صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از افزایش 900 درصدی جرائم اینترنتی گزارش می‌دهد

ضرر تجارت آنلاین از جرائم سایبری

جرائم اینترنتی با افزایش استفاده از تلفن همراه که دسترسی به اینترنت را بسیار آسان کرده، در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
شایلی قرایی
جرایم اینترنتی با افزایش استفاده از تلفن همراه که دسترسی به اینترنت را بسیار آسان کرده، در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. جانشین فرمانده ناجا در این رابطه می‌گوید: در سال جاری جرایم اینترنتی نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته است. اسکندر مؤمنی ادامه داد: پلیس فتا حدود سال ۹۰ راه‌اندازی شده و جرایم در فضای مجازی نسبت به سال ۹۰ بیش از ۹۰۰ درصد افزایش داشته است. به گزارش کسب و کار نیوز در این بین تعداد کاربران نیز از ۵ میلیون نفر به حدود ۵۵ میلیون نفر رسیده است. ۴۶ درصد جرایم در تلگرام و ۲۵ درصد در اینستاگرام بوده است. به گفته مؤمنی، ۸۴ درصد جرایم در فضای مجازی کشف می‌شود؛ البته جرایمی که از آن شکایت شده و پلیس از آنها مطلع می‌شود. بسیاری از جرایم هم وجود دارند که نه ما مطلع می‌شویم و نه کسی از آنها شکایت می‌کند.
در همین رابطه سرپرست پلیس فتای گلستان گفت: ارسال لینک‌های جذاب و فریبنده برای تحریک و تشویق کاربران و نصب بدافزار روی تجهیزات هوشمند آنان یکی از شگردهای مجرمان سایبری است. سروان وحید صاحبکاران در تشریح این خبر گفت: یکی از شگردهای مجرمان اینترنتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرقت اطلاعات کاربران از طریق ارسال لینک‌های حاوی بدافزار است که در یکی از این شیوه‌ها مزاحمان و سارقان اینترنتی با ارسال برنامه یا لینک حاوی بدافزار با عناوینی فریبنده سبب تحریک و تهییج کاربران می‌شوند تا پس از کلیک روی لینک مذکور برنامه مخرب مورد نظر آنها نصب و اجرا شود.
وی افزود: برنامه‌های مخربی که به عنوان بدافزار شناخته می‌شوند، می‌توانند علاوه بر دریافت و ارسال اطلاعات موجود در حافظه دستگاه، با ضبط صدا و تصویر سبب نقض حریم خصوصی آنان شوند. این مقام انتظامی گفت: همچنین برنامه‌هایی با عنوان مختلف... در شبکه‌های اجتماعی در حال تبلیغ است که ابزاری جهت سرقت اطلاعات کاربران شده که تبعات غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت؛ ازاین‌رو به کاربران توصیه می‌شود به جهت حفظ حریم شخصی‌شان از چنین برنامه‌هایی استفاده نکنند. سروان صاحبکاران خاطرنشان کرد: کاربران عزیز فریب عناوین جذاب و تبلیغات اغواکننده شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای را نخورند. وی افزود: عبارت «هم‌اکنون کلیک کنید تا چند دقیقه دیگر به دلایل امنیتی این لینک حذف می‌شود»، «برنده خوش‌اقبال امروز سایت ما»، «تصاویر لورفته از بازیگران» و نرم‌افزارهای خاص با قابلیت‌های جذاب فقط بخشی از انواع حربه‌های سارقان اینترنتی جهت تحریک کاربران است. سروان صاحبکاران ضمن هشدار به کاربران درباره مراقبت از اطلاعات خصوصی‌شان از آنها خواست روی لینک‌هایی که مشکوک هستند یا احتیاجی به آن ندارند به هیچ عنوان کلیک نکنند و از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، اقدام به خرید کنند.
ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه به جای عملیات فیزیکی
سرهنگ امین یادگارنژاد، رئیس‌پلیس فتای استان کرمان

با رشد تکنولوژی اینترنت به عنوان اصلی‌ترین ویژگی آن مورد استقبال مردم و کاربران و اخیراً مورد استفاده کسب‌وکارها قرار گرفته است، اما در این بین اگر از اهمیت استفاده مناسب از اینترنت بگذریم باید به این نکته اشاره شود که با فراگیر شدن استفاده از یک سیستم شاهد افزایش فعالیت‌های نامناسب و غیرعرف جامعه هستیم که اهمیت اقدامات پیشگیرانه در این مورد باید از همان اول برنامه‌ریزی شود. این بدان معناست که اهمیت اقدامات پیشگیرانه و راهکارهای پیشنهادی باید در دستور کار قرار گیرد تا از وقوع جرایم جلوگیری شود و این موضوع مهم‌تر از آن است که هنگامی که جرمی صورت گرفت اقدامات و عملیات فیزیکی انجام شود. در این بحث موضوع جرایم اینترنتی با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این حوزه افزایش بسیاری داشته است. جرایم اینترنتی در حوزه شبکه‌های اجتماعی مانند مزاحمت اینترنتی‌، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، منتسب کردن اعمالی برخلاف حقیقت، انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی بوده که هر روز نیز بر میزان شکایت رسیده، افزوده می‌شود و اینجاست که اهمیت اقدامات پیشگیرانه در این بخش بیشتر احساس می‌شود. از طرف دیگر با افزایش استفاده از تلفن همراه و افزایش ضریب نفوذ آنکه شاهد هستیم در حال حاضر هر کاربر به یک دستگاه تلفن همراه نیز بسنده نمی‌کند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دسترس‌تر شد و سهولت دسترسی به آنها برای هر شخصی میسر شد که همین امر موجب شد خانواده‌ها به طور خواسته یا ناخواسته قربانی جرایم این حوزه شوند و این موضوع ناشی از عدم توجه و عدم اهمیت دادن به اشتراک مطالب و تصاویر از سوی کاربران در فضای سایبری است. در حال حاضر یک یا دو اپلیکیشن در کشور ما بیشترین تعداد کاربران را دارد و استقبال از آنها هر روز افزایش می‌یابد، به طوری که دیگر حیات کسب‌وکارها نیز به این دو اپلیکیشن وابسته شده است. در این راستا باید اشاره شود که افزایش تقاضا برای اپلیکیشن می‌تواند بستر مناسبی را برای افراد سودجو در قالب جاسوسی از کاربران از طریق ارائه برنامه‌های رایگان برای گوشی‌های هوشمند ایجاد کند. برخی اپلیکیشن‌های موبایلی موجود در سایت‌ها و فروشگاه‌ها از کدهای مخرب استفاده کرده و کنترل گوشی کاربر را در اختیار می‌گیرند. دریافتن این موضوع بسیار مشکل است زیرا کدهای این اپلیکیشن‌ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم‌عامل راه را برای جاسوسی از گوشی کاربران هموار می‌کنند. موارد جاسوسی را می‌توان شامل ارسال پیامک‌های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس‌ها، کلیپ‌ها و فیلم‌های موجود در حافظه گوشی، ارسال فهرست تماس‌های دریافتی و شماره مخاطبان موجود در گوشی ذکر کرد. بنابراین باید بسیار در این مورد دقت و استفاده از اپلیکیشن‌های بومی با میزبانی داخلی را جایگزین آنها کرد.
تمهیدات مناسب قبل از گسترش بی‌رویه جرایم اندیشیده شود
سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس‌پلیس فتای استان خراسان‌رضوی

متأسفانه آمار نشان‌دهنده افزایش جرایم سایبری طی چند سال اخیر بوده است. البته در کنار این واقعیت تلخ لازم است اشاره شود که کشف و رسیدگی به وقوع جرایم اینترنتی نیز رشد داشته است. به طور کلی با افزایش استفاده از تلفن همراه در کشور استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی افزایش داشته و سهولت دسترسی به این شبکه‌ها نیز روز به روز افزایش می‌یابد. بنابراین همان‌طور که می‌دانیم، هنگامی که افزایش استقبال از موردی را داریم افزایش سوءاستفاده‌ها و جرایم را نیز شاهد هستیم و باید در این زمینه تمهیدات مناسب در حوزه سایبری در مدت‌زمانی بسیار کوتاه و قبل از گسترش بی‌رویه آن صورت بگیرد. در حال حاضر موضوع استفاده کسب‌وکارها از اینترنت را داریم و تقریباً تمام صنوف به سمت کسب‌وکارهای آنلاین سوق پیدا کرده‌اند که براساس پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک دیگر بیش از ۸۰ درصد از صنوف کسب‌وکار آنلاین را انجام می‌دهند و استفاده از دفتر فضای سایبر رشد خواهد داشت. در این بین بدون شک با افزایش کاربران در فضای مجازی، جرایم سایبری نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. بنابراین با این واقعیت و افزایش جرایم اینترنتی بیش از امروز روبه‌رو خواهیم بود و باید برای این فضا همواره تمهیدات امنیتی داشت. اگر دو اپلیکیشنی که امروز در کشور بیشترین استفاده را دارند جایگزین بومی مناسبی داشتند و کشف جرایم به دلیل میزبانی در داخل کشور آسان‌تر بود امروز با این حجم از جرایم اینترنتی مواجه نبودیم. متأسفانه ساماندهی شبکه‌های اجتماعی چه در حوزه استفاده کاربران و چه در حوزه کسب‌وکار آنلاین هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، بر همین اساس جرایم متعددی به صورت مستمر در این فضا در حال شکل‌گیری هستند و عدم ساماندهی فضای کسب‌وکار سایبری ضرر و زیان خود را بیش از هر شخص دیگر متحمل کاربران خواهد کرد.