صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بحران قطع گاز حتی در پایتخت پاکستان

با وجود اینکه پاکستان از سال گذشته واردات گاز از قطر را آغاز کرده است، اما این روزها که با تشدید سرما، گاز بسیاری از مناطق و شهرهای پاکستان دچار افت شدید فشار (بخوانید قطع کامل) شده، کاملا معلوم شد که گاز قطری ها هم چاره بحران کمبود انرژی پاکستان نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بحران کمبود گاز حتی در شهر اسلام آباد پایتخت این کشور نیز نسبت به روزهای گذشته به مراتب تشدید شده به گونه ای که بسیاری از پایتخت نشیان ناچار به استفاده از سلیندرهای گران قمیت گاز و یا هیزم برای پخت و پز و گرم کردن خانه های خود شده اند.
بحرانی شدن کاهش فشار گاز و حتی قطع کامل آن در بسیاری از مناطق پایتخت و بسیاری از شهرها و مناطق این کشور در شرایطی است که دولت حتی توزیع گاز سی.ان.جی را در جایگاه های توزیع سوخت خودروها و گاز بخش ها صنعتی و کارخانجات را نیز به منظور تامین مصرف گاز خانگی مردم بطور موقت قطع کرده است.
حتی مردم ساکن شهر اسلام آباد، پایتخت پاکستان که نسبت به سایر شهرها، از امکانات نسبتا بهتری برخوردار است، در فصل سرما با کمبود شدید گاز مواجه می شوند و در برخی نقاط شهر، افت فشار گاز به حدی است است که عملا قابل استفاده نیست و مردم به اجبار سراغ استفاده از وسایل پخت و پز و گرمازای برقی و برخی هم سراغ هیزم می روند هرچند برق هم هر روز، در طول شبانه روز چند ساعت قطع می شود.
اعتراض مردم پاکستان به کمبود گاز در زمستان و قطعی مکرر برق در فصل طاقت فرسای تابستان به یک امر عادی در این کشور تبدیل شده؛ اعتراض هایی که تا کنون تقریبا راه به جایی نبرده است.
استفاده از بخاری های نفت سوز یا گازوئیل سوز در پاکستان رایج نیست و شاید به دلیل قیمت بالای سوخت های فسیلی است که مردم پاکستان اصولا به سمت استفاده از چنین وسایلی روی نیاورده اند.
وزیر نفت پاکستان اذعان کرده است که به رغم واردات گاز گران قیمت از قطر، مشکل کمبود گاز همچنان وجود دارد گازی که از قطر وارد می شود، به دلیل قیمت بالای آن، فقط می تواند در اختیار صنایع قرار گیرد.
مردم، حتی خانواده هایی که در شهر زندگی می کنند، برای اینکه چیزی برای گرم کردن خانه هایشان و پخت و پز داشته باشند، در جنگل ها و پارک های جنگلی پایتخت مشغول جمع آوری هیزم هستند.
برخی خانواده ها هم که از وضع مالی نسبتا خوبی برخوردار هستند، به سمت استفاده از کپسول های گاز می روند اما به دلیل قیمت بالا، امکان استفاده از آن برای تعداد کمی از خانواده ها فراهم است ضمن اینکه تهیه آن در فصل سرما، کار چندان آسانی نیست.
پاکستان در شرایطی با کمبود شدید گاز در فصل سرما و بحران انرژی و کمبود برق در تمام طول سال مواجه است که قرارداد بزرگی با ایران برای احداث خط لوله و واردات گاز امضا کرده است اما به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در قبال این قرارداد، تا کنون نتوانسته از منابع عظیم گاز ایران بهره مند شود.
مردم پاکستان، شخصیت ها و احزاب این کشور بطور جدی از دولت می خواهند تا قرارداد واردات گاز از ایران را به عنوان اقتصادی ترین، آسان ترین و کوتاه ترین مسیر ورود انرژی به پاکستان، به ویژه اکنون که شرایط ایران با آغاز لغو تحریم ها تغییر کرده است، در اولویت اقدامات خود قرار دهد.