صفحه اصلی / دستاوردهای سفر رئیس جمهور به قم در حوزه راه و شهرسازی

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به قم در حوزه راه و شهرسازی

حضرت معصومه(س) از مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت وزیران به استان قم بوده که با پیشرفت خوبی در دست انجام است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی قم یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به قم را راه‌اندازی قطار پرسرعت قم – تهران – اصفهان ذکر کرد و گفت: این قطار با پیش‌بینی پنج میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر به بهره‌برداری می‌رسد و یکی از استثنایی‌ترین طرح‌های راه در استان قم محسوب می‌شود.
صبوری توضیح داد: در این طرح که پیمانکار آن چینی‌ها و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است، ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم به عنوان ایستگاه تبادل سفر در نظر گرفته شده است. اکنون قطار مسافربری قم- تهران در مدت ۹۰ دقیقه این مسیر را طی می‌کند و با احداث قطار پرسرعت، این زمان به ۴۰ دقیقه کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه خط راه‌آهن پرسرعت در استان به صورت ورودی و خروجی است، گفت: مطالعات ادامه این کریدور مسیر به سمت جنوب کشور از جمله شهرهای شیراز، بوشهر و اهواز نیز در دست اقدام است و در آینده از استان تهران به سمت استان‌های شمال و شمال شرق کشور نیز احداث میشود. ایستگاه مرکزی قم به عنوان ایستگاه تبادلی در نظر گرفته شده و مسیرهای منتهی به ایستگاه مرکزی بر اساس دو گزینه که یا از خارج شهر به صورت زیرگذر وارد قم شود و یا از خارج شهر به صورت آنتنی به ایستگاه مرکزی متصل شود، در حال بررسی است. پیشرفت فیزیکی مسیر قم به اصفهان در حدود ۶۰ درصد زیرسازی و قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.
مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین درباره پروژه صحن شرقی حرم حضرت معصومه(س) توضیح داد: تکمیل صحن شرقی حرم کریمه اهل بیت(س) یکی دیگر از مصوبه‌های سفر رئیس جمهوری به قم است که این طرح با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در ۵۰ هزار متر مربع فضای ساختمانی عملیاتی می‌شود.  ساخت صحن شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) از سال ۸۹ آغاز شده که شامل شبستانی با زیربنای ۸۱۰۰ متر مربع، فضای سرپوشیده ۸۵۰۰ متر مربعی، صحن ۸۹۰۰ متر مربعی و کتابخانه با زیربنای ۱۱ هزار ۲۰۰ متر مربع است.
صبوری افزود: ۶۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات صرف تملک شده و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز هزینه کارهای اجرایی بوده و برای ادامه بقیه طرح نیز ۷۰۰ میلیارد ریال از تملکات باقی مانده است. بخش هایی از طرح از جمله کتابخانه و صحن فاطمیه ۱۰۰ درصد تکمیل و افتتاح شده و کل طرح بالغ بر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.