صفحه اصلی / اختلال خواب مزمن سبب ضعف استخوان‌سازی می‌شود

اختلال خواب مزمن سبب ضعف استخوان‌سازی می‌شود

که پیش از این ارتباط آن با بیماری‌های مزمن به اثبات رسیده است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از  پایگاه خبری ساینس دیلی، این تحقیقات که با کمک ۱۰ داوطلب مرد انجام گرفت و در آن داوطلبان به مدت سه هفته در یک آزمایشگاه زندگی کردند و هر روز چهار ساعت دیرتر از روز قبل به خواب رفتند. همچنین هریک از داوطلبان در طول ۲۴ ساعت حق داشتند فقط ۵ الی ۶ ساعت بخوابند. میزان کالری دریافتی و رژیم غذایی این داوطلبان در طول دوره سه هفته ثابت بود. در ابتدا و انتهای دوره سه هفته‌ای نمونه‌هایی از خون داوطلبان گرفته شد تا میزان نشانگر تولید استخوان دربدن آن‌ها اندازه‌گیری شود. 
پس از بررسی نمونه‌ها معلوم شد در بدن افرادی که به مدت سه هفته محدودیت خواب داشته و فعالیت آن‌ها در در طول شبانه روز پخش شده است، میزان نشانگر ساخت استخوان کاهش می‌یابد. همین پدیده در بدن کارگران شیفتی نیز مشاهده می‌شود. با وجود این میزان نشانگر مربوط به تحلیل یا شکستگی استخوان در بدن این افراد بدون تغییر باقی ماند.

این عدم تعادل در استخوان ها زمینه ساز تحلیل رفتن استخوان‌ها و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان می شود. 

اکنون که اختلال خواب مزمن به عنوان یک عامل خطرساز جدید برای پوکی استخوان شناخته شده است، می‌توان توضیح داد که چرا تا کنون هیچ دلیل علمی برای نیمی از موارد ابتلا به پوکی استخوان، یافت نشده است. نتایج این تحقیقات در نودونهمین کنفرانس سالانه Endocrine Society ارائه شود. 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.