صفحه اصلی / فقدان نظارت بر اجرای قوانین ایمنی عامل اصلی حوادث کار

فقدان نظارت بر اجرای قوانین ایمنی عامل اصلی حوادث کار

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایلنا، در پی فوت چند روز گذشته یکی از کارگران پتروشیمی تندگویان که بر اثر اصابت جسم سنگین از جرثقیل، «شهرام غریب» از کارشناسان ایمنی کار اظهار داشت: تعیین محوطه خطر به وسیله نوار خطر یا تابلوهای هشدار دهنده یکی از ابتدائی‌ترین کارهای مسئولان ایمنی است. 
وی بابیان اینکه محدوده محوطه خطر به اندازه شعاع طول بوم جرثقیل به علاوه ۱۰ متر فاصله اضافی است، ادامه داد: مطابق اصول ایمنی به دلیل بالا بودن احتمال سقوط اجسام از جرثقیل حضور افراد در این محدوده ممنوع است. 
به گفته این کارشناس ایمنی کار، کنترل توانائی تحمل بار سیم‌های بکسل، کمربندها، تسمه‌های جرثقیل نیز بخش دیگری از وظایف کنترل مسئولان ایمنی است، کنترل سیم‌های بوکسل و داشتن گواهینامه آنها حیاتی است به‌طوری‌که حتی اگر ۵ درصد خوردگی داشته باشند قابل استفاده نیستند. 
غریب همچنین بر زاویه بلند کردن بار توسط جرثقیل اشاره کرد و گفت: این زاویه باید طوری تنظیم شود که در تمام زوایا فشار به‌طور یکسان پخش شود. 
وی همچنین بر وظیفه قسمت‌های TEST PARTY در صنایع نفت و گاز اشاره کرد و ادامه داد: کنترل جزء به جزء قطعات جرثقیل (بدنه، قلاب، کابین، ترمز، بوم و…) چندین روزه که به صدور گواهینامه سلامت دستگاه می انجامد نیز بسیار اساسی است. 
وی افزود: در نهایت بایستی سیستم safety lifting (حمل و نقل ایمن) در روند کارها جاری باشد تا شاهد حوادث از این دست نباشیم. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.