صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ترجیح مستاجران برای تمدید قرارداد با مالکان گزارش می‌دهد

کاهش اسباب‌کشی در تابستان امسال

سالانه چندین میلیون ایرانی از خانه‌هایی که در آن ساکن هستند، جابه‌جا می‌شوند و اوج این جابه‌جایی‌ها در فصل تابستان است...
شایلی قرایی
سالانه چندین میلیون ایرانی از خانه‌هایی که در آن ساکن هستند، جابه‌جا می‌شوند و اوج این جابه‌جایی‌ها در فصل تابستان است و انتظار بر این است که فهرست بیشترین اتوبارهای معتبر از اواخر بهار تا اواخر تابستان خیلی سریع پر شوند، اما چند سالی است که خبری از رونق در صنف حمل‌ونقل کالای شهری حتی در اوج جابه‌جایی‌ها نیست، چراکه خانواده‌ها ترجیح داده‌اند با مالکان خود چانه‌زنی داشته باشند تا اینکه بخواهند هزینه‌ای برای جابه‌جایی پرداخت کنند. از نظر خانواده‌ها به‌طور قطع این کار مقرون به صرفه‌تر است.
به گزارش کسب و کار نیوز، به‌طور کلی اسباب‌کشی، خانواده‌ها را مجبور به استفاده از برخی وسایل نقلیه بزرگ و همچنین کارگران می‌کند و به دنبال آن استفاده از این خدمات هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. بنابراین در چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر اسباب‌کشی بوده‌ایم. این موضوع یکی از مشکلاتی است که صنف حمل و نقل کالای شهری با آن مواجه شده است و با توجه به اینکه تعرفه‌ها هم ثابت مانده، اما رکود در این صنف نیز ورود کرده است. در این بین اما مشکل بزرگ دیگری نیز وجود دارد که بحث شرکت‌های بدون مجوزی است که در این زمینه فعالیت دارند. بنابر گفته مسئولان این بخش، شرکت‌های غیرمجاز به هیچ عنوان تعرفه‌ها را رعایت نکرده و در موارد متعدد مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌کنند. پس از ایجاد مشکل هم معمولا این شرکت‌ها مسئولیت قبول نمی‌کنند و بر همین اساس تاکنون 30 شکایت از شرکت‌هایی که تبلیغ آنها بر کف آسفالت یا سایت‌های مختلف فضای مجازی صورت گرفته، به اتحادیه ارسال شده است. بر همین اساس تاکید بر آن است که افراد پیش از استفاده از خدمات این واحد‌ها حتما به مجوز آنها دقت کنند.
 تمایلی از سمت مستاجران برای نقل مکان دیده نمی‌شود
رضا منادی، فعال حوزه حمل‌ونقل شهری

همواره انتظار می‌رود با آغاز فصل تابستان و رهایی دانش‌آموزان و البته والدین آنها از درس و مدرسه واحدهای صنفی باربری رونق یابند، چراکه فصل تابستان فصل جابه‌جایی است و بیشتر نقل مکان‌ها در این فصل انجام می‌شود. متاسفانه طی چند سال اخیر و به‌ویژه در تابستانی که آخرین روزهای آن را سپری می‌کنیم، هیچ نشانه‌ای از رونق در صنف ندیدیم و حتی با اینکه تعرفه‌های واحدهای باربری و اسباب‌کشی چند سال ثابت بوده، تمایلی از سمت مستاجران برای تنقل مکان دیده نمی‌شود و ترجیح آنها بر این است که با مالکان به تفاهم برسند و هزینه‌ای برای باربری و جابه‌جایی پرداخت نکنند. از سوی دیگر برخی از مستاجران نیز برای جابه‌جایی تصمیم می‌گیرند تا خانوادگی این کار را انجام دهند. این در حالیست که حتی اسباب‌کشی در داخل شهر نیز می‌تواند بسیار پیچیده باشد و نیاز به برنامه‌ریزی درست و حساب‌شده دارد. اسباب‌کشی مشکلات و خطرات خاص خود را دارد؛ از آسیب دیدن و زخمی شدن تا خراب شدن وسایل منزل و هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی. اگر خودتان مسئولیت اسباب‌کشی را بر عهده بگیرید، مطمئنا دور از انتظار شما ارزان‌تر و سرگرم‌کننده نخواهد بود. باید زمان زیادی را برای تحقیق و برنامه‌ریزی چگونگی اسباب‌کشی صرف کنید. بهتر است با افرادی که هم خودشان تجربه اسباب‌کشی دارند، مشورت کنید و از واحدهای صنفی باربری مجاز کمک بخواهید.
تعرفه‌ها در دو سال اخیر افزایشی نداشته است
حسین زندی، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری

معمولا فصل تابستان دوران پیک اسباب‌کشی و اوج کار این صنف است. به دلیل مشکلات اقتصادی به‌وجودآمده طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد مستاجران ترجیح داده‌اند با مالک به توافق رسیده و به هر شکل از جابه‌جایی صرف‌نظر کنند، بر همین اساس در این مدت شاهد کاهش قابل توجه تعداد اسباب‌کشی‌ها بودیم. آمارها نشان می‌دهد که کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی اسباب‌‌کشی‌ در تابستان امسال داشته‌ایم. این در حالیست که با توجه به اینکه تعرفه‌های صنف در دو سال اخیر افزایشی نداشته، این عدم جابه‌جایی‌ها نیز مزید بر علت شده تا مشکلات این صنف بیش از پیش شود. تعرفه‌های ما طی دو سال گذشته هیچ تغییری نکرده و با وجود تورم ۱۵ تا ۲۰ درصدی هر سال تعرفه‌های صنف ما همچنان مطابق با دو سال گذشته است که البته در این زمینه پیشنهاداتی را برای اصلاح تعرفه ارسال کرده‌ایم، اما هنوز این رقم‌ها تایید نشده است. برای استفاده از کارگر نیز تعرفه‌های خاصی وجود دارد و بدین‌ترتیب هر کارگر برای 3 ساعت فعالیت رقمی معادل ۳۰ هزار تومان و پس از آن برای هر ساعت فعالیت اضافه ۱۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد. البته باید توجه داشت که این رقم مربوط به شرایطی است که واحد مربوطه در طبقه اول بوده و برای جابه‌جایی فاصله‌ای میان خودرو و ملک وجود نداشته باشد، اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که به عنوان مثال میان واحد مسکونی با محل توقف خودرو فاصله وجود داشته باشد و به عنوان مثال یک واحد در درون کوچه بوده و ماشین مجبور به پارک کردن سر کوچه یا خیابان باشد، هزینه‌های آن متفاوت خواهد شد. همچنین براساس طبقه‌ای که واحد مسکونی در آن قرار دارد، هزینه‌ای جداگانه در نظر گرفته می‌شود و به‌طور معمول برای هر طبقه هزینه‌ای معادل ۱۰ هزار تومان به دستمزد اضافه می‌شود. البته طبق مقرراتی که وجود دارد، جابه‌جایی یخچال ساید (و نه یخچال معمولی)، کتابخانه، گاوصندوق و پیانو قیمت مجزای خود را دارد و بدین‌ترتیب تنها برای جابه‌جایی این کالاها از طبقه اول هزینه‌ای معادل ۵۰ هزار تومان درخواست یا دریافت می‌شود، چراکه این کالاها قابل حمل و نقل توسط یک نفر نیستند. درباره خسارت‌هایی که ممکن است در حین کار متوجه افراد شود نیز باید اشاره شود که برای این موارد نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و دفتری که به ارائه‌ خدمات پرداخته، ملزم به پرداخت خسارت است، اما اگر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در این روند مشکلی ایجاد شد، کمیسیون حل اختلاف اتحادیه حمل و نقل کالای شهری آمادگی پیگیری اینگونه موضوعات را خواهد داشت. در این باره نظارت شدیدی وجود دارد تا همکاران ما تعرفه‌های موجود را رعایت کنند. بر همین اساس می‌توان گفت که در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد تعرفه‌های مصوب رعایت می‌شود. در مواردی که این تعرفه‌ها رعایت نشده مردم می‌توانند با مراجعه به اتحادیه شکایات خود را پیگیری کنند تا در مدت‌زمانی اندک حقوق آنها بازگردانده شود. در این میان، اما شرکت‌هایی که عموما غیرمجاز هستند الزامی برای رعایت این تعرفه‌ها برای خود ندارند که در این مورد از مردم درخواست می‌شود تا پیش از عقد قرارداد با شرکت‌های باربری از اتحادیه استعلام‌های مربوطه را دریافت کنند تا این خدمات را به واحدهای مجاز بسپارند.