صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ریزش واحدهای تولیدی تجهیزات الکترونیکی گزارش می‌دهد

انحصار در واردات تجهیزات الکترونیکی

چند سالی است که بازاریان و صاحبان صنایع از رکود حاکم بر بازار گلایه دارند و در این میان صنایعی که وابسته به صنعت ساخت‌و‌ساز هستند با بیشترین مشکلات روبه‌رو شده‌اند.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز, چند سالی است که بازاریان و صاحبان صنایع از رکود حاکم بر بازار گلایه دارند و در این میان صنایعی که وابسته به صنعت ساخت‌و‌ساز هستند با بیشترین مشکلات روبه‌رو شده‌اند. صنعت تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی از آن دسته صنایع است که وابسته به صنعت ساخت‌و‌ساز است و به همین دلیل چند برابر تاثیر رکود را احساس کرده است. 
به عبارتی استفاده از سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مداربسته در حال حاضر به یک اولویت و ضرورت تبدیل شده و یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌ها در ایمن‌سازی ساختمان‌ها به شمار می‌رود. این در حالیست که حتی با گسترش نیاز کشور به این تجهیزات تنها درصد کمی از نیاز کشور در این زمینه از طریق تولید داخلی تامین می‌شود و واردات و حتی قاچاق در این حوزه پیشتاز است. 
موانع موجود در دسترسی به قطعات اصلی و باکیفیت از یک سو و واردات انبوه و بی‌رویه قطعات بی‌کیفیت از سوی دیگر باعث شده همین تولید محدود نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود. متاسفانه برخی از تجار کشورمان با خرید قطعات از رده‌خارج‌شده و استوک از کشورهای خارجی و وارد کردن این لوازم به کشور، تولید داخلی را زمین‌گیر کرده‌اند. 
استفاده از این قطعات در ساخت تجهیزات امنیتی، باعث کاهش کیفیت این تجهیزات شده است، به گونه‌ای که خریداران تمایل چندانی به استفاده از لوازم جانبی وطنی ندارند، چراکه این ICها ممکن است در یک وضعیت پرخطر اعلام هشدار نکنند. همچنین واردات بی‌رویه سیستم‌های حفاظتی و عدم نظارت دولت بر بازار این تجهیزات، منجر شده تا تولیدکنندگان داخلی انگیزه خود را برای تولید این محصولات از دست بدهند، به‌طوری که هم‌اکنون برخی از آنها تولید را کنار گذاشته، تغییر شغل داده و به یک واردکننده تبدیل شده‌اند. 
در حال حاضر متاسفانه صادرات در این حوزه بسیار اندک است و بهتر است اشاره شود که صادرات وجود ندارد. این در حالیست که بیش از آمار رسمی واردات، شاهد واردات تجهیزات امنیتی و حفاظتی به صورت قاچاق هستیم که به فعالان رسمی این عرصه ضرر وارد کرده و با توجه به حیاتی بودن این کالاها امنیت کشور را نیز مختل می‌کند. در میان برندها، محصولات شرکت‌های ژاپنی بالاترین کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند، محصولات کشورهای اروپایی در جایگاه دوم کیفیت هستند و محصولات کشور چین نیز کمترین کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند. 
حمایت‌ از تولید در حد شعار باقی ماند
صادق فیض‌آبادی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترونیکی و حفاظتی
در حالی که رکود بر بازار سایه افکنده و تولیدکنندگان امیدی برای بقا و تولید ندارند، شاهد هستیم که حمایت‌های دولتی نیز به اندازه‌ای که باید باشد، وجود ندارد. تولید ملی که همواره بر آن تاکید می‌شود و هر مسئولی هنگامی که جای صحبت دارد بر آن تاکید می‌کند با حمایت‌ها و ارائه تسهیلات و جلوگیری از واردات بی‌رویه شکوفا می‌شود. متاسفانه در حال حاضر اوضاع مناسبی بر صنعت تجهیزات الکترونیکی حکمفرما نیست، اما این در حالیست که در صورت حمایت از سوی دولت، شرایط و پتانسیل لازم برای صادرات نرم‌افزار، تجهیزات الکترونیکی و لوازم حفاظتی میان تولیدکننده‌ها وجود دارد. اکنون در بخش دوربین‌های مداربسته صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اطراف کشور داریم، اما در بخش تجهیزات الکترونیکی کمتر از میزان بخش قبلی بوده است. تولید باید با هدف صادرات انجام شود و این بدان معناست که کیفیت باید با نمونه‌های خارجی برابری کند و صرف تامین نیاز بازار نباشد. متاسفانه در شرایط فعلی تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و حفاظتی که حدود یک سوم از کل اعضای اتحادیه را شامل می‌شوند، به سبب عدم حمایت از تولیدکنندگان برای ادامه تولید و فعالیت دچار مشکل شده‌اند. قرار بود تا 30 درصد از سود بخش هدفمندسازی یارانه‌ها به تسهیل امور تولیدکنندگان تعلق گیرد، اما چنین اقدامی صورت نگرفته و واحدهای تولیدی روز به روز در حال ریزش هستند. به عبارت دیگر، حمایت‌ از تولید در حد شعار باقی ماند و در عمل چیزی مشاهده نشد و واحدهای تولیدی که حدود یک سوم فعالان این صنف را تشکیل می‌دهند رو به تعطیلی و واسطه‌گری رفته‌اند و صندوق‌های حمایتی که برای تولید فعالند، دارای بوروکراسی پیچیده هستند که افراد را از اخذ تسهیلات منصرف می‌کنند. به طور کلی فعالیت در عرصه تولید لوازم الکترونیکی و حفاظتی از ریسک بالایی برخوردار است. همچنین مشکلاتی نظیر فرسودگی ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید، عدم حمایت دولت برای تسهیل امور که شامل مسائل مالیات و بیمه می‌شود، باعث شده تا بخش قابل توجهی از افراد دیگر مشوقی برای ادامه فعالیت نداشته باشند. اکنون تولیدکنندگان نیازمند مشوق‌هایی از سوی دولت هستند، اما هنگامی که تعداد کارگر و دستگاه برای بالا بردن کمیت و کیفیت تولیدات افزایش می‌یابد، مالیات و بیمه با این ذهنیت که میزان فروش واحد مورد نظر بالا رفته، به سرعت مقدار مطالبات خود را افزایش می‌دهند و موجب دلسردی تولیدکنندگان از ادامه فعالیت می‌شوند. از طرف دیگر واردات نیز مزید بر این مشکلات شده و اصناف و تولیدکنندگان را در این بخش آزار می‌دهد. در حال حاضر تنها دو شرکت اقدام به واردات لوازم و تجهیزات صوتی و تصویری می‌کنند و بازار را به صورت انحصاری در اختیار گرفته‌اند و بخش زیادی از تعمیرکاران فعالیت خاصی ندارند. 
دلسردی تولیدکنندگان از ادامه فعالیت 
کسری مرادی، تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و دوربین‌های مداربسته
امروز وضعیت تولیدکنندگان بسیار نامناسب است و اگر سری به کارخانه‌های تولید تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی بزنید با کمال تاسف خطوط تولید خالی را مشاهده می‌کنید که در انتظار اندکی تسهیلات برای راه‌اندازی مجدد و تولید با حداقل توان هستند. متاسفانه هنگامی که زمان صحبت و حرف می‌شود همه ما می‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم و شرایط را به بهترین شکل تغییر دهیم، اما در عمل برای تغییر این شرایط هیچ کسی کاری را انجام نمی‌دهد و تولیدکننده باید خودش با تمام مشکلات پیش‌رو مقابله کند. به عبارتی تولیدکننده داخلی که همواره بر حمایت از او تاکید می‌شود و گفته شده باید تسهیلات با کمترین سود در اختیارش قرار داده شود، تنهاست. اکنون تولیدکنندگان نیازمند مشوق‌هایی از سوی دولت هستند، اما هنگامی که تعداد کارگر و دستگاه برای بالا بردن کمیت و کیفیت تولیدات افزایش می‌یابد، مالیات و بیمه با این ذهنیت که میزان فروش واحد مورد نظر بالا رفته، به سرعت مقدار مطالبات خود را افزایش می‌دهند و موجب دلسردی تولیدکنندگان از ادامه فعالیت می‌شوند.