چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / صادرات نفت خام ایران به بالاترین سطح در ۷ سال گذشته رسید

صادرات نفت خام ایران به بالاترین سطح در ۷ سال گذشته رسید

گذشته رسیده و پس از لغو تحریم ها بطور متوسط ماهانه ۰.۵ درصد و سالانه ۲۴.۶ درصد افزایش نشان می دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, بر اساس نتایج یک بررسی، تخمین زده می شود تولید نفت خام ایران در ماه مارس (اسفند-فروردین) با متوسط افزایش ۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن به سه میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
براساس برآورد اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا، در ماه فوریه (دی-بهمن) تولید نفت خام ایران با متوسط افزایش ۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن به سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.
ایران توانست پس از لغو تحریم های بین المللی در ژانویه ۲۰۱۶ (دی-بهمن ۱۳۹۴) تولید نفت خود را افزایش دهد. با این حال کاهش قیمت جهانی نفت موجب کاهش درآمد نفتی کشورهای تولیدکننده نفت از جمله ایران شده است.
در پایان معاملات دیروز بازارهای جهانی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت ۵۳ دلار و ۱۲ سنت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به قیمت ۵۱ دلار و سه سنت معامله شد.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال نسبت به دیروز ۰.۷۷ درصد کاهش داشت در حالی که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نسبت به روز گذشته ۱.۵۷ درصد افزایش یافت.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی دهم آذرماه ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
اوپک هنوز در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم نگرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

۴۱۳ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد/ گلستان در قعر جدول تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بررسی آمار تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.