صفحه اصلی / گرامیداشت سیزدهم فروردین روز طبیعت در کیش

گرامیداشت سیزدهم فروردین روز طبیعت در کیش

سیزدهم فروردین روز طبیعت نامگذاری شده است ، طبیعتی که در سرزمین پهناور ایران از گذشته های دور مورد احترام بوده است و مردم همواره برای حفظ و پاکیزگی آن کوشیده‌اند.
برپایی آئین های ویژه روز سیزدهم فروردین، ریشه در تاریخ کهن این سرزمین دارد ،مردم از سالهای دور پس از ۱۲ روز شادی و دید و بازدید هر ساله روز سیزدهم نوروز را به باغ و صحرا و دامان طبیعت می‌روند تا آخرین روز تعطیلات را با شادی به پایان برسانند و سالی جدید را با تلاش و انرژی بیشتری آغاز کنند.
مردم میهمان نواز کیش و تعدادی از گردشگران امروز سیزدهم فروردین ماه و بنا برآئین کهن ایرانی به دامن طبیعت رفتند تا همراه با شادی ،خاطراتی بیاد ماندنی را در کنار خانواده ثبت و ضبط کنند .
بزرگ و کوچک ، پیر و جوان به همراه خانواده ، دوستان و اقوام با حضور در پارک ها و سواحل، با الهام از زیبایی ها و سرزندگی طبیعت تلاش می کنند از فرصت های باقی مانده به بهترین شکل ممکن برای با هم بودن استفاده کنند.
گرفتن عکس های دسته جمعی و سلفی ، خوردن آش و کباب دور همی و تنقلات در روز سیزده بدر نیز گرم است و هر کس به فراخوار حال خود تلاش می کند تا بهترین خاطرات را از این روز با خود به ارمغان ببرد. 
اجرای موسیقی اقوام در کنار ساحل از برنامه های ویژه ای است که مسئولان برای شادی هر چه بیشتر ساکنان و گردشگران در نظر گرفته اند .
حضور نیروی انتظامی ، هلال احمر و آتش نشانی و همچنین کارکنان خدمات شهری در مکان های مختلف جزیره در راستای تامین امنیت ، رفاه و آرامش بیشتر مردم از جمله موارد قابل توجه در ایام تعطیلات نوروز و روز طبیعت است .
یکی از گردشگران که به همراه خانواده از استان گیلان به کیش سفر کرده ۱۳ فروردین را روز دوستی با طبیعت و احترام به آن عنوان کرد و گفت : نباید با ریختن زباله زیبایی های طبیعت را از بین ببریم .
وی با تاکید بر اینکه هر کس باید در پاکیزه نگهداشتن طبیعت سهم خود را ایفا کند افزود : حفظ منابع طبیعی از ضرورت هاست .
یکی دیگر از گردشگرانی که با جمع دوستان به کیش سفر کرده است گفت : همانطور که دوست داریم ظاهری تمیز و آراسته داشته باشیم باید به ظاهر طبیعت خود اهمیت بدهیم ، تبعات ناشی از آلودگی طبیعت گریبانگیر خود انسان ها می شود .
یکی از ساکنان جزیره کیش که به همراه خانواده در ساحل پارک ماهیگیر حضور پیدا کرده بود سیزدهم فروردین و حضور مردم در دامان طبیعت را یکی از سنت های خوب ایرانیان از گذشته تا به امروز دانست و به خبرنگار ایرنا گفت : این سنت دیرینه ضمن تقویت بیشتر ارتباط عاطفی خانواده و دوستان سبب سرزندگی و نشاط می شود .
وی طبیعت و ساحل کیش را از جاذبه های منحصر بفرد در ایران عنوان کرد و از شهروندان و گردشگران خواست در حفظ طبیعت و پاسداشت آن کوشا باشند .
گردشگری از اصفهان جمع شدن خانواده در کنا ر یکدیگر را سنتی پسندیده برشمرد و از مردم خواست تا از ریختن زباله در طبیعت خود داری کنند و در حفظ محیط زیست کوشا باشند .
یکی دیگر از کیشوندان گفت : سواحل کیش یکی از تمیز ترین سواحل در کشور است و ساکنان این جزیره مرجانی اهمیت زیادی برای محیط زیست و پاکی شهر قائل هستند .
وی گفت : در طول سال گروه های اجتماعی به صورت خود جوش در چند نوبت اقدام به پاکسازی ساحل کرده و در حفظ محیط زیست تلاش می کنند .
وی با بیان اینکه فرهنگ نریختن زباله در مکان های عمومی باید در جامعه نهادینه و به یک دغدغه برای همگان تبدیل شود افزود: طبیعت به همه تعلق دارد و باید در حفظ آن کوشا بود .
گردشگری از کرمان با تاکید بر حفظ محیط زیست به عنوان یک امانت الهی گفت : همکاری مردم با نهادهای خدمت رسان می تواند در داشتن یک شهر پاک با چهره زیبا تاثیر بسزایی داشته باشد .
وی تغییر نگرش مردم در مورد طبیعت و اهمیت آن را مهم دانست و افزود : مواهب طبیعی و زیبایی های آن برای استفاده انسان و لذت بردن از آن خلق شده است و حفظ آن باید به یک ضرورت تبدیل شود .
این گردشگر کرمانی تصریح کرد : همه در قبال محیط زیست خود مسئول هستیم .
رئیس محیط زیست کیش نیز با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست و پاکیزه نگه داشتن طبیعت وظیفه تک تک افراد جامعه است به ایرنا گفت : تنها یک زمین داریم که باید برای حفاظت از آن بکوشیم و این نعمت و امانت الهی را به درستی به آیندگان خود بسپاریم. 
مریم محمدی نخستین گام برای نریختن زباله در طبیعت را تغییر رفتار افراد و اصلاح ساختار مصرف عنوان کرد و گفت : همه در پاکیزه نگاه داشتن محیط زیست مسئولیم.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ نریختن زباله در جامعه باید نهادینه شود افزود : هر کسی می تواند با تغییر رفتارفردی ، خانواده و دوستان در حفظ محیط زیست و آلوده نکردن طبیعت نقش داشته باشد که شاید بهترین زمان برای شروع این رفتار احترام به زمین در روز طبیعت است .
مواهب طبیعی نعمت هایی خدا دادی هستند و نگهبانی از طبیعت و داشتن محیط زیستی سالم وظیفه ملی و اخلاقی تک تک افراد جامعه است چرا که داشتن طبیعت پاک و زیبا و به دور از هر گونه آلودگی حق نسل های آینده است .
حفظ منابع طبیعی ، نریختن زباله در طبیعت و دریا ، خاموش کردن آتش پس از استفاده ، پرهیز از شکستن درختان و کندن گل ها ، جمع کردن زباله ها در محل اتراق ، آزار نرساندن به حیوانات از نکاتی است که شهروندان و گردشگران نه تنها در روز گرامیداشت طبیعت بلکه در تمامی زمان ها نیز باید به آنها توجه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.