صفحه اصلی / تهدید نفتی بی‌سرانجام هندی‌ها

تهدید نفتی بی‌سرانجام هندی‌ها

مجتبی کاوه
که رسیدن به توافق مورد قبول دو کشور ایران و هند را با تردید جدی مواجه کرده است. 
به گزارش کسب و کار نیوز هند اخیرا تهدید کرده است که اگر ایران توسعه این میدان گازی را با شرایط مورد نظر هند به شرکت‌های هندی واگذار نکند، واردات نفت خود را از ایران کاهش خواهد داد. کارشناسان می‌گویند این تهدید نقطه شروع تغییر لحن دو کشور نسبت به هم در این مورد نیست و طرف ایرانی پیش‌تر لحن تهدیدآمیز را کلید زده بود اما نهایتا تهدید هندی‌ها راه به جایی نخواهد برد و راه‌حل بینابین برای این مشکل قابل دستیابی است.
هند: واردات نفت از ایران را یک پنجم کاهش می‌دهیم
به گزارش رویترز از منابع هندی، مقامات این کشور در موضعی جسورانه اعلام کردند در صورتی که ایران در توسعه میدان گازی فرزاد بی ‌برای شرکت‌های هندی امتیازی قائل نشود، واردات نفت از ایران را یک پنجم کاهش می‌دهند. یکی از منابع هندی در این باره اعلام کرد: در حال حاضر کاهش خرید نفت از ایران را به تدریج شروع کرده‌ایم و اگر پیشرفتی در اعطای امتیاز میدان گازی (فرزاد بی) برای شرکت‌های هندی صورت نگیرد، خرید نفت خود را از ایران بیشتر کاهش می‌دهیم. بر پایه این گزارش، پالایشگاه‌های هندی به نماینده شرکت ملی نفت ایران، برنامه خود مبنی بر کاهش واردات یک پنجمی نفت از ایران را اعلام کرده‌اند که براساس آن، واردات را از ۲۴۰ هزار بشکه در روز به ۱۹۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد. این در حالیست که شرکت‌های ایندین اویل و مانگالور هند هر کدام واردات نفت خود را ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد و مجموع واردات آنها به حدود ۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ ضمن اینکه هارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم هم واردات خود را روی هم رفته، در حدود ۱۰ هزار بشکه کاهش خواهند داد و تقریبا مجموع واردات آنها ۳۰ هزار بشکه خواهد بود. 
هندی‌ها بلوف می‌زنند
یک کارشناس انرژی در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: تهدید نفتی اخیر هندی‌ها نقطه آغاز این مجادله نیست و پیش از این مسئولان وزارت نفت ایران نیز درباره پایان قریب‌الوقوع مهلت هندی‌ها برای ارائه پیشنهاد اقتصادی مناسب برای توسعه میدان گازی فرزاد بی هشدار داده بودند. حسن بهرام‌نیا با بیان اینکه مسئولان وزارت نفت قطعا منافع ملی کشور را دستخوش چنین تهدیداتی نخواهند کرد، افزود: تهدید هندی‌ها بیشتر به بلوف شباهت دارد، چرا که پالایشگاه‌های هند بیشترین سازگاری را با نفت سنگین ایران دارند و از سوی دیگر هزینه‌های حمل‌ونقل نیز از طرف ایران با تخفیف به هندی‌ها ارائه می‌شود. این عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: البته بازار نفت در حال حاضر شرایط رقابتی و بسیار فشرده‌ای دارد و رقبای ایران همچون عربستان آماده جایگزینی نفت خود در بازارهای سنتی کشور ما هستند اما حتی اگر این اتفاق بیفتد هم نمی‌توان منافع ملی را فدای توسعه صادرات نفت کرد و وزیر نفت ما چنین روحیاتی ندارد و زیر بار چنین تهدیداتی نمی‌رود. 
در عین حال هندی‌ها نشان داده‌اند که در زمینه مذاکرات اقتصادی بسیار محافظه‌کار هستند و به احتمال فراوان این بلوف را مطرح کرده‌اند که مذاکره را با شرایط بهتر به نفع خود ادامه دهند که در این زمینه مسئولان وزارت نفت هم باید هشیاری لازم را داشته باشند. 
گفتنی است شرکت ملی نفت ایران در مقابل تهدید هندی‌ها اعلام کرده است که تخفیف پیشنهادی خود را به مشتریان هندی در زمینه هزینه حمل‌ونقل را از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش خواهد داد و باید در روزهای آینده منتظر سرانجام این مجادله باشیم. 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.