صفحه اصلی / معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و تلاش برای توسعه اشتغال

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و تلاش برای توسعه اشتغال

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در یکسال گذشته رونمایی از بانک جامع اطلاعاتی بانوان، تنظیم لایحه تامین امنیت بانوان علیه خشونت،‌ سفر به ژاپن و نروژ به عنوان مهمترین برنامه های این معاونت بوده است.
** رونمایی بانک جامع اطلاعاتی زنان
بانک جامع اطلاعاتی زنان امسال برای فراهم کردن شرایطی برای زنان جهت دسترسی به فرصت های عادلانه رونمایی شد و از این طریق، زنان توانمند و نخبه شناسایی و به مسئولان معرفی می شوند ضمن اینکه اطلاعات این بانک می تواند در اختیار مسئولان قرار گیرد.
بانک یاد شده با همکاری مرکز فناوری اطلاعات ریاست جمهوری و با توجه به رویکرد تعاملی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و رویکرد دولت تدبیر و امید، راه اندازی شده است تا بتوان در یک فضای جدید اطلاعات زنان را داشته باشیم.
این سایت با توجه به اینکه زنان برخی از استان ها به داشتن این اطلاعات در استان ها نیاز داشتند تا مهارت ها و توانمندی های زنان نیز مشخص شود، راه اندازی شد و از این طریق برنامه ریزی برای زنان با زنان را خواهد داشت.
** اجرای طرح ملی تاب آوری اجتماعی در ١٧ استان کشور
همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری طرح ملی تاب آوری در ١٧ استان کشور در سال جاری اجرایی کرد و این طرح از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که پیش از این در ١٣ استان اجرایی شد و براساس برنامه ریزی چهار استان دیگر نیز به آن افزوده می شود.
این طرح براساس ماده ٢٣٠ قانون برنامه پنجم توسعه ذیل برنامه سلامت بر مبنای اطلس زنان و خانواده اجرایی شد و این طرح چون در برخی از استان های کشور شاهد آسیب های اجتماعی بودیم برای پیشگیری و ارائه آموزش های لازم به اجرا گذاشته شد.
** برپایی نمایشگاه مشترک عکس معاونت زنان ریاست جمهوری و ایرنا
همچنین نمایشگاه مشترک عکس معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با عنوان « زنان ایران» در روزهای پایانی سال ۹۵ به مناسبت هفته زن به مدت یک هفته در محل برج میلاد برپا شد.
برگزاری نمایشگاه زنان ایران با ایام خجسته دیگری همچون روز تکریم مادران و همسران شهدا، بزرگداشت شاعره بزرگ ایرانی «پروین اعتصامی» و فرارسیدن نوروز باستانی و آغاز رویش و زنده شدن زمین تقارن یافته است.
در این نمایشگاه با ارائه ۸۰ قطعه عکس حاصل تلاش حرفه ای عکاسان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به حضور و توانمندی بانوان ایران در فعالیت های گوناگون جامعه توجه شده است تا بدین وسیله روایتی از نقش آفرینی آنان در عرصه های مختلف ارائه شود.
** بسته جامع حمایتی زنان شاغل آماده تصویب در هیات دولت است
همچنین امسال بسته جامع حمایتی زنان شاغل برای تصویب درهیات دولت آماده شد چون با توجه به نقش چندگانه ای که زنان دارند، وظیفه حکومت است تا تعادل و توازن بین زندگی و کارشان ایجاد کند.
با توجه به آنکه برای زنان إیرانی نقش مادری و همسری از اهمیت ویژه ای برخورداراست، سعی می کنند همه نقش های خودشان را به خوبی ایفا کنند برای اینکه فشارمضاعف زنان شاغل کاهش یابد این تدابیر اندیشیده شود.
** تلاش برای برگزاری جلسه ستاد ملی زن و خانواده
معاونت زنان همچنین برای تشکیل جلسه ستاد ملی زن و خانواده تلاش های جدی داشت چون طبق آیین نامه ستاد مصوبات آن با حضور رئیس جمهوری ضمانت اجرایی لازم را دارد، البته برنامه ملی آموزش خانواده سالم و پایدار و بالنده یکی از دستور جلسات این ستاد در آینده نزدیک است.
** اجرای ۱۹۹ طرح با مشارکت سازمان های مردم نهاد
همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از سال ۹۲ تا مرداد امسال، ۱۹۹ طرح را با مشارکت سازمان‌ های مردم‌نهاد اجرا کرد که بیشتر آنها در زمینه اقتصاد و معیشت خانواده بود.
۵۵۰ طرح و برنامه از سوی سازمان ‌های مردم‌ نهاد به معاونت امور زنان و خانواده ارسال شد و طرح‌ های پذیرفته در قالب یک برنامه ملی از مهر ۹۲ تا مرداد ۹۵ اجرا شد.
برخی از موضوعات این طرح ها تحکیم بنیان خانواده، اقتصاد و معیشت و سلامت، پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی، تعمیق باورهای دینی، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، توسعه توانایی‌ های سازمان ‌های مردم ‌نهاد، فرهنگی، هنری و اطلاع‌ رسانی و حمایتی است.
طرح های اقتصاد و معیشت خانواده با ۴۸ طرح، تحکیم بنیان خانواده با ۳۱ طرح و ارتقای سلامت با ۲۷ طرح بیشترین حمایت را از آن خود کرده ‌اند؛ البته برخی از طرح‌ های تحکیم خانواده به آسیب‌ های اجتماعی نیز مرتبط بود و برعکس.
در سال ۹۲ از میان ۵۸ طرح پذیرفته شده ۱۲ طرح درحوزه تحکیم بنیان خانواده، ۹ طرح برای ارتقای سلامت، ۲۳ طرح در زمینه اقتصاد و معیشت، یک طرح در زمینه تعمیق باورهای دینی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ۶ طرح در زمینه پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی، چهار طرح درحوزه توسعه توانایی ‌های سازمان ‌های مردم ‌نهاد، سه طرح در زمینه فرهنگی هنری بود.
همچنین ۴۳ درصد از کل بودجه تخصیص یافته به این طرح ‌ها به اقتصاد و معیشت تعلق گرفته بود،‌ 15 درصد به تحکیم بنیان خانواده، ۱۳ درصد به حوزه فرهنگی وهنری و ۱۱ درصد به حوزه ارتقای سلامت و ۱۸ درصد به سایر حوزه ‌ها اختصاص یافته بود.
در سال ۹۳ نیز ۴۸ طرح مورد تایید و حمایت قرار گرفت که از این میان، پنج طرح در حوزه تحکیم بنیان خانواده، دو طرح در زمینه ارتقای سلامت، ۱۰ طرح برای اقتصاد و معیشت، یک طرح در زمینه تعمیق باورهای دینی، دو طرح برای پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی، ۲۱ طرح در حوزه توسعه توانایی ‌های سازمان ‌های مردم ‌نهاد و هفت طرح در زمینه فرهنگی و هنری طراحی شده بود.
از میان این طرح ها، آسیب‌ های اجتماعی با ۲۹ درصد از کل بودجه تخصیص‌ یافته بیشترین سهم از بودجه را داشت و پس از آن توسعه توانایی ‌های سازمان ‌های مردم ‌نهاد با ۲۵ درصد، اقتصاد و معیشت با ۲۰ درصد، فرهنگی و هنری با ۱۵ درصد و سایر بخش‌ ها با ۱۱ درصد از بودجه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته بود.
در سال ۹۴، نیز ۶۸ طرح سازمان ‌های مردم ‌نهاد مورد تایید و حمایت معاونت امور زنان قرار گرفت که ۹ طرح درحوزه تحکیم بنیان خانواده، ۱۱ طرح در زمینه ارتقای سلامت، ۹ طرح در حوزه اقتصاد و معیشت، چهار طرح در زمینه تعمیق باورهای دینی، ۱۳ طرح درباره پیشگیری از آسیب ‌های اجتماعی و ۲۰ طرح درحوزه توسعه توانایی ‌های سازمان‌ های مردم‌ نهاد و دو طرح در زمینه فرهنگی و هنری طراحی شده بود.
آسیب‌ های اجتماعی با ۴۷ درصد ازکل بودجه تخصیص یافته بیشترین سهم از بودجه را داشت و پس از آن موضوعات فرهنگی هنری ۲۱ درصد، توسعه توانایی ‌های سازمان ‌های مردم‌ نهاد ۹ درصد، ارتقای سلامت هشت درصد و سایر حوزه ‌ها ۱۵ درصد از بودجه را به خود اختصاص داده بود.
در نیمه اول سال ۹۵ نیز ۲۵ طرح مورد تایید و حمایت قرار گرفت که از این میان پنج طرح درحوزه تحکیم بنیان خانواده، پنج طرح در زمینه ارتقای سلامت، ۶ طرح در حوزه اقتصاد و معیشت، پنج طرح درباره پیشگیری از آسیب های اجتماعی، یک طرح در حوزه توسعه توانایی ‌های سازمان ‌های مردم ‌نهاد و سه طرح در زمینه فرهنگی و هنری طراحی شده‌ بود.
در این میان آسیب ‌های اجتماعی با ۴۸ درصد از کل بودجه تخصیص یافته بیشترین سهم از بودجه را داشته و پس از آن ۲۱ درصد به اقتصاد و معیشت، ۱۱ درصد به تحکیم بنیان خانواده، ۱۰ درصد به ارتقای سلامت هفت درصد به حوزه فرهنگی و هنری و سه درصد به حوزه توسعه توانایی ‌های سازمان ‌های مردم‌ نهاد تخصیص یافت.
** برگزاری نخستین جشنواره زن و رسانه
همچنین نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه با معرفی خالقان ۲۰ اثر برتر در جشنواره زن، خانواده و رسانه برگزار شد و در مجموع یک هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که ۶٠ درصد آثار را بانوان ارسال کردند.
همچنین ۶۵ درصد از آثار ارسالی از سوی رسانه های مکتوب و باقی آثار را خبرگزاریها ارسال کردند.
۴٩ درصد آثار نیز در حوزه اجتماعی، ١٧ درصد سیاسی، ١۵ درصد در حوزه اقتصادی و ١٩ درصد نیز مربوط به بخش فرهنگی است.
** اختصاص بیش از سه میلیارد تومان برای احداث پارک بانوان
همچنین امسال با همکاری دولت سه میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان برای احداث و تجهیز پارک بانوان در شهرهای مختلف کشور تخصیص داده شد، چون در سفرهای استانی یکی از مطالبات جدی بانوان إیجاد پارک بانوان، بازارچه فروش و نمایشگاه دائمی زنان و بیمارستان جامع زنان بود به همین منظور تلاش زیادی برای دریافت این میزان اعتبار انجام شد.
** آماده بودن لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت
همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت را برای ارسال به کمیسیون لوایح دولت آماده کرد، چون مسئله تامین امنیت شهروندان در برابر خشونت؛ به ویژه گروه های آسیب پذیر و بالاخص گروه زنان و کودکان در ابعاد مختلف؛ خصوصا جسمی و روانی، از اهم تکالیف هر نظام حکومتی محسوب می شود.
به همین منظور این معاونت تدوین لایحه جامع در موضوع تأمین امنیت برای زنان را که متن نخستین آن در دولت دهم تهیه و تدوین شده بود، در دستور کار قرار داده است.
دیگر بار متن پیش نویس لایحه را با مطالعه درمبانی فقهی، مبانی نظری مربوط، مطالعات تطبیقی نظام های حقوقی ملی و بین المللی، مطالعات جامعه شناختی، شناسایی فرصت ها و بایسته های نظام حقوقی کشور، و شناخت نقائص ساختاری و ماهوی در برخورد با موضوع تحت بررسی کارشناسانه جامع قرارداده است.
لایحه یادشده ضمن تعریف از خشونت علیه زنان و مصادیقی از اشکال متعدد این مسئله، جرم انگاری و ارائه تعریف د
قیقی از هریک از اشکال خشونت علیه زنان و نیز جرم انگاری سوء استفاده از حقوق قانونی و فهرست عوامل شده و نیز به تعیین وظایف مرتبط برای نیروهای پلیس و پزشکی قانونی و سازمان بهزیستی در رابطه با خشونت علیه زنان پرداخته است.
– انجام سفرها و دیدارهای خارجی
** سفر به ژاپن
شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین در سال ۹۵ برای شرکت در دومین سمپوزیوم مشترک ایران و ژاپن با عنوان «زنان، آموزش و توانمند سازی اقتصادی» عازم ژاپن شد.
شرکت در دومین سمپوزیوم بین المللی مشترک ایران و ژاپن به میزبانی بنیاد ساساکاوای ژاپن و استمرار برگزاری سمپوزیوم مشترک ایران و ژاپن در حوزه زنان از دیگر برنامه های این سفر بود.
** برنامه های مشترک ایران و ژاپن برای ارتقای توانمندی زنان
همچنین معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در دیدار با معاون نخست وزیر ژاپن اعلام کرد، برنامه های مشترک دو کشور برای ارتقای توانمندی زنان در عرصه های اجتماعی و اقتصادی اجرا می شود.
** دیدار با نخست وزیر لهستان
همچنین شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با آنا ماریا آندرس وزیر و نماینده نخست وزیر لهستان در همکاری های بین المللی دیدار کرد.
سابقه دیرینه روابط دو کشور به ۵۴۰ سال قبل برمی گردد و این روابط خوشبختانه بدون یک نکته تاریک و منفی بوده است.
** دیدار با زنان شاغل در بهشت زهرا
معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده همچنین در سال جاری با زنان شاغل در بهشت زهرا دیدار کرد و مشکلات این زنان را شنید و قول مساعد برای مطرح کردن این مسائل را داد.
** دیدار با رئیس مجلس سنای بلژیک
همچنین مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با کریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیک دیدار کرد و گفت: پس از روی کارآمدن دولت تدبیرو امید تبادل هیات ها می تواند زمینه ساز رونق مناسبات بین دو کشور باشد.
همچنین اعلام کرد: دوران جدید و فصل نویی از مناسبات ایران پس از مذاکرات هسته ای به وجود آمده و امیدواریم همکاری های قابل توجهی با کشورهای اروپایی داشته باشیم.
** سفر به نروژ
مولاوردی همچنین در سال جاری در پاسخ به دعوت بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ در راس هیاتی عازم اسلو شد.
در این سفر سه روزه چندین دیدار با مسئولان این کشور از جمله دیدار با وزیر امور خارجه، وزیر کودکان و امور اجتماعی و رئیس کمیسیون خانواده و امور فرهنگی پارلمان برگزار شد و این سفر فرصت مناسبی جهت تداوم رایزنی های سیاسی میان دو کشور شد.
** دیدار با سفیر کره جنوبی
همچنین مولاوردی با کیم سئونگ هو سفیر کره جنوبی دیدار کرد و گفت: حضور خانم پارک رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران نیز فصل جدیدی از توسعه روابط میان این دو کشور باز کرد.
امیدواریم با توجه به فضای جدیدی که در کشور ما پس از توافق هسته ای ایجاد شده به ویژه در مناسبات اقتصادی ایران و کره جنوبی تحولات جدی را شاهد باشیم.
** دیدار مولاوردی با رئیس بنیاد قداست مادری روسیه
مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین با خانم « ناتالیا یاکونینا » رئیس بنیاد قداست مادری دیدار کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود آمادگی داریم با کمیته دولتی زنان روسیه تفاهم نامه همکاری دانشگاهی و پژوهشی داشته باشیم.
همچنین آمادگی هرگونه تبادل اطلاعات و تجربیات با این کشور را داریم تا با اجرای برنامه های مشترک به تحقق اهداف مشترک دو کشور در زمینه حفاظت از ارزش های خانوادگی کمک کنیم.
امیدواریم در سال آینده این معاونت بتواند طرح هایی را که برای حوزه زنان و خانواده طراحی و در دستور قرار داده است اجرایی کند چون نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند و اجرای این برنامه ها به ویژه در حوزه اشتغال می تواند در مشارکت زنان در بخش های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیار تاثیرگذار باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.