صفحه اصلی / سرچشمه آماده گشایش نماد در بازار دوم فرابورس ایران

سرچشمه آماده گشایش نماد در بازار دوم فرابورس ایران

این شرکت و تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن بود. 
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به تازگی در فهرست نرخ‌های بازار دوم فرابورس درج شده و به زودی شاهد گشایش نماد «سرچشمه» در این بازار خواهیم بود. این در حالی است که تا پیش از معاملات سهام این شرکت در بازار پایه انجام می‌شد.
علی ارجمندی مدیرعامل شرکت مس سرچشمه در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه ابتدا نگاهی به پیشینه‌ای تاسیس این شرکت داشت و در این زمینه گفت: این شرکت سال ۶۶ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال راه‌اندازی و سهام «سرچشمه» در سال مالی ۹۲ در بازار پایه توافقی پذیرفته شد.
به گفته وی این شرکت با سرمایه فعلی یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار ظرف چند روز آینده سرمایه خود را به ۲ هزار میلیارد ریال خواهد رساند.
ارجمندی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه ۱۴ شرکت زیرمجموعه دارد، به ترکیب سهامداران این شرکت اشاره کرد و گفت: آخرین ترکیب سهامداران این شرکت شامل موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس به میزان ۵۶ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس ۸.۷ درصد و سایر سهامداران حقیقی که اغلب جزو بازنشستگان شرکت ملی مس هستند، به میزان ۳۵.۳ درصد است.
وی با اشاره به اینکه گلوله‌های فولادی تولید شده توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «سرچشمه» به کشورهای ارمنستان و برخی کشورهای منطقه صادر می‌شود، عنوان کرد: این گلوله‌ها عمدتا مصرف داخلی داشته و در سال گذشته ۱۸ هزار تن تولید شد که قابلیت افزایش ظرفیت اسمی تولید این محصول به ۳۰ هزار تن نیز وجود دارد.
در ادامه منصور سلطانی، رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با توجه به اینکه این شرکت و صنایع ملی مس ایران ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند در خصوص آینده شرکت ملی مس گفت: ظرفیت تولید کاتد مس تا پایان سال ۹۴ در حدود ۲۰۰ هزار تن بود که سال ۹۵ به ۲۶۰ هزار تن افزایش یافت و با به ثمر رسیدن طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اواخر سال ۹۷ یا اوایل سال ۹۸ انتظار بر این است ظرفیت تولید این محصول به ۴۰۰ هزار تن افزایش باید.
سلطانی با بیان اینکه سال پیش رو، سال درخشان مس خواهد بود، افزود: پس از برجام، مشکلات سیاسی مرتبط با صادرات مس تا حد زیادی برطرف شده و هم اکنون تقاضای جهانی برای کاتد با فزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
رئیس هیات‌مدیره سرچشمه با اشاره به اینکه NAV یا همان خالص ارزش دارایی‌های شرکت متغیر مهمی برای تصمیم‌گیری سهامداران است، اعلام کرد: بر اساس محاسبات انجام شده ارزش خالص دارایی‌های شرکت به ازای هر سهم در حال حاضر حدود ۷۰۰ تومان بوده و برای سال ۹۷ این متغیر ۱۰۰۰ تومان برآورد شده است.
به گفته وی با توجه به اینکه آخرین قیمت سهم در بازار پایه ۳۰۳ تومان بود قیمت سهم در حال حاضر پایین‌تر از ۷۰۰ تومانی برآوردی است که این موضوع نشان‌دهنده قابلیت و پتانسیل رشد قیمت سهم است.
مس سرچشمه در ۸ صنعت سرمایه‌گذاری کرده است
شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه اسفندماه سال گذشته به طور مشروط در بازار دوم پذیرش و ششم فروردین ماه ۹۶ پس از احراز تمامی شرایط مدنظر هیات پذیرش در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.
سلطانی نقدشوندگی و شفافیت این سهم را در انتقال این شرکت به بازار دوم تاثیرگذار دانست و ابراز امیدواری کرد این شرکت به بازارهای بالاتر و بعضا بورس تهران نیز ارتقا یابد.
معاون مالی «سرچشمه» نیز درباره زمینه‌های اصلی سرمایه‌گذاری این شرکت گفت: هم‌اکنون شرکت مس سرچشمه در هشت صنعت شامل صنایع برق و نیروگاهی، ساختمانی، فلزی و فولادی، خاک‌برداری و راه‌سازی، هلدینگ‌های سرمایه گذاری، شیمیایی، خدمات مهندسی و فعالیت‌های معدنی اقدام به سرمایه‌گذاری است.
به گفته اسکندری در صنعت برق و نیروگاه، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه ۱۰ درصد از مجموعه هلدینگ سهام هلدینگ آرین ماهتاب گستر را در اختیار دارد که ارزش روز این هلدینگ حدود ۴ هزار میلیارد تومان است. ضمن آنکه اخیرا ۳۰ درصد از سهام شرکت کارمانیا حریق انرژی نیز خریداری شده است.
وی با اشاره اینکه در صنعت ساختمانی نیز یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سرچشمه شرکت عمران گستران آذین کویر است که در سال ۹۳ تشکیل شده عنوان کرد: مالکیت ۱۰۰ درصدی این شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه است و آخرین سرمایه ثبتی ان ۲۰ میلیارد تومان است و به زودی به ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.
اسکندری سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه فلزی و فولادی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در این صنعت سه شرکت زیر مجموعه به نام های آلیاژکار کرمان، آلیاژ کار اصفهان و آلیاژ کار رفسنجان داریم که به ترتیب ۱۰۰ و ۷۵.۶ درصد از شرکت‌های آلیاژ کار کرمان و آلیاژ کار اصفهان متعلق به سرمایه‌گذاری مس سرچشمه است. همچنین اخیرا ۳۰ درصد از سهام آلیاژ کار رفسنجان نیز خریداری شده است. فعالیت این شرکت‌ها در زمینه تولید گلوله‌های فولادی و ریخته‌گری است.
معاون مالی سرچشمه در ادامه ارزش دفتری ۸ صنعتی که این شرکت در آنها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: ارزش بازار این صنعت‌ها یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش خالص دارایی‌های آنها ۹۰۰ میلیارد تومان است.
اسکندری EPS هر سهم شرکت در سال ۹۵ را که بالای ۹۰ درصد آن تحقق پیدا کرده است به طور تلفیقی ۸۰ تومان و شرکت اصلی ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سود تلفیقی و سود شرکت اصلی در سال ۹۶ رقم ۸۵ و ۱۱۰ تومان و برای سال ۹۷ نیز ۹۰ و ۱۲۰ تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.