صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مسعود مهاجر، کارشناس حمل‌ونقل

دلایل نامشخص استیضاح

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی قرار است بار دیگر در برابر نمایندگان مجلس قرار گیرد، به سوالات آنان پاسخ دهد و از آنان برای چندمین بار رای اعتماد بگیرد.
سرمقاله
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی قرار است بار دیگر در برابر نمایندگان مجلس قرار گیرد، به سوالات آنان پاسخ دهد و از آنان برای چندمین بار رای اعتماد بگیرد. در دوره کوتاه ریاست‌جمهوری کنونی، نامحتمل به نظر می‌رسد که دلیل اصلی استیضاح برخلاف آنچه در متن امضاشده از سوی نمایندگان آمده، کم‌کاری یا اهمال وزیر در انجام مسئولیت‌هایش باشد، همان‌گونه که در جریان استیضاح و برکناری آقای دکتر خرم از وزیران پیشین این بخش نیز نبود. 
 مسائل و مشکلات هر دو بخش تحت مدیریت آخوندی به اندازه‌ای پیچیده و معمایی است که هرکسی می‌تواند متقاعد شود که رفع آنها اصولا در توانایی هیچ وزیر این بخش نمی‌گنجد، کما اینکه سقوط هواپیمای ای.تی.آر شرکت هواپیمایی آسمان، در حالی که هنوز محتویات جعبه‌سیاه آن خوانده نشده نباید دلیلی بر عدم مهارت وزیر در مدیریت ناوگان هوایی کشور به حساب آید. 
در بخش مسکن و حمل‌ونقل، ما میراث قابل اعتنایی از گذشته فراهم نکرده‌ایم. نیازهای اجرایی و مالی هر دو شاخه به اندازه‌ای سنگین و بزرگ است که در استطاعت 10 سال بودجه‌ریزی این وزارتخانه هم نمی‌گنجد و کسری‌های هر دو بخش تا جایی دلتنگ‌کننده است که هیچ وزیری نمی‌تواند از  پیچیدگی  گیج‌کننده آن «محبوب» بیرون بیاید. در این کشاکش نمایندگان می‌خواهند به چه نتیجه‌ای برسند؟ موضوع بر کمی یا زیادی توان و شایستگی نیست، بحث بر سر این است که واپس‌ماندگی‌های بخش مسکن و حمل و نقل (اعم از جاده‌ای و هوایی و ریلی) را با غول کدام چراغ جادو می‌شود ترمیم کرد؟ ریل‌های ما متعلق به دوره جنگ جهانی دوم است و قطارهای ما بعضا به بیش از چهار نسل سرویس داده‌اند. نه می‌توانیم بر سرعت قطارهای‌مان بیفزاییم (چون از ریل‌های کنونی خارج می‌شوند) و نه می‌توانیم ریل‌های‌مان را بهبود ببخشیم که همه تک‌خطه و غیربرقی هستند. نمایندگان محترم قطعا می‌دانند که سرعت‌های بالا از دیزل‌های گازوئیل‌سوز ساخته نیست. هواپیماهای ما هم وضعیتی بهتر از قطارهای‌مان ندارند، حتی ناوگان فعال‌مان را هم ممکن نیست هیچ شرکت هواپیمایی جهان حتی به رایگان از ما بپذیرد. در عالم هواپیمایی متوسط عمر ۲۲ ساله ناوگان در حد هیچ است. نه دیگران هواپیمای جدیدی به ما می‌فروشند و نه ما پولی در بساط داریم که صف مشتریان را جلو بزنیم و ناوگان‌مان را نونوار کنیم.  بهتر است راجع به ناوگان‌های جاده‌ای دیگر حرف نزنیم  وقتی هنوز کامیون‌های اینترناش عصر پهلوی اول  در جاده‌های‌مان تردد می‌کنند و نوبت نوسازی‌شان نرسیده است.آخوندی چه رو سفید از استیضاح بیرون بیاید یا روسیاه، خود نمایندگان محترم بهتر از هرکسی می‌دانند که خرده‌گیری‌های‌شان مستند به دلایلی منطقی و قابل دفاع نیست و وزیر بعدی هم نمی‌تواند سرنوشت متفاوتی را برای این بخش 
رقم بزند.