اندازه ای که انتظارمی رفت موجب افزایش قیمت نفت نشد.
با وجود توافق کاهش تولید اوپک، عراق نیز قصد دارد تولید نفت خود را تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی با ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش، به پنج میلیون بشکه در روز برساند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.