صفحه اصلی / خیلی از روستاهای ایران را هنوز ندیده‌ام

خیلی از روستاهای ایران را هنوز ندیده‌ام

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از سایت http://iranianpath.com، وی در سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شد. غفاری نخستین تور خود را در سال ۱۳۳۸ هدایت کرده است.
اولین مطلبی که دوست دارید در مورد حرفه تان بگوئید چیست؟
عاشق حرفه‌ام هستم و درزندگی‌ام تا به‌حال به کار دیگری جز این کار مشغول نبوده‌ام. من در سال ۱۳۳۸ کارمند انجمن ایران و آمریکا بودم. در این انجمن به ایرانی‌ها انگلیسی و به آمریکائی‌ها فارسی یاد می‌دادم. یک بار کارمندان این مجموعه از من خواستند که دیدنی‌های تهران را به آن‌ها نشان بدهم. آن موقع مثل الان، هیچ بروشور، کتابچه و اطلاعات خاصی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران وجود نداشت. به‌ناچار از پدر و مادرم برای این کار کمک گرفتم، آن‌ها هم اطلاعات زیادی به من دادند. گروه را با با خود به تماشای تهران بردم. این کار چنان تأثیری بر من گذاشت که از آن سال تاکنون شغل دیگری برای خود انتخاب نکرده‌ام. 
 دراین زمینه تألیفاتی هم دارید؟
خیر، چون وقت چندانی برای نوشتن ندارم ولی کارهای پژوهشی زیادی انجام داده‌ام. آن زمان کارمند هتل سینا بودم که در خیابان طالقانی  فعلی قرار داشت. دراین هتل، میهمانان مختلف از کشورهای گوناگون و با فرهنگ‌های مختلف رفت‌‌و‌آمد می‌کردند و من به‌خاطر نوع ارتباطم با آن‌ها به تحقیق و پژوهش هم می‌پرداختم.  
وجود راهنما در تورها دقیقاً از چه زمانی آغاز الزام پیدا کرد؟ 
اولین بار در سال ۱۳۴۳ پیش‌نویش اساسنامه مؤسسه آوای جلب سیاحان نوشته و این مرکز آموزشی تأسیس شد. من هم به‌عنوان اولین کسی که در زمینه راهنمایی تورها فعالیت می‌کرد وضمناً کارمند هتل هم بود، به‌عنوان مشاور در این مؤسسه مشغول به‌کار شدم. در سال ۱۳۴۵ اولین دوره آموزش راهنمایان تور در مؤسسه آوای جلب سیاحان برگزارشد و اولین گروه فراگیران، کارت تورلیدری دریافت کردند. دوره‌ای که ما آن را گذراندیم، اسماً دوره‌ای ۹ ماهه بود ولی عملاً تا سال ۱۳۴۸ طول کشید و بعد از آن، شش ماه هم  به‌طور رایگان به دور ایران سفر کردیم. با اتوبوس سفر می‌کردیم و در هر اتوبوس هم شش استاد ما را همراهی می‌کردند. در همین سال به ما کارت موقت راهنمایان دادند و در سال ۱۳۴۸ اولین کارت‌های رسمی ما صادر شد. 
 اولین تور و تازه‌ترین توری که راهنمایی‌ آن را برعهده داشته‌اید کدام تورها بوده است؟
اولین توری که اجرا کردم، همان گروه کارمندان انجمن ایران و آمریکا بودند که در ابتدای صحبتم به آن‌ها اشاره کردم. تازه‌ترین تور هم مربوط به یک گروه چهل نفری ازدانشجویان بود که آن‌ها را برای تماشای مراسم تاسوعا و عاشورا در سال جاری به روستاهای کوه کرکس بردم. در ا ین سفر از ابیانه، نطنز، نیاسر، مشهد اردهال و روستای سرشک در توابع نطنز بازدید کردیم. در این روستا مراسم تعزیه به‌طرز بسیار زیبا و باشکوهی اجرا می‌شود. 
 علاقه شخصی خودتان بیشتر به اجرای کدام تورهاست؟
به اجرای همه انواع تور علاقه‌مندم ولی به شکل تخصصی در زمینه راهنمایی تورهای باستانی و ابنیه تاریخی کار می‌کنم. چند سالی هم هست که با کمک آقای اینانلو در زمینه تورهای طبیعت‌گردی هم فعالیت دارم.  
 خودتان علاقه‌مندید به کجا سفر کنید؟
خیلی از روستاهای ایران را هنوز ندیده‌ام و امیدوارم فرصتی دست دهد تا بتوانم به این نقاط زیبا سفر کنم. 
 آیا الزاماً خودتان پیش از اجرای یک تور، به مقصد مورد نظر سفر می‌کردید یا خیر؟
کیومرث غفاری – مسیر ایرانیمن معمولاً مناطقی را که باید به آن‌جا تور می‌بردم دیده بودم  ولی نقاطی هم بود که خودم هرگز به آن‌جا سفر نکرده بودم ولی چون قبلاً در باره منطقه مطالعات زیادی می‌کردم مهمانان تصور می‌کردند من بارها به آن‌جا رفته‌ام. 
در تورهایتان در جواب سؤالات مسافران چه‌قدر از کلمه "نمی‌دانم" استفاده کرده‌اید؟ عکس العمل مسافران در این مواقع چگونه بوده است؟ 
خیلی کم. معمولاً اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانستم می‌گفتم  فعلاً حضور ذهن ندارم و بعد حتماً به سؤال شما پاسخ خواهم داد. شب‌‌ها به استادم مرحوم پرویز ورجاوند زنگ می‌زدم و پاسخ سؤال را می‌پرسیدم. مسافران هم عکس‌العمل‌های خوبی نشان می‌دادند.  
به‌عنوان آخرین سؤال می‌خواهم بگویم کار یک راهنما در تور معمولاً دو بخش است: یک بخش که جزء وظایف اوست و دیگری کارهایی که ممکن است به صورت ابتکاری در طول برگزاری تور انجام دهد. در مجموع، نظر شما در این‌خصوص چیست؟ 
بخشی از هر برنامه تور از قبل تدوین شده و حتماً باید اجرا شوند به‌خصوص در تورهای ورودی. چون مسافران ورودی  این مسافران نسبت به اجرای این برنامه‌ها بسیار حساسند. به‌جز این ابتکاریک راهنما در یک تور باید به‌گونه‌ای باشد تا جذابیت‌های تور افزایش یابد. یادم می‌آید یک گروه ژاپنی را در اصفهان همراهی می کردم. آن‌ها را به چهل ستون بردم. به سمت هتل عباسی می‌رفتیم که یک ماشین عروس دیدیم. پیاده شدم. به خانواده عروس و داماد گفتم که این ژاپنی‌ها به شما تبریک می‌گویند. آن‌ها گروهم را به مراسم عروسی دعوت کردند. این خاطره برای ژاپنی‌ها، زیباترین خاطره‌اشان از سفر به ایران بود. من در تورهایم به‌دنبال فرصت‌هایی هستم تا بتوانم برای افراد، بهترین و ماندنی‌ترین اوقات را فراهم کنم. 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.