صفحه اصلی / «ویسپی» رقیب «تلگرام» می شود؟

«ویسپی» رقیب «تلگرام» می شود؟

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، زیرا صرفه اقتصادی دارد، اما مداخله دولتی در این تجارت، جای پرسش دارد. با وجود رد دخالت وزارت ارتباطات، احتمال مداخله دولتی در این ماجرا به قوت خود باقی است.
 این روزها پیام‌رسان تلگرام با اخبار راه‌اندازی سرویس صوتی و ابهاماتی درباره جایگزینی با پیام‌رسانی جدید بار دیگر خبرساز شده است. پس از انتشار شایعاتی درباره تلاش در آستانه انتخابات برای جایگزین کردن پیام‌رسان تلگرام با یک پیام‌رسان جدید چینی به نام ویسپی (Wispi) با مشارکت یک شرکت خصوصی ارائه‌دهنده اینترنت، چیزی نگذشت که نشانه‌هایی مبنی بر رزرو شدن آدرس اشخاص و کانال‌های پرمخاطب، این شایعات را تقویت کرد. 
این شنیده‌ها همچنین مطرح می‌کرد که برای سرمایه‌گذاری و انتقال سرورهای این پیام‌رسان به ایران ۸۰ میلیارد تومان بودجه دولتی پیش‌بینی شده است، اما این اخبار با واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روبه‌رو شد و این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای با تکذیب این اخبار اعلام کرد: سیاست حمایتی دولت از پیام‌رسان‌های بومی شفاف و برای همه یکسان بوده و درباره تعامل با سرویس‌دهندگان بین‌المللی نیز تاکنون هیچ مذاکره‌ای از سوی وزارت ارتباطات با پیام‌رسان مذکور انجام نشده است. 
وزارت ارتباطات اگرچه مذاکره در این باره از سوی این وزارتخانه را رد کرده، اما احتمال پیگیری این موضوع را از کانالی دیگر مردود اعلام نکرده است. همچنان که اخبار غیررسمی از ادامه مذاکرات با این پیام‌رسان از طریق یک شرکت اینترنتی حکایت دارند.
مذاکرات شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت با دارندگان محتوا و ترافیک به خودی خود عجیب نیست زیرا این روزها در جریان توسعه بازار محتوا و اینترنت ایران، روند بازار به سمت میزبانی داخلی و ترافیک بومی حرکت کرده و علاوه بر این بازارهای فعالیت نیز از فروش صرف اینترنت گسترده‌تر شده است. 
همچنان که چندی پیش یک شرکت دیگر ارائه‌دهنده اینترنت با یک پیام‌رسان ایرانی قرارداد همکاری بست و از نتایج این قرارداد امکان مکالمه رایگان روی پیام‌رسان از طریق اینترنت حتی بدون احتساب حجم اینترنت بود. بنابراین حتی خبرهای بعدی از مذاکرات شرکت‌های اینترنتی با یک پیام‌رسان یا حتی آپدیت سرور اپل، گوگل یا حتی یک آنتی‌ویروس دور از انتظار نیست، اما در این طرح تجاری، مداخله دولتی است که جای پرسش دارد. 
علاوه بر این، چنین مذاکراتی اگر در بدنه وزارت ارتباطات انجام شود به‌طور معمول هسته آن در سازمان فناوری اطلاعات ایران و از طریق رئیس سازمان خواهد بود. البته با وجود رد دخالت وزارت ارتباطات در این طرح تجاری، اما احتمال مداخله دولتی در این موضوع هنوز به قوت خود باقی است. 
هیچ مذاکره‌ای درباره پیام‌رسان «ویسپی» انجام نشده است
خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات
طبق برنامه‌های حمایتی سازمان یا در مقام مشورت، در جریان موضوعات اینچنینی قرار می‌گیریم که برای مثال شرکت ایرانی مطرح می‌کرد که برای خرید یک پیام‌رسان خارجی به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان مذاکره کرده است، اما این یقین وجود دارد که هیچ مذاکره‌ای درباره پیام‌رسان ویسپی یا حمایت دولتی از این پیام‌رسان از سوی سازمان فناوری اطلاعات انجام نشده است. 
بنابراین در این باره باید اشاره شود که ظرفیت تهیه پیام‌‌رسان داخلی با توانایی میزبانی تعداد زیاد در داخل وجود دارد. کما اینکه تاکنون چندین تجربه نیز در این خصوص تحقق ‌یافته و مهم این است که در طراحی آن نیاز جامعه در نظر گرفته شود که راز ماندگاری هر نرم‌افزاری است. 
البته مهم‌ترین چالش این پیام‌‌رسان‌‌ها نگرانی از سرمایه‌گذاری است که برای رفع این نگرانی، مصوبه‌ای توسط شورایعالی فضای مجازی آماده‌ شده که تضمین‌کننده سرمایه بوده و به نظر می‌رسد با تصویب آن مشکل دیگری وجود نداشته باشد یا با مشکلات کمتری مواجه باشیم. 
همچنین شبکه‌های اجتماعی طبق قوانین و مقررات نباید اطلاعات را در اختیار کسی قرار دهند مگر با حکم قانون که تنها در صورت وقوع جرم اجباری است. کاربران هم باید بیاموزند در شبکه‌های اجتماعی غیربومی از ارائه اطلاعات شخصی پرهیز کنند. 
کاربردی‌ترین قابلیت برنامه ویسپی تماس اینترنتی است
رضا افرایی، تولیدکننده نرم‌افزار 
در حال حاضر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی مختلف به جزء جدانشدنی زندگی اکثر مردم تبدیل شده‌اند که این موضوع باعث ایجاد یک بستر رقابتی بین شرکت‌های سازنده اپلیکیشن‌های تلفن همراه شد. بنابراین هر روز اپلیکیشن‌های جدیدی با قابلیت‌های بهتر و بیشتر عرضه می‌شوند که برای رقابت کردن با هم برنامه‌ها و خدمات ارزش‌افزوده بیشتری را در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند. اپلیکیشن wispi هم برنامه پیام‌رسانی به شمار می‌رود که وارد رقابت با برنامه‌های بزرگ این عرصه شده است.
 در ابتدای ورود به برنامه باید همانند برنامه‌های مشابه شماره خود را وارد کنید و پس از دریافت کد تایید برنامه برای شما فعال می‌شود، نخستین نکته‌ای که شاید در برنامه برای شما چندان جذاب به نظر نرسد طراحی محیط برنامه است؛ محیط برنامه بیش از حد ساده و بی‌روح به نظر می‌رسد و در طراحی آن از رنگ‌های ساده‌ای استفاده شده است. شاید برنامه از لحاظ طراحی و رابط کاربری زیاد چنگی به دل نزند، اما امکانات پیام‌رسانی بسیار خوب آن می‌تواند ضعف‌های آن را به فراموشی بسپارد. در این برنامه می‌توانید علاوه بر چت و گفتگو مانند برنامه‌های واتس‌اپ و تلگرام، با بسیاری از کشورهای مختلف در سراسر دنیا تماس رایگان اینترنتی داشته باشید یا پیامک رایگان ارسال کنید. در قسمت چت می‌توانید پیام صوتی، عکس، موزیک، ویدئو و موقعیت جغرافیایی (همانند برنامه وایبر) برای طرف مقابل ارسال کنید. کاربردی‌ترین قابلیت برنامه ویسپی را می‌توان تماس اینترنتی آن به شمار آورد. با ثبت‌نام در برنامه به شما اعتباری داده می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن با کشورهای مختلف تماس اینترنتی داشته باشید که با برقراری تماس با برخی از کشورها از این اعتبار کاسته می‌شود که می‌توانید این مقدار را در قسمت Rates Table مشاهده کنید. البته این قابلیت کلیدی برای کشورهای ایالات متحده آمریکا و انگلستان به‌طور رایگان است. 
 «ویسپی» برای کنار زدن «تلگرام» و «واتس‌اپ» وارد رقابت شد
شاهرخ محمدنیا، کارشناس فناوری اطلاعات
چت و گفتگو و فعالیت در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، به رکن مهمی در زندگی مردم اقصی نقاط جهان تبدیل شده، به طوری که نبود یا ایجاد اختلال در آنها می‌تواند بر زندگی شخصی و حتی کاری بسیاری از افراد تاثیر بگذارد. این وابستگی شدید کاربران به پیام‌رسان‌ها باعث شده تا طی سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده اپلیکیشن‌های اینچنینی باشیم، خصوصا مواردی که به غیر از امکان گفتگوی متنی و ارسال و دریافت فایل‌های مالتی مدیا، می‌توانند نقش یک تلفن اینترنتی را هم برای کاربران‌شان مهیا کنند. 
پیام‌رسان Wispi یکی از تازه‌واردان قدرتمند این حوزه محسوب می‌شود؛ محصول یک توسعه‌دهنده نه چندان شناخته‌شده چینی که با امکاناتی ایده‌آل همچون برقراری تماس‌های رایگان اینترنتی، با جدیت بازار نقاط مختلف دنیا علی‌الخصوص ایران را هدف قرار داده و برای کنار زدن رقبای قدرتمندی همچون تلگرام و واتس‌اپ تلاش می‌کند. 
به عبارت دیگر، نرم‌افزار «ویسپی» در حال حاضر به دلیل امکانات جذاب، به‌ویژه قابلیت برقراری تماس‌های صوتی داخل و خارج از شبکه با کیفیت بالا، رقیبی جدی برای نرم‌افزارهای مشابه مثل واتس‌اپ و تلگرام به‌ویژه در بازار کشورهای خاورمیانه به شمار می‌رود. 
همچنین این اپلیکیشن در بخش استیکرها، علاوه بر برچسب‌های ساده و آشنا، دو نوع دیگر از استیکرها را نیز دارد؛ استیکرهای صوتی و انیمیشنی که همانند استیکرهای ساده برای دوستان ارسال می‌شود. البته تعداد استیکرها و به‌ویژه استیکرهای صوتی و انیمیشنی هنوز قابل مقایسه با آرشیو‌های وایبر یا لاین نیست. با این حال قطعا Wispi حساب ویژه‌ای روی این بخش از اپلیکیشن خود باز کرده است، چرا که این بخش دارای استیکرهای پولی نیز هست و بخش قابل توجهی از درآمدزایی‌های Wispi به حساب می‌آید. بخش ارسال تصاویر نیز به یک ادیتور پیشرفته تجهیز شده است و می‌توانید عکس‌های خود را قبل از ارسال، با ابزارهای متنوعی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، ویرایش کنید. در منوی کناری برنامه نیز بخشی با عنوان Friend Finder قرار دارد که قادر است براساس آی‌دی یا موقعیت مکانی، دوستان جدیدی را به فهرست شما اضافه کند. 
نکته‌ای که اینجا مهم به نظر می‌رسد، این است که ویسپی به‌طور کامل از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و در تنظیمات اپ می‌توان نوشته‌های انگلیسی محیط اپ را تماما به زبان مادری تغییر داد. 

همچنین مطالعه کنید:

تدبیرهای کوتاه‌مدت در دستور کار سازمان بورس/ صندوق توسعه بازار سرمایه با اوراق تبعی تقویت می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمود گودرزی، شب گذشته در جلسه انتشار اوراق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.