صفحه اصلی / خانه‌ای با دو قابلیت موزه و رستوران

خانه‌ای با دو قابلیت موزه و رستوران

خانه‌ای که با پایین آمدن از چند پله می‌توانید به حیاط آن وارد شوید و حوضی با کاشی‌های آبی را ببینید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، طبقه پایین و شبستان خانه حسن‌پور به یک رستوران و بخش اعیان‌نشین که در طبقه بالا قرار دارد، به موزه صنایع دستی تبدیل شده است. برای ورود به موزه صنایع دستی، مثل همه موزه‌های دیگر باید بلیت تهیه کرد تا بتوان هر پنج گالری آن را دید. اگر شانس با بازدیدکننده‌ای یار باشد، آخرین برگه از بروشور توضیحات موزه به او می‌رسد یا کسی پیدا می‌شود که درباره آثار نمایش داده‌شده توضیح دهید.   
آثار نمایش داده‌شده در این موزه، از هنرمندان دوره معاصر خریده شده‌اند. چون مدیر موزه اجازه گفت‌وگو با خبرنگاران را ندارد، مسوول موزه‌های استان مرکزی را برای گرفتن اطلاعات بیشتر معرفی می‌کند. او نیز بعد از ارائه توضیحاتی مبنی بر این‌که ۲۲۴ اثر در موزه صنایع دستی وجود دارد که شامل گالری فلز «قلمزنی و ملیله»، گالری فرش و گلیم، شیشه، سفال و سرامیک، چوب و آلات موسیقی و خط می‌شود، معاون صنایع دستی اراک را برای ارائه توضیح‌های بیشتر معرفی می‌کند.
سیدمحسن حیدری – معاون صنایع دستی استان مرکزی – در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که در تعطیلات نوروزی چه تعداد گردشگر از این موزه دیدن کردند، توضیح داد: آمار بازدید را باید از مسوول ستاد اجرایی سفر بپرسید. درست است که ما یک موزه تخصصی برای صنایع دستی داریم، اما آمار بازدید از موزه‌ها به معاونت میراث فرهنگی مربوط می‌شود.
او در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا خانه حسن‌پور استانداردهای لازم را برای تبدیل شدن به موزه صنایع دستی دارد؟ گفت: موزه صنایع دستی اگر جایی باشد که براساس استانداردها ساخته شده باشد و از نظر موقعیتی که در آن قرار گرفته مناسب باشد، فکر می‌کنم با استقبال بیشتری مواجه ‌شود. این‌که فضایی را به موزه تبدیل کنیم و به آن کاربری دهیم خوب است، اما این بنا به‌عنوان موزه ساخته نشده است.
حیدری ادامه داد: ما دو نوع بنای ایجادی و تبدیلی داریم؛ بناهای ایجادی براساس ضوابط و استانداردها مثل موزه فرش یا هنرهای معاصر در تهران ساخته می‌شوند. برخی بناها نیز تاریخی بوده‌اند که به آن‌ها کاربری مناسب داده‌ایم و به موزه تبدیل شده‌اند که به آن‌ها تبدیلی گفته می‌شود.   
او با بیان این‌که آثار فاخری در این موزه قرار دارد، ‌اظهار کرد: برخی آثار نمایش داده‌شده، نشان اصالت و مرغوبیت کالا دارند. برخی فرش‌ها و گلیم‌های گل‌برجسته این موزه، ویژگی خاصی دارند. آثار نمایش داده‌شده در این موزه از صاحبان آن‌ها خریده شده است. البته آثاری با قدمت بیشتر، در موزه چهارفصل اراک قرار دارند.  
معاون صنایع دستی استان مرکزی با بیان این‌که موزه بزرگ استان مرکزی در حال ساخت است، گفت: ساخت این موزه حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اگر ساخته شود، تمام موزه‌هایی که به‌صورت پراکنده داریم، در یک موقعیت نسبتا خوب شهری قرار می‌گیرند. این پروژه هفت ساله بوده، اما بخشی از اعتبارات آن با تاخیر اختصاص داده شده است. اگر بقیه اعتبارات به‌موقع تامین و اختصاص داده شود، این موزه تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
او بیان کرد: موزه شهدای انقلاب و فرش نیز در فضایی مستقل با مشارکت اهداکننده فرش‌های نفیس قرار است ساخته شود. مراحل قانونی واگذاری زمین این موزه تا مراحلی پیش رفته است و اگر بقیه مراحل آن انجام شود، مسوولان استانی مشتاق هستند که به‌زودی این پروژه اجرایی شود.  
حیدری درباره کارگاه‌گردی در تعطیلات نوروز در استان مرکزی نیز اظهار کرد: متاسفانه ما تور کارگاه‌گردی نداشتیم و بیشتر بازدید فنی و نظارت بر کارگاه‌ها را داشتیم که متاسفانه آمار دقیق کارگاه‌ها و بازدیدی را که از آن‌ها شده است، به یاد نمی‌آورم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.