چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / از تاریخ و تمدن تا طبیعت بکر

از تاریخ و تمدن تا طبیعت بکر

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  مهر – منطقه آزاد ارس یا همان جلفا به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری  کشور هرساله میزبان گردشگران میلیونی در ایام نوروز است. به طوریکه این منطقه در طول سال گذشته میزبان بیش از ۶میلیون نفر گردشگر بود.
بیشتر گردشگرانی که وارد این منطقه می شوند علاقه مند به بازدید از آثار تاریخی و زیبایی های طبیعی منطقه هستند. به همین منظور در دو سال گذشته به ویژه در یک سال اخیر، همه آثار تاریخی منطقه که نیاز به بازسازی و مرمت داشتند با هزینه ۷میلیارد تومان مورد مرمت قرار گرفته و برای بازدید عموم آماده شده است.
 
«سال گذشته سازمان منطقه آزاد ارس به اکثر اهداف تعیین شده در راستای اقتصاد مقاومتی رسیده است. امسال نیز با توجه به شعار سال تلاش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام خواهیم داد.»
این‌ها بخش‌هایی از اظهارات محسن خادم عرب‌باغی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس در یک برنامه تلویزیونی بود. همان‌گونه که بیان شد، منطقه آزاد ارس در چندسال اخیر توانسته گردشگران بسیار زیادی را از سراسر ایران به خود جلب کند که رقم ۶میلیون مسافر در نوروز سال گذشته، به خودی خود هم باعث فخر می‌شود و هم تاملات بیش‌تری را می‌طلبد.
۶میلیون مسافر در نوروز سال گذشته، هم فخر دارد هم جای تامل
اینکه استان‌مان چنین جاذبه و فرصت گردشگری توانمندی دارد، طبیعی است که برای خودمان باعث افتخار باشد و برای انتخاب مسافران نیز، برگه اعتماد؛ ولی حضور میلیونی مسافران نوروزی در برهه زمانی کوتاه در این منطقه نسبتا کوچک، نیازهایی را نیز برای‌مان لازم می‌دارد که به وسیله ‌آن‌ها و با ارتقا توانمندی‌ها، برنامه‌ریزی‌های مناسب، رفع اشکالات و… منطقه آزاد ارس را به یکی از استانداردترین مناطق گردشگری ایران تبدیل کنیم.
معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد ارس در رابطه با این موضوع در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جلفا شهری با جمعیت پنج هزارو ۶۰۰ نفر است و حضور میهمانان میلیونی نیازمند پاره‌ای از برنامه‌ریزی‌ها است که در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی با ذکر اینکه هزینه اقامت در منطقه آزاد ارس نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است و در ۹۶ نیز ثابت خواهد ماند، ادامه داد: برای پذیرش گردشگران از ۲۵ اسفند آماده‌ بودیم و براساس اقدامات صورت گرفته گردشگران می‌توانند به این منطقه زیبا مسافرت کنند و باتوجه به تجهیز برخی مکان‌های عمومی نسبت به سال‌های قبل، صورت گرفته مشکل مهمی نداریم و فردا نیز در روز طبیعت میزبان میهمان عزیز هستیم.
داداش‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های موجود در منطقه آزاد ارس افزود: در حال حاضر افراد می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات گردشگری که شامل بازار ارس، رودخانه ارس، مناطق تاریخی  و امامزادگان این منطقه است، را به دست آورند.
وی با بیان اینکه بازی‌های بومی و محلی در ایام نوروز امسال به اجرا در آمدند،   ادامه داد: در نوروز امسال چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی و جشنواره تخم مرغ‌های رنگی بزرگ که ثبت ملی شده و با تلاش‌های فراوان توانسته‌ایم ثبت جهانی ملی شده است را اجرا کردیم.
 
اقتصاد هنری در منطقه آزاد ارس
معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: دومین ژئو پارک خاورمیانه بعد از قشم را هم جهت بررسی سال بعد خواهیم فرستاد تا آن نیز ثبت جهانی شود.
وی از رسانه‌ها خواست تا در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی ارس تلاش های بیشتری نمایند و تاکید کرد: امیدوارم امسال برای نخستین‌بار اقتصاد هنری را در منطقه آزاد ارس رونق بخشیم.
وی عنوان کرد: برای توسعه شاخص‌های گردشگری و اقتصادی ارس، تلاش کردیم  تا نصف اجرای پروژه  بزرگراه تبریز-مرند را که یک طرح ملی بود برعهده بگیریم.
 
داداش زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر بهسازی مسیر ضلع شرقی در منطقه آزاد گفت: طرح موضوع و ایراد وارده صحیح است و تلاش می کنیم تا در خصوص استانداردسازی این موضوع تا سال ۹۷ اقدام نماییم.
 
معاون فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد ارس در پایان تصریح کرد: در راستای ترویج گردشگری مذهبی، امامزاده سید محمد نوجه مهر، بابا یعقوب و شعیب دوزال آماده ارائه خدمات است.
 
افزایش بازدیدکنندگان منطقه آزاد ارس پس از برجام
همچنین دبیرگردشگری منطقه آزاد ارس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قرار گرفتن ۲۵  جاذبه تاریخی و طبیعی در منطقه ارس، اظهار کرد:  بعد از برجام تعداد بازید کنندگان از مناطق آزاد ارس افزایش یافته است در حالی که  بیشترین پروژه‌های عمرانی در حوزه گردشگری در مناطق آزاد ارس طی یک سال گذشته می‌باشد.
 
وی با بیان اینکه ارس میزبان همایش‌ها و سمینارهای کشوری می باشد، افزود: فرصت اماکن در مناطق آزاد ارس توسط این نهاد ها صورت می گیرد که شاهد رشد خوبی در این زمینه هستیم.
 
دبیر گردشگری مناطق آزاد ارس درباره اقدامات صورت‌گرفته در زمینه رفاه گردشگران ادامه داد: در طول ۳سال از سمت جلفا به کلیسا خرابه ۹۶ سرویس بهداشتی ایجاد شده است.
 
وی با بیان اینکه  برای بازسازی انبیه تاریخی مناطق آزاد ارس ۷میلیارد تومان هزینه شده است،   افزود: طبق تفاهم نامه، بهره برداری آن از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منطقه آزاد ارس منتقل شده است.
 
عباسی خاطرنشان کرد: کلیسای سنت استپانوس نیز بیشترین بازدید امسال را به خود اختصاص داده است.
 
وی از برگزاری دو جشنواره ماهیگیری در طول عید نوروز در منطقه آزاد ارس خبرداد و افزود: ۹۸۱ تخت رسمی در مهمانسرا، هتل ها، مهمانپذیرها وجود دارد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.
 
با به‌کارگیری روحیه بی‌نهایت طلبی‌ انسان، قطعا خواهیم دریافت که این تعداد گردشگران و این امکانات و اقدامات هرگز برای منطقه آزاد ارس که قصد رونق روزافزون و فرصت‌زایی را در پیش دارد، کافی نخواهد بود.
 
هرچند اقدامات راهبردی بسیاری در زمینه معرفی این منطقه آزاد صورت گرفته، اما با در نظر گرفتن و با مقایسه‌ای نسبی با منطقه آزادی همچون منطقه آزاد کیش، بی‌شک خواهیم دانست هنوز تا رسیدن به آن درجه مطلوب و آن درجه از توسعه گردشگری فاصله زیادی داریم که این مستلزم تلاش خلاقانه تر مسئولان و همیاری بهتر مردم است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.