صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می‌کند

رشد فین‌تک‌ها و چالش سرمایه گذار

ورود فین‌تک‌ها به حوزه بازارهای مالی برای رشد این بازارها در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، ورود فین‌تک‌ها به حوزه بازارهای مالی برای رشد این بازارها در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است. با این حال هنوز بستر قانونی برای رشد و فعالیت فین‌تک‌ها در اقتصاد کشور فراهم نشده است. به گفته مسئولان در این مسیر شاید بهتر باشد بودجه تحقیق و پژوهش را صرف توسعه فین‌تک‌ها کنیم.
به اعتقاد کارشناسان، به محض ورود فین‌تک‌ها به بازارهای مالی زمینه برای تدوین قانون و توسعه آن مهیا خواهد شد، اما از آنجایی که بازار سرمایه کوچک است و به طور کلی اقتصاد هم کوچک، نمی‌توان امیدی به ورود فین‌تک‌ها داشت، چراکه آنها نسبت به اقتصاد‌های کوچکی مثل ما بی‌میل هستند.
در همین رابطه مدیرعامل فرابورس گفت: در بسیاری از موارد بودجه تحقیق و پژوهش می‌تواند صرف توسعه فین‌تک‌ها شود.
امیر هامونی در پنل تخصصی «فین‌تک و بازار سرمایه» بر لزوم تدوین قوانین در حوزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک تاکید کرد و گفت: تدوین این قوانین در سال گذشته هم یکی از دغدغه‌های ما بود و اکنون سرعت رشد تکنولوژی در بازار سرمایه چنان بالاست که باید مجلس، دولت، سازمان بورس و سایر نهادهای تصمیم‌گیرنده در این بخش برنامه‌های لازم را طراحی کنند، چراکه در غیر این صورت مانند برخی سرویس‌ها که در حوزه‌های حمل‌ونقل ارائه می‌شود این امکان وجود دارد که در آینده میان کسب‌وکارهای سنتی و مدرن نوعی اختلاف ایجاد شود.
مدیرعامل فرابورس با تاکید بر اهمیت ورود استارت‌آپ‌ها به فعالیت در حوزه‌های حسابرسی اظهار داشت: می‌توان در بسیاری موارد سرمایه مربوط به بخش تحقیق و پژوهش را به شرکت‌های فین‌تک اختصاص داد زیرا مقاله‌هایی که در این زمینه منتشر شده، گویای آن است که این اقدام تأثیر ۳ برابری در رشد و سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت. هامونی همچنین تاکید کرد: با وجود مشکلات متعددی که وجود دارد، این نمایشگاه در سال ۲۰۱۹ نیز برگزار می‌شود زیرا ما نباید خود را مصون از اثرات نوآوری‌ها بدانیم. ممکن است در آینده کسب‌وکارهای نوین به گونه‌ای پیشرفت کنند که حتی جای شرکت‌های امروزی را نیز بگیرند. بر همین اساس لازم است شرکت‌ها به آینده نیز فکر کرده و از امروز سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی که قصد نوآوری دارند را دنبال کنند.
تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی با فین‌تک‌ها
مهدی طهانی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: در حال حاضر بستر لازم برای رشد فین‌تک‌ها فراهم نیست، اما با سابقه‌ای که در این سال‌ها داشته‌ایم، برای ما روشن است که در این زمینه اول باید فین‌تک‌ها ایجاد شوند تا بعد بسترهای آن هم ایجاد شوند.
وی توضیح می‌دهد: کارکرد مطلوب فین‌تک‌ها در همه جای دنیا مشهود است و به خلاقیت بازارهای مالی می‌انجامد. ضمن آنکه کمک خواهد کرد تا ابزار نوینی به بازارهای مالی بیاید که تنوع بیشتری را در این بازارها ایجاد می‌کند و با کمکی که به سرمایه‌گذاران می‌کند این تنوع بیشترمی‌شود.
طهانی با تاکید بر اینکه رشد فین‌تک‌ها در گرو بزرگ بودن اقتصاد کشور است، می‌گوید: وقتی اقتصاد بزرگ می‌شود فین‌تک‌ها هم بزرگ می‌شوند، اما اقتصاد ما روز به روز کوچک می‌شود و تعداد شرکت‌های قابل سرمایه‌گذاری هم کمتر. از طرفی مردم هم بازارهای موازی مثل سکه و ارز را به بورس ترجیح می‌دهند و زمینه را برای سرمایه‌گذاری در این بازار فراهم نمی‌کنند تا از این طریق شرایط ورود فین‌تک‌ها مهیا شود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌افزاید: زمانی که حجم بازار سرمایه کوچک باشد فین‌تک‌ها هم رغبتی برای ورود به آن نخواهند داشت و این بی‌رغبتی به طور کلی روی اقتصاد سایه
می‌اندازد.