صفحه اصلی / ورود آسمان به بازی بزرگان

ورود آسمان به بازی بزرگان

مجتبی کاوه
خبر امضای قرارداد خرید ۶۰ فروند بوئینگ توسط یک ایرلاین خصوصی برای آگاهان صنعت هوانوردی بسیار جالب توجه است چرا که ورود یک ایرلاین خصوصی به محدوده‌ای را نشان می‌دهد که پیش از این به نظر می‌رسید به عللی فقط در دسترس ایرلاین دولتی کشور یعنی هما باشد. کارشناسان نیز با استقبال از این خبر، در این باره نظرات قابل تاملی مطرح کردند. 
قرارداد آسمان و بوئینگ نتیجه یک سال بررسی و مذاکره است
به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آسمان در جریان جلسه‌ای که به نهایی شدن مذاکرات با نمایندگان شرکت هواپیماساز بوئینگ آمریکا منجر شد، قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیما بوئینگ ۷۳۷ را امضاء کرد. شرکت آسمان اعلام کرده قرارداد فعلی نتیجه بیش از یک سال بررسی، گفتگو و چند دوره مذاکره طولانی بوده است. طبق قرارداد امضاء شده هواپیماهای خریداری شده از سوی شرکت آسمان از خانواده بوئینگ ۷۳۷ MAX خواهند بود. بوئینگ ۷۳۷ که در شهرت جهانی خود به بچه بوئینگ مشهور شده جزو باریک‌ترین هواپیماهای ساخته شده شرکت بوئینگ است. این هواپیما که عمری طولانی داشته و از اواسط دهه ۶۰ از سوی ایرلاین‌ها مورد استفاده قرار گرفته جزو محبوب‌ترین مدل‌های تولید شده بوئینگ به حساب می‌آید تا جایی که در حال حاضر حدود ۷ هزار فروند از آن سفارش داده شده که تعداد زیادی از آنها پرواز می‌کنند. 
آسمان از طرف دولت حمایت شده است
یک کارشناس صنعت هواپیمایی با بیان اینکه خبر امضای قرارداد بوئینگ و آسمان ایرلاین تا حدودی موجب شگفتی اهالی صنعت هوانوردی است به «کسب وکار» می‌گوید: تا جایی که اطلاع داریم این ایرلاین توان خریداری این تعداد هواپیمای نو آن هم بوئینگ را ندارد و حتی برای پرداخت بدهی خود بابت سوخت و خدمات فرودگاهی هم دچار مشکلات عدیده است. کاپیتان علی ایرانی افزود: البته شرکت هواپیمایی آسمان را نمی‌توان یک ایرلاین کاملا خصوصی دانست و سهامداران عمده این ایرلاین به مراکز دولتی وابسته هستند و بر این اساس امضای قرارداد با بوئینگ می‌تواند تنها با حمایت دولت اتفاق افتاده باشد. وی با بیان اینکه اگر این قرارداد اجرا شود قطعا به نفع صنعت هواپیمایی کشور است، افزود: همان مشکلاتی که هما برای اجرایی شدن قرارداد با بوئینگ پیش رو دارد، آسمان هم با آن مواجه است و به نظر نمی‌رسد این قراردادها در دولت جدید آمریکا بدون مشکل و به‌طور کامل اجرا شوند. 
دورزدن تحریم احتمالی آمریکایی‌ها 
یک کارشناس دیگر صنعت هوایی نیز معتقد است دولت با حمایت از ورود ایرلاین‌های خصوصی – که البته فقط ظاهرا خصوصی هستند – به معادله خرید هواپیماهای آمریکایی برگ‌های خود را در بازی سیاسی احتمالی پیش رو با آمریکایی‌ها افزایش می‌دهد. هاشم افسریان در این باره به «کسب وکار» گفت: هنوز جزئیات قرارداد و خصوصا روش تامین مالی را نمی‌دانیم ولی احتمالا روش تامین مالی که هما موفق شد با آن قرارداد ایرباس و بوئینگ را نهایی کند توسط آسمان هم اجرا می‌شود. به نظر می‌رسد اگر دولت آمریکا هما را به دلیل دولتی بودن از خرید بوئینگ‌هایی که قرارداد آنها را منعقد کرده، محروم کند، هواپیمایی آسمان چون از نظر قانونی یک شرکت خصوصی است می‌تواند تا حدودی تحریم آمریکایی‌ها را دور بزند ولی این موضوع هم با اما و اگرهای فراوانی مواجه است و آمریکایی‌ها به هر حال اگر بخواهند هواپیما به ایران نفروشند دستشان دراین زمینه باز است. وی افزود: ورود آسمان به بازی که تا امروز فقط هما به آن راه داشت را باید به فال نیک گرفت چرا که این ایرلاین جزو ۳ ایرلاین اصلی کشور است و هرگونه نوسازی با هواپیماهای مدرن غربی می‌تواند موجب ارتقای کیفی خدمات هوایی به مردم شود.  

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.