صفحه اصلی / مدیر پایین‌دستی برای شرکت بالادستی

مدیر پایین‌دستی برای شرکت بالادستی

 از اهمیت زیادی برخوردار است. در این گزارش در مورد اکسون‌موبیل می‌خوانید.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، فرهنگ خاصی بر آن حاکم است؛ یک‌سو راه به دریا دارد و از سوی دیگر به زمین؛ اما اکسون‌موبیل همچنان تلاش می‌کند از تبدیل شدن به چند فرقه اجتناب کند. خیلی عجیب است که کسی در مورد دارن وودز چیز زیادی نمی‌داند؛ مدیراجرایی که بعد از رکس تیلرسون قدم به این شرکت در بخش مدیریت گذاشت. حالا رکس تیلرسون به وزارت امور خارجه امریکا دست یافته و دارن وودز جای او را در اکسون‌موبیل گرفته‌است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از صفحه ویکی‌پدیای آقای وودز، بیوگرافی این مرد چند خط نسبتاً طولانی است. اکسون‌موبیل به جای اینکه تاریخ و سال تولد این مدیر جدید را بگوید تنها اعلام کرده که او ۵۲ساله است. مهم نیست؛ چشم‌گیرترین واقعیت در مورد این مرد این است که او در بخش پالایش و پتروشیمی در این کسب‌وکار مشغول بوده‌است. اکسون‌موبیل یکی از شرکت‌های بسیار مهم نفتی در جهان به شمار می‌آید اما بخش اصلی فعالیت آن در بخش بالادستی است یعنی بیشتر تمرکز کار آن روی اکتشاف و تولید نفت است اما مدیری که تازه در این شرکت مشغول به کار شده تنها در بخش پایین‌دستی مهارت و سابقه کاری دارد. وظیفه خطیری به او سپرده شده‌است.
شرکت اکسون‌موبیل در روز ۳۱ ژانویه گزارش مالی جدیدی ارائه کرد و از سقوط دوباره سود در سال گذشته خبر داد. این اتفاق از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و همچنان باعث سقوط سهام این شرکت نیز شده‌است. کل سودی که این شرکت در یک سال به دست آورده از سودی که در گذشته تنها در یک فصل به دست می‌آورد کمتر بوده‌است. این شرکت پیش‌تر اکسون بود که با موبیل ترکیب شد و اکسون‌موبیل را شکل داد؛ در آن زمان یعنی در سال ۱۹۹۹ درآمد این شرکت ۸۰میلیارد دلار بود. اما درآمد این شرکت و بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی هم‌زمان با سقوط قیمت نفت، کاهش یافت. دو سال ‌و نیم گذشته برای این شرکت‌ها همانند یک کابوس بزرگ بوده‌است. این شرکت حتی نتوانسته آن‌قدر که سرمایه‌گذاری کرده، سود به دست بیاورد. همه اینها  باعث شده که اعتبار خود را رفته‌رفته از دست بدهد.
 روزی که شورون پیش افتاد
این شرکت داستان‌هایی نیز در مورد گاز طبیعی در امریکا داشت که پیش‌تر از بروز آنها جلوگیری می‌کرد. این شرکت قصد دارد بخشی از تولید نفت خود در امریکای شمالی را کنار بزند چرا که تولید آنها هزینه بسیار زیادی می‌برد و اکنون برآورد هزینه نسبت به سود، نشان می‌دهد که این تولید نفت مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. این یک اتفاق نادر است که رخ می‌دهد اما گویا چاره‌ای نیست.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد که اکسون‌موبیل به دنبال یافتن منابع نفتی است که تولید آنها کم‌هزینه است. از آنجا که دنیا مازاد عرضه نفت را به عنوان یک حقیقت باور کرده، این شرکت نیز به دنبال تولید نفت است اما این نفت باید نفت ارزان باشد و هزینه تولید آن نسبت به فروش آن کمتر باشد. این شرکت همچنان با رقیب امریکایی خود یعنی شورون در رقابت است. در کنار آنها غول‌های دیگری همچون رویال‌داچ‌شل، بی‌پی و توتال نیز قرار دارند. لسلی برینکر مشاور امور نفتی می‌گوید که هرچند در سال‌های گذشته اکسون‌موبیل همیشه حرف اول را می‌زده اما اخیراً شورون موفق شده از این شرکت پیشی بگیرد و به این ترتیب اکنون سهام شورون باارزش‌تر از اکسون‌موبیل است.
البته این شرکت با مدیریت جدید خود سعی دارد بر مشکلات غلبه کند. اما شورون خوش‌شانس‌تر بوده‌است. وودز فعلاً این گزینه را پیش‌ روی خود دارد که با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد مذاکره بشود. در این کشورها نفت بسیار ارزان است و هزینه تولید آن پایین است. البته شرکت‌هایی مانند آرامکوی سعودی نیز برای خصوصی‌سازی قدم برمی‌دارند، یعنی اکسون‌موبیل باید برای به دست آوردن بازار تلاش و تقلای بیشتری کند. آقای وودز در بدترین زمان ممکن اداره این شرکت را به عهده گرفته‌است. حتی مشکل هوا نیز وجود دارد که گرم می‌شود و تقاضا کاهش پیدا می‌کند. به هر حال این موقعیتی است که اکسون‌موبیل اکنون با آن مواجه شده و چاره‌ای جز ادامه مسیر ندارد. 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.