صفحه اصلی / گیشه نوروزی سینما داغ نشد!

گیشه نوروزی سینما داغ نشد!

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  جام جم آنلاین ،«ماجرای نیمروز»، «خوب، بد، جلف»، «یک روز بخصوص»، «آباجان»، «گشت ۲» و «سه بیگانه» فیلم‌های اکران اول نوروز امسال بودند که هر چند با فروش خوبی روبه‌رو شدند اما طبق آمار به دست آمده، نتوانستند موفقیت سینمای ایران در ایام مشابه در سال گذشته را تکرار کنند. عدم تبلیغات کافی، افزایش قیمت بلیت، چینش نامناسب فیلم‌ها و… از جمله دلایلی است که کارشناسان از آنها به عنوان دلایل ریزش مخاطب یاد می‌کنند.
 تصویر گیشه نوروزی سینما داغ نشد!
از آنجا که اکران نوروزی امسال اولین آزمون مدیریتی محمدمهدی حیدریان (رئیس جدید سازمان سینمایی) محسوب می‌شد، شاید باید شورای صنفی نمایش و متولیان سینمای ایران که یکی از عمده وظایف‌شان زنده نگه داشتن سنت سینما رفتن در جامعه است با بررسی دقیق‌تری فیلم‌های سینمایی نوروز را انتخاب و اکران می‌کردند تا جوابگوی همه سلایق باشد. به هر حال باید منتظر ماند و شاهد شرایط اکران دوم نوروز ماند و دید که آیا استقبال گسترده مخاطبان از فیلم‌ها و گردش مالی مناسب در این فصل انجام می‌شود یا خیر.
تبلیغات کافی نبود
علی سرتیپی مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران که اکران دو فیلم «آباجان» و «یک روز بخصوص» را بر عهده دارد، درباره میزان فروش فیلم‌ها در ایام نوروز به جام‌جم گفت: مجموع فروش فیلم‌های سینمای ایران نسبت به سال گذشته در همین ایام به لحاظ رقمی بالاتر بوده، اما به لحاظ تماشاگر درصدی افت داشتیم. بالاتر به لحاظ رقمی هم قطعا ناشی از افزایش قیمت بلیت‌هاست، اما این ریزش مخاطب دلایل متعددی دارد از جمله عدم تبلیغات کافی. چون تبلیغات مهم‌ترین عامل در مطلع کردن مردم از فیلم‌های روی پرده سینماست. صدا و سیما امسال در پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی واقعا همکاری کرد، اما اگر این همکاری بیشتر و بین تمام فیلم‌ها به طور مساوی بود بهتر می‌شد. صدا و سیما اگر این همراهی با سینما را ادامه دهد قطعا امسال فروش بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. ضمن این‌که خود فیلم‌هایی هم که امسال نوروز اکران شد هم از جهت مضمونی و محتوایی به قوت فیلم‌های سال گذشته نبود.
تهیه‌کننده فیلم‌های «دراکولا»، «پل چوبی»، «ورود آقایان ممنوع» و… ادامه داد: اگر بخواهم میزان فروش فیلم‌های «آباجان» و «یک روز بخصوص» را در ایام نوروز با هم مقایسه کنم با اختلاف کمی «آباجان» بهتر فروخته و البته در تهران بهتر از شهرستان‌ها. چون در شهرستان‌ها دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «گشت ۲» تقریبا تمام سینماها را قرق کرده بودند و مردم بیشتر به تماشای آنها رفتند. امیدوارم در روزهای پس از نوروز فضای بهتری برای «آباجان» و «یک روز بخصوص» فراهم شود تا مردم هم بیشتر به دیدن آنها ترغیب شوند.
سالن‌ها پر بود
رضا سعیدپور مدیر پردیس سینمایی آزادی درخصوص وضعیت فروش این پردیس به جام‌جم گفت: گیشه سینما آزادی در ایام نوروز نسبت به سال گذشته در همین ایام تغییر محسوسی نداشت. چون سینما آزادی در این ایام معمولا تمام ظرفیت‌اش پر می‌شود. ما در سینما آزادی ۵ سالن و ۱۱۰۰ صندلی داریم و معمولا از ساعت ۳ بعد از ظهر تا آخرین سئانس فوق‌العاده‌مان تمام سالن‌ها پر می‌شود و بیشتر از این صندلی نداریم که در اختیار مردم قرار بدهیم. امسال مردم حتی از سئانس‌های فوق‌العاده ۴ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۶ هم که برای فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «یک روز بخصوص»، «گشت ۲»، «خوب، بد، جلف»، «آباجان» و «سه بیگانه» برگزار می‌شد استقبال می‌کردند و گاهی پیش می‌آمد که بین ۲ تا ۳ فوق‌العاده برای هر فیلم داشتیم، اما در کل (فارغ از پردیس‌ها) میزان فروش سینماهای فرسوده تک یا دو سالنی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته که آن هم ناشی از کمبود تبلیغات کافی است.
او خاطرنشان ساخت: فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «گشت ۲»، «خوب، بد، جلف» هر سه تقریبا به یک میزان در پردیس آزادی فروش کردند.
عملکرد مثبت صدا و سیما
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش بیان کرد: آمار دقیق فروش فیلم‌های نوروزی تا چند روز آینده استخراج خواهد شد، اما طبق آمار حدودی که تاکنون به دست آمده به لحاظ ریالی میزان فروش فیلم‌ها همانند سال گذشته بوده و به لحاظ مخاطب پایین‌تر آمده است. بخشی از دلیل این اتفاق هم به تبلیغات فیلم‌ها برمی‌گردد. صدا و سیما همیشه با پخش تیزر فیلم‌ها در جذب مردم تاثیرگذار بوده و امسال هم روند شروع پخش آگهی‌ها خوب بود، اما در ادامه بعضی از تهیه‌کنندگان از عدم تساوی پخش آگهی بین فیلم‌ها ناراضی بودند که در نهایت از پنجم، ششم نوروز که آگهی‌ها بیشتر پخش شد روند رو به رشد سینما هم به لحاظ مخاطب و آمار ریالی بالاتر رفت.
او افزود: عملکرد صدا و سیما در پخش آگهی فیلم‌ها در کل مثبت بوده و طبق آمار بدست آمده رضایت سینماداران حاصل شده، اما صاحبان فیلم‌ها بعضا از برخی تبعیضات گله‌مندند.
بلیت شناور، ریزش مخاطب
امسال افزایش قیمت بلیت‌ سالن‌های سینما به صورت شناور انجام شد بدین معنا که افزایش قیمت در سالن‌های مدرن، ممتاز و درجه یک و دو متفاوت است، اما همان‌گونه که پیش از این هم اعلام شده بود قیمت بلیت ۲۰ درصد افزایش یافت که با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما و… افزایش قیمت بلیت سینماها منطقی به نظر می‌آید. زیرا هزینه سینماها باید از طریق گیشه تامین شود؛ اما اگر نگاهی گذرا به تعداد مخاطبان اکران‌های نوروزی داشته باشیم، خواهیم دید آمار مخاطبان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
تبلیغات وارونه
نظام تولید فیلم در سینمای ایران آن‌چنان پیچیده است که به شکل کلی باید شک کرد که آیا اساسا فیلم مستقل ایرانی داریم یا نه؟ آیا تهیه‌کننده‌ای هست که شخصا هزینه‌ ساخت فیلمی را بدون استفاده از منابع دولتی یا شبه دولتی تامین کند؟ بدیهی است که بسیاری از تهیه‌کنندگان سینمای ایران با استفاده از بودجه‌های دولتی و وام‌های مختلف می‌توانند فیلم بسازند و کمتر پیش می‌آید که در فیلمی که تهیه می‌کنند به طور کامل سرمایه‌گذاری کنند. به هر حال اهالی مستقل‌ساز در سینمای ایران قبلا وقتی فیلم می‎ساختند فقط می‎توانستند آثارشان را در جشنواره‎های داخلی و خارجی ارائه دهند و امکان برگشت سرمایه برایشان میسر نبود، اما با راه‎اندازی گروه هنر و تجربه، مردم امکان تماشای این فیلم‎ها را پیدا کردند و بعضا از آنها استقبال هم کردند. در این شرایط این‌که برخی تهیه‌کنندگان که با حمایت مالی بنیادهای مختلف دولتی فیلم‌شان را می‌سازند و بعد با سردادن شعارهایی از قبیل «با تماشای این فیلم از سینمای مستقل حمایت کنید» و… از مردم توقع حمایت دارند از نکات جالب سینمای امروز ماست!
باخت نوروز ۹۶
با توجه به آمار ارائه شده فیلم‌های اکران شده در نوروز ۹۵ (من سالوادور نیستم، ۵۰ کیلو آلبالو، ابد و یک روز، بادیگارد، خشم و هیاهو، کفش‌هایم کو) با اقبال بهتری نسبت به نوروز ۹۶ (خوب بد جلف، گشت ۲، سه بیگانه، ماجرای نیمروز، آباجان، یک روز بخصوص) مواجه شد.
آمار فروش فیلم‌ها در ایام نوروز سال ۹۵
«من سالوادر نیستم» 8 میلیارد تومان
«50 کیلو آلبالو» 3 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
«بادیگارد» 2 میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان
«ابد و یک روز» 1 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان
«خشم و هیاهو» 350 میلیون تومان
«کفش‌هایم کو؟» 300 میلیون تومان
«کوچه بی‌نام» 670 میلیون تومان
جمع فروش آثار سینمایی در ایام نوروز سال ۹۵، ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده است.
آمار فروش فیلم‌های نوروز ۹۶
«خوب، بد، جلف» 11 و نیم میلیارد تومان
«گشت ۲» 7 و نیم میلیارد تومان
«آباجان» 700 میلیون تومان
«یک روز بخصوص» 500 میلیون تومان
«ماجرای نیمروز» 2 میلیارد و ۴۰ میلیون تومان
«سه‌بیگانه» یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.