صفحه اصلی / هیچ‌گونه تغییر جدیدی در مقررات بازار پایه رخ نداده است

هیچ‌گونه تغییر جدیدی در مقررات بازار پایه رخ نداده است

همانند روزهای قبل صورت می‌گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی به شرایط راه‌ندازی تابلو پایه ب در بازار پایه اشاره کرد و یادآور داد: پس از تصویب دستورالعمل جدید در خصوص شرایط درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران در تاریخ ۲۸/۰۲/۱۳۹۵ توسط هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین در راستای اجرای مصوبه کمیته درج فرابورس ایران، در اواخر سال گذشته هم‌زمان با بازگشایی بالغ بر ۱۳۰ نماد معاملاتی در بازار پایه جدید فرابورس ایران، راه‌اندازی "تابلوی پایه ب" در فرابورس ایران انجام شد.
به گفته وی پس از راه‌اندازی بازار پایه جدید در اواخر سال گذشته، تسهیلاتی در نحوه انجام معاملات در تابلو پایه ب صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به امکان دسترسی مستقیم تمامی معامله گران برخط به سامانه معاملاتی آن بازار اشاره کرد.
محسنی با بیان اینکه دادوستد سهام و حق‌تقدم خرید سهام در این تابلو همانند اعلام قبلی با انجام دو مرحله حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد، اشاره کرد: دامنه نوسان روزانه قیمت در این تابلو به میزان ۱۰ درصد است.
محسنی در تشریح این موضوع گفت: روند معاملات در تابلو پایه ب به این صورت خواهد بود که از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۰۰ صبح مرحله پیش‌گشایش با دامنه نوسان قیمتی حداکثر ۱۰ درصدی انجام شده و سپس راس ساعت ۹:۰۰ مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد. مرحله حراج پیوسته نیز از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و دومین مرحله پیش‌گشایش از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۲:۳۰ خواهد بود و در نهایت مرحله گشایش به روش حراج ناپیوسته راس ساعت ۱۲:۳۰ انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: با کاهش محدودیت­های اعمال شده بر معاملات نمادهای بازار پایه، تایید یا عدم تایید سفارش‌های تطبیق یافته که پیش‌تر، قبل از انجام معاملات توسط ناظر بازار انجام می‌شد حذف شده و در این میان مرحله نظارت بر نحوه انجام معاملات در تابلو پایه ب و تصمیم‌گیری در خصوص تایید یا عدم تایید معاملات همانند معاملات خرد در سایر بازارهای فرابورس ایران به بعد از انجام معاملات منتقل شده است..
محسنی با تاکید بر این موضوع که موارد فوق از زمان راه‌اندازی بازار پایه جدید در اواخر سال گذشته در سامانه معاملاتی اعمال شده است، در خصوص معاملات روز چهارشنبه در "تابلوی پایه ب" نیز اشاره کرد: از روز چهارشنبه هفته گذشته و به منظور افزایش آگاهی سهامداران و سرمایه‌گذاران محترم، پیغامی در خصوص شرایط هر یک از ناشران درج شده در "تابلوی پایه ب" در صفحه اطلاعات مربوط به هر نماد معاملاتی نمایش داده می‌شود که شرایط درج هر یک از شرکت‌های مورد اشاره را مجددا تاکید می‌کند.
به گفته وی بر این اساس، برخی از نمادهای معاملاتی در تابلو پایه ب، در صورت احراز شرایط لازم قابل ابقا در تابلوی "پایه ب"هستند و برخی دیگر، در صورت عدم احراز شرایط لازم به تابلوی پایه ج منتقل می‌شوند.
محسنی در این خصوص اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته هیچ نقل و انتقالی از تابلو پایه ب به تابلو پایه ج انجام نشد و تمامی نمادهای معاملاتی مذکور همانند قبل در تابلو پایه ب قابل معامله هستند، اما این موضوع صرفا به منظور فراهم ساختن فرصتی برابر برای تمامی شرکت‌های بازار پایه برای تطبیق شرایط خود با مفاد دستورالعمل‌های مربوطه، انجام شده و نمادهای معاملاتی مذکور صرفا تا تاریخ ۳۱/۰۵/۱۳۹۶ در تابلوی پایه ب قابل معامله هستند که در صورت عدم تطبیق شرایط برخی از شرکت‌های درج شده در تابلو پایه ب با مفاد دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوطه، از تاریخ ۳۱/۰۵/۱۳۹۶ به تابلو پایه ج منتقل خواهند شد.
محسنی با بیان اینکه پس از انتقال نمادهای ذکر شده به تابلو پایه ج، معاملات در آن تابلو صرفا سه روز در هر هفته قابل انجام خواهد بود، اضافه کرد: معاملات نمادهای مذکور پس از اجرای حراج تک قیمتی، با قیمت ثابت کشف شده و بر اساس قیمت نظری گشایش در حراج ناپیوسته قبلی قابل انجام است و امکان نوسان قیمت در طول جلسه معاملاتی وجود نخواهد داشت.
 محسنی ضمن تاکید مجدد بر صبر و حوصله سهامداران و معامله گران، از آن‌ها خواست تا به صورت آگاهانه و با هوشیاری لازم در اکوسیستم جدید بازار پایه نسبت به اتخاذ تصمیمات منطقی و نمایش رفتارهای عقلایی اهتمام بورزند.
به گفته وی مواردی جهت برررسی بیشتر در معاملات در خصوص دستکاری قیمت و اقداماتی که نوعا منجر به ایجاد ظاهری گمراه‎کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‎های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شده به کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان ارجاع شده است.
لازم به یادآوری است، معاملات در بازار پایه در سه تابلوی مجزا به نام­های «پایه الف»، «پایه ب» و «پایه ج» قابل انجام است. معاملات سهام و حق‌تقدم خرید سهام تشکلهای خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار از قبیل بورسها و شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در تابلو «پایه الف» پس از پذیرش توسط هیات پذیرش اوراق بهادار فرابورس ایران امکان‌پذیر است.
در این میان معاملات سهام و حق‌تقدم خرید سهام سایر شرکت‌های درج شده در بازار پایه، بر اساس فاکتورهای افشای اطلاعات و ضریب نقدشوندگی آن شرکت‌ها است که مصوبه کمیته درج فرابورس ایران در خصوص طبقه‌بندی شرکت‌های مذکور نیز در سایت فرابورس ایران اطلاع رسانی شده است.
بر این اساس، شرکت‌هایی که صورت‌های مالی خود را متناسب با الزامات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس از طریق سامانه کدال منتشر نکرده‌اند و زمان زیادی از مدت مقرر گذشته است با تشخیص هیات پذیرش یا کمیته درج فرابورس ایران به تابلو «پایه ج» منتقل می‌شوند.
همچنین دیگر شرایطی که زمینه‌ساز انتقال شرکت‌ها به این تابلو می‌شود، شامل این موارد است که اگر ضریب نقدشوندگی شرکت در دوره مالی مورد رسیدگی کمتر از ۱۰ درصد باشد و در صورتی که حسابرس در خصوص صورت‌های مالی شرکت اظهار نظر نکرده یا اظهار نظر مردود داده است و همچنین تعداد دفعات تاخیر شرکت در ارائه صورت‌های مالی زیاد باشد حسب تشخیص هیات پذیرش یا کمیته درج فرابورس، این دسته از شرکت‌ها نیز به تابلوی «پایه ج» منتقل می‌‌شوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.