صفحه اصلی / تربیت مدیر متخصص ومتعهد باید اولویت نظام‌آموزشی باشد

تربیت مدیر متخصص ومتعهد باید اولویت نظام‌آموزشی باشد

 و اصولی می‌توان نیروی‌انسانی متخصص را به داشته‌هایی سرزمینی تزریق کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، بهمن سعیدی‌پور؛ رییس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه، اقتصاد مقاومتی را پایه و اساس توسعۀ پایدار دانست و گفت: بدون داشتن اقتصادی پویا و پایدار، توسعه‌یافتگی محقق نمی‌شود.
وی با اشاره به شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی، افزود: این اقتصاد بیشترین سازگاری را با فرهنگ و مهارت‌های بومی دارد و بر پایۀ داشته‌ها و پتانسیل درونی شکل می‌گیرد.
سعیدی‌پور با بیان اینکه خلاقیت و ایده‌پردازی نوآورانه از مهمترین ویژگی‌های اقتصاد پویا و پایدار است، ادامه داد: موهبت‌ها و داشته‌ای ذاتی تنها در صورتی برای یک کشور مزیت محسوب می‌شوند که در خدمت ذهن و مغز خلاق و نوآور نیروی‌انسانی کاربلد قرار بگیرند.
رییس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه رونق تولید و اشتغال را از نتایج اولیۀ اقتصاد پویا برشمرد و تصریح کرد: اهداف اقتصاد مقاومتی تنها زمانی در دسترس خواهد بود که تولید و اشتغال بر اساس مقتضیات بومی و امکانات محیطی رونق بگیرند.
وی در ادامه یادآور شد: در هر دو تفکر سنتی و مدرن، اقتصاد پویا از مؤلفه‌های نیروی‌انسانی، ظرفیت‌های بومی، داشته‌های سرزمینی و همچنین منابع و امکانات برخوردار است اما در نگاه مدرن، نقش نیروی‌انسانی متخصص و کاربلد بیش از دیگر عوامل است.
سعیدی‌پور با اشاره به اینکه نیروی‌انسانی به دو دستۀ نیروی تخصصی-مهارتی و نیروی مدیریتی تقسیم می‌شود، اظهار داشت: همانگونه که نیروی‌انسانی متخصص و متعهد در رأس مؤلفه‌های توسعه قرار دارد، نیروی مدیریتی اهمیت بیشتری نسبت به نیروی متخصص و مهارتی دارد چراکه تنها در سایۀ مدیریت منطقی و اصولی می‌توان نیروی‌انسانی متخصص را به داشته‌هایی سرزمینی تزریق کرد. به‌عبارت دیگر مدیریت صحیح است که می‌تواند آب، نفت، طلا، خاک حاصلخیز و محصولات کشاورزی را با بالاترین شاخصه‌ها و استانداردهای جهانی، به مزیتی برای پیشرفت و توسعه تبدیل کند و زمینه را برای اثرگذاری بهینه و مثبت نیروی‌انسانی کاربلد فراهم کند.
رییس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بنا بر آنچه گفته شد، جامعه علمی علاوه بر تربیت متخصصان و محققان برجسته باید بخشی از توان خود را برای تربیت مدیران متعهد و کاربلد بکار گیرد و این امر به یکی از اولویت‌های اصلی نظام‌آموزشی کشور تبدیل شود.
وی در ادامه با اشاره به لزوم توسعۀ منطقه‌ای، آمایش نیروی‌انسانی بومی را یکی از ضروریات امروز استان‌ها دانست و گفت: از سویی استعدادهای بسیار خوبی در استان‌ها و شهرهای کوچک هستند و از سوی دیگر هر استان مزیت‌های منطقه‌ای منحصربفردی خاصه برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دارد. رصد این پتانسیل بالقوه بر اساس آمار و اطلاعات دقیق و جهت‌دهی منطقه‌ای به آن، می‌تواند زمینه‌های رشد استان را فراهم کند.
سعیدی‌پور ادامه داد: در آمایش نیروی‌انسانی، می‌توان از توان برخی افراد که قابلیت‌های بالایی برای کارآفرینی دارند، با ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های لازم، استفاده کرد تا این افراد ضمن حضور فعال در چرخۀ خدمت‌رسانی به استان، سبب شوند مستعدان‌برتر جوان نیز در مسیر صحیح اثرگذاری در جامعه بومی قرار گیرند. با این اقدام حتی مهاجرت نخبگانی به کلانشهرها نیز کنترل می‌شود.
رییس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه در پایان یادآور شد: مهاجرت نخبگانی از روستا به شهر، از شهر به کلانشهر و از کلانشهر به مرکز کشور آسیب‌های بسیاری دارد. از طرفی مرکز کشور از نیروی‌انسانی اشباع می‌شود و مشکلاتی ازجمله بیکاری بروز می‌کند. از سویی خود فرد مهاجر به لحاظ هویتی و ماهیتی دچار معضلاتی می‌شود چراکه در اجتماعی دیگر با مناسباتی متفاوت قرار می‌گیرد و تبعاً کارآمدی حداکثری نخواهد داشت و سوم اینکه، منطقه بومی از نیروی‌انسانی متخصص و کاربلد تهی می‌‌شود و نمی‌تواند به توسعه‌یافتگی برسد که همین امر به توسعۀ پایدار کشور لطمه می‌زند. بنابراین رشد منطقه‌ای و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید و اشتغال پایدار در استان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.