صفحه اصلی / حرکت در جهت اشتغالزایی روستایی

حرکت در جهت اشتغالزایی روستایی

مجتبی کاوه
 اما نهادهای انقلابی که خارج از بدنه دولت و بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، چه سهمی در تولید و اشتغال به عهده دارند؟
به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سی و هشتمین سالگرد تاسیس این بنیاد، در پاسخ به پرسش خبرنگار «کسب و کار» مبنی بر اینکه بنیاد مسکن برای رونق تولید و اشتغالزایی در روستاها چه برنامه‌هایی در سال جاری پیش‌بینی کرده است، گفت: بنیاد مسکن بر اساس اساسنامه و شرح وظایفی که به عهده دارد، عهده‌دار مسئولیت توسعه و بهسازی کالبدی روستاهاست و مسئولیتی در تولید و اشتغالزایی روستاییان ندارد با این حال نمی‌توان توسعه روستاها را جدا از تولید و اشتغال در این نواحی دید و این امر را به توسعه کالبدی محدود کرد. علیرضا تابش ضرورت اساسی روستاهای کشور را در حال حاضر تحرک بخشی به تولید دانست و افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات و برنامه‌هایی در این راستا به انجام رسانده که از آن جمله می‌توان به نوسازی و بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی اشاره کرد. این برنامه در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با نوسازی این تعداد واحد مسکونی روستایی علاوه‌بر جذب حدود ۱۵ درصد سیمان و ۱۲ درصد فولاد تولیدی کشور، سالانه به ایجاد یا حفظ حدود ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم کمک خواهیم کرد. وی همچنین به طرح توسعه گردشگری روستایی در بنیاد مسکن اشاره کرده وافزود: گردشگری روستایی می‌تواند رونق بخش اشتغال و تولید در روستاها باشد و به همین منظور تسهیلات جداگانه‌ای علاوه‌بر تسهیلات نوسازی، به متقاضیانی که واحدهای مسکونی روستایی خود را پذیرای گردشگران کنند، اختصاص داده‌ایم. وی همچنین تفاهمنامه‌های منعقد شده میان بنیاد مسکن و وزارت کشاورزی و ستاد اجرایی حضرت امام را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با تفاهمنامه‌هایی که با وزارت کشاوزی و ستاد اجرایی فرمان امام داشتیم نیز تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های این دو ارگان در اشتغالزایی روستایی بهره‌مند شویم و هم‌افزایی مناسبی با آنها داشته باشیم. به عنوان مثال در تفاهمنامه‌ای که با وزارت کشاورزی داریم تسهیلات این وزارتخانه را نیز در راستای ساخت فضاهای مسکن روستایی که در آنها تولید و اشتغال صورت می‌گیرد تحت عنوان مسکن معیشتی هدف‌گذاری کردیم و از این رهگذر نیز می‌توان به توسعه اشتغالزایی در روستاها کمک کرد. 
طرح توزیع تعداد مسکن اجتماعی و حمایتی نهایی شد
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه از نهایی شدن طرح توزیع تعداد مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در کشور به تعداد سالانه ۱۰۰هزار واحد خبرداد و گفت: این طرح با مصوبه دوم اسفند ماه سال گذشته هیات دولت در کشور آغاز شده و مکاتبات لازم برای تامین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات بانکی این طرح به بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شده است. وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این طرح قرار است ۲۴ میلیارد و ۳۷۵ هزار ریال تسهیلات بانکی و یک میلیارد و ۶۷۰ هزار ریال اعتبار بلاعوض اختصاص یابد، گفت: به محض تامین اعتبارات مورد نیاز کار بنیاد مسکن در این طرح آغاز می‌شود که ساخت تعداد ۱۰ هزار مسکن حمایتی، خرید ۲۰ هزار مسکن حمایتی و کمک بلاعوض برای خرید ۵ هزار واحد مسکن فاقد متقاضی از مهم‌ترین اولویت‌های این طرح است. تابش افزود: در حوزه مسکن اجتماعی قرار است که ساخت ۱۰ هزار مسکن استیجاری، پرداخت ۱۵ هزار تسهیلات به سازندگان مسکن اجتماعی، پرداخت ۱۵ هزار کمک اجاره‌بها در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر و ۲۰ هزار در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر از آن جمله است، ضمن اینکه در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی برای ۵ هزار واحد مسکن نیز تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن اختصاص می‌یابد. 
صدور سند برای برای ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد مسکونی روستایی 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۳۰ درصد روستاهای کشور هم‌اکنون در معرض خطر هستند، اظهارداشت: قرار است در طول برنامه ششم تمام این روستاها ایمن‌سازی شوند. تابش با اشاره به اهمیت صدور سند برای واحدهای روستایی یادآور شد: تاکنون برای ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر سند صادر شده برای ۳۶ هزار و ۵۸۵ روستا طرح هادی تهیه و تصویب شده و در ۱۵ هزار و ۶۳۳ هزار واحد طرح هادی به اجرا درآمده است. وی در ادامه با اشاره به میزان اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سال گذشته در قانون بودجه برای بنیاد مسکن ۱۷ هزارد میلیار ریال اعتبار در نظر گرفته شد که در پایان سال ۹۵ موفق به تخصیص ۵ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال شدیم و در سال ۹۶ نیز مجموع اعتبارات استانی و ملی بنیاد مسکن ۱۵ هزار میلیارد ریال است. تابش افزود: در سال ۸۴ تنها ۷ درصد واحدهای مسکن روستایی در برابر زلزله مقاوم بودند اما با اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای روستایی توسط بنیاد مسکن، اکنون بیش از ۴۰ درصد واحدهای یاد شده مقاوم هستند. وی با اشاره به وقوع زلزله اخیر در استان خراسان رضوی گفت: پس از وقوع این زلزله بلافاصله کارشناسان بنیاد مسکن با حضور در منطقه ارزیابی‌های خود را آغاز کردند و برمبنای آن حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این منطقه آسیب دیده‌اند. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: قرار است برای نوسازی برخی از واحدهای مسکونی در این منطقه ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات به واجدان شرایط پرداخت شود، ضمن اینکه ۵۰ میلیون ریال بابت کمک بلاعوض در اختیار آسیب دیدگان قرار می‌گیرد. 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.