صفحه اصلی / افزایش تولید پایدار محصولات اساسی

افزایش تولید پایدار محصولات اساسی

مجتبی کاوه
وزارت کشاورزی که سال گذشته بنا به آمارهای اعلام شده توسط مسئولان دولت سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی داشت و بعد از نفت دومین وزارتخانه موفق در تحقق رشد اقتصادی ۷ درصدی لقب گرفت، امسال نخستین بخش دولتی بود که با برگزاری نشست خبری میزبانی اصحاب رسانه را به عهده گرفت. محمود حجتی، وزیر کشاورزی روز سه‌شنبه در ساختمان اختصاصی جدیدی که یکی از دستاوردهای وی به شمار می‌رود و با وجود برخی حواشی بر ساخت آن اصرار داشت، برنامه‌های خود در سال جدید را تشریح کرد. حجتی در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» اصلی‌ترین برنامه وزارت کشاورزی در سال جدید را اینگونه تشریح کرد: افزایش تولید محصولات اساسی غذایی اصلی‌ترین برنامه ماست اما این افزایش تولید را در شرایطی می‌خواهیم که پایدار باشد و افزایش مقطعی و بدون توجه به الزامات زیست محیطی مدنظر ما نیست. بر این اساس قطعا افزایش سطح زیر کشت در دستور کار ما نیست و در برخی محصولات اساسی همچون گندم کاهش سطح زیر کشت را هم لحاظ خواهیم کرد. وی افزود: برنامه‌های افزایش تولید پایدار محصولات اساسی شامل غلات عمده – گندم، جو و برنج- دانه‌های روغنی، شکر و… تهیه شده است و این برنامه‌ها به گونه‌ای است که تداوم مستمر تولید را در این محصولات نهادینه می‌کند و شرایط اقلیمی و بارش نمی‌تواند در آن خلل بزرگی ایجاد کند. 
خرید تضمینی گندم در کشور آغاز شده است
وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی گندم هم گفت: از روز دوشنبه خرید تضمینی گندم در کشور آغاز شده است و پیش‌بینی خرید ۱۱ میلیون تن گندم در سال جاری را داریم و باید درباره صادرات گندم هم فکر کنیم. وی درباره تامین منابع خرید تضمینی گندم هم گفت: ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش گندم به نانوایی‌ها و کارخانجات آرد به دست می‌آید، در عین حال ۸۲۰۰ میلیار تومان در بودجه برای خرید تضمینی گندم‌ پیش‌بینی شده و مابقی از طریق بانک‌ها تامین می‌شود. حجتی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه گفته می‌شود کارخانه قند ورامین به دلیل واردات بی‌رویه شکر تعطیل شده و تعداد زیادی کارگر در این راستا بیکار شده‌اند، با رد این موضوع گفت: زمانی کارخانه قند ورامین کارخانه‌ای بوده که چغندر قند را تحویل می‌گرفته و شکر تحویل می‌داده اما با اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داد، برخی کارخانه‌ها به این نتیجه رسیدند که شکر زرد را وارد کرده تصفیه و سفید کنند و وارد بازار کنند. ما به سه چهار کارخانه قند گفتیم خط چغندری خود را راه بیندازید، چرا که ما نمی‌توانیم منافع ملی و کشور را زیر سوال ببریم و دنبال این هم نیستیم که فرآیند تولید را کوتاه کنیم. وی با اشاره به توجه به تولید و اشتغال در کشور، گفت: هر وقت فرآیند تولید را بیشتر طولانی کنیم، هم اشتغال ایجاد کرده‌ایم و هم نیازمان را در داخل تولید می‌کنیم، مانند آنکه یک زمانی عده‌ای روغن خام را وارد می‌کردند و در داخل تصفیه می‌شد اما در سال ۹۵، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه روغنی وارد کشور کردیم تا روغن‌کشی در این کشور پا بگیرد و اکنون نیز دنبال آن هستیم که دانه را در کشور تولید کنیم. حجتی خطاب به آنهایی که منافع‌شان به واردات شکر گره خورده، گفت: حاضرم به همین کارخانه قند ورامین برای کوتاه‌مدت شکر خام بدهم، تا تصفیه کرده و برای صادرات فعالیت کند، تا یک راهکار جدید پیدا کنند اما آنهایی که دنبال واردات شکر هستند تا جای چغندر قند را بگیرد، باید بگویم چنین چیزی امکان ندارد و برخی دنبال این هستند که به نام تولیدکننده، شکر وارد بازار کنند. 
 
با افتخار می‌توان گفت یک کیلو مرغ هم وارد نکرده‌ایم
وی همچنین به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور هم اشاره کرد و گفت: ‌به دلیل طرح مراتع و تخریب آن توسط دام سبک و چرای دام عشایری به دنبال کاهش میزان دام سبک در کشور هستیم و می‌خواهیم تولید آن را به صورت بسته و نیمه‌بسته در بیاوریم. مضاف بر آن نژادهای جدیدی که دوقلوزا و بی‌دنبه هستند، یا نژادهای تلفیقی با نژاد خارجی را در دستور کار داریم. وزیر جهاد کشاورزی به توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: ‌بیش از ۱۴۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور شناسایی شده و امروز کشورهایی همچون آلمان و فرانسه پای ثابت عطر گل‌محمدی و پیش‌خرید آن هستند اما مشکل ما محدودیت در نهال است. وی درباره وضعیت تولید گوشت مرغ در کشور هم گفت: ‌در سال ۹۲ و زمانی که من آمدم قیمت مرغ ۶۷۰۰ تومان بود امروز با وجود تورم و افزایش هزینه کارگری پس از ۴ سال روی ۷ هزار تومان نگه داشته‌ایم. با آنکه آنفلوآنزای حاد پرندگان در سال‌های گذشته آسیب‌هایی را به صنعت طیور کشور وارد کرد اما با افتخار می‌توان گفت یک کیلو مرغ هم وارد نکرده‌ایم بلکه بیشتر صادرکننده بوده‌ایم. وی همچنین از صادرات ۷۵۰ هزار تن شیر در ۱۱ ماهه سال ۹۵ خبر داد و گفت: در دو سال پیش هیچ یک از شرکت‌های لبنی نمی‌توانستند محصولات خود را به روسیه صادر کنند اما ما تمام قوانین سخت‌گیرانه روسیه را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون ۹ شرکت لبنی ما به صورت رسمی مجوز صادر به روسیه را دریافت کرده و انواع پنیر، شیرخشک و مواد لبنی به روسیه صادر می‌شود. 
حجتی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مصرف سموم کشاورزی حتی در گلخانه‌ها هم به صورت بی‌رویه اتفاق می‌افتد و چه نظارتی در این راستا اعمال کرده‌اید، خاطرنشان کرد: یک زمانی هر چیزی را در چین و هند تبدیل به سموم می‌کردند و ما آن را در اختیار کشاورزان قرار می‌دادیم و کشاورز بیچاره هر چقدر از سموم استفاده می‌کرد، نتیجه‌ای جز طغیان آفات نمی‌دید. باید سم خوب و بی‌خطر در اختیار کشاورزان قرار دهیم، چرا که سم با تکنولوژی ۵۰ – ۶۰ سال پیش اثری ندارد. درباره گلخانه‌ها نیز به دلیل کنترل همه موارد، اینچنین موضوعی صحت ندارد و سازمان حفظ نباتات به دنبال ایجاد کد ۱۶ رقمی تا مزرعه است تا هر کسی به راحتی هر سمی را در اختیار کشاورز قرار ندهد. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.