صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

4 ویژگی موفق ترین کارآفرینان جهان

حتما تا به حال زیاد این تفکر را از افراد جامعه شنیده اید که «موفقیت، منجر به موفقیت های بیشتری می شود». کارآفرینان نیز معمولا در این مقوله قرار می گیرند. البته، باید قبول کنیم که در بسیاری از موارد، شانس نیز نقش مهمی در رسیدن به موفقیت ایفا می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت مگلی، در واقع، برخی می گویند اگر بتوانید یک کسب و کار بزرگ را یک دفعه راه اندازی کنید، خوش شانس هستید، اما کار آفرین خوب کسی است که این کار را دو بار انجام دهد. برای کارآفرینان، داشتن صفات مناسبی برای رشد و مقیاس متعدد شرکت ها، ضروری است. در این جا به نکاتی اشاره می شود که در میان صاحبان کسب و کار موفق که اعتقادی به شانس نداشتند، مشترک است.
۱ –  ریسک پذیری
به گفته ی استاد دانشگاه کلمسون از وین استوارت، ریسک پذیر بودن یکی از عناصر کلیدی است که توسط بسیاری از کارآفرینان به اشتراک گذاشته شده است. هیچ کدام از کارآفرینان، ریسک پذیری را بیش از «ریچارد برانسون»، موسس گروه «ویرجین» نمی شناسد.
امپراطوری برانسون زمینه های متفاوتی از تلفن همراه برای مسافرت هوایی، بهداشت و درمان، محصولات آرایشی، تا انرژی پاک را در بر می گرفت. صعودش به قله های موفقیت بسیار بعید بود، چون بسیاری از سرمایه گذاری هایش بسیار مخاطره آمیز بودند و برای پیشگام شدن در صنایع گوناگون، به برانسون نیازمند بودند. به جای تکیه بر شانس، او موفقیتش را وابسته به میزان ریسک پذیری اش می داند.
 «برانسون» در کتابش با عنوان «راه ویرجین: تمام آن چیزی که در مورد رهبری می دانم»، نوشت: «شانس، یک مفهوم اشتباه است. همه ی ما می توانیم با ریسک کردن، برای خود شانس ایجاد کنیم و درهای موفقیت، تغییر و پیشرفت را باز کنیم».
۲ – از شکست نا امید نشوید
ژانویه ی گذشته، در حالی که جمعیت سرمایه گذاران مشتاق و بقیه افراد جهان به تماشا مشغول بودند، طبق پیش بینی های قبلی، موشک «اسپیساکس فالکون ۹» از سطح زمین بلند شد و در حین فرود پس از، از دست دادن قدرت بال هایش سقوط کرد. برخلاف این نمایش ناامید کننده، بنیان گذار «الون ماسک» با شادمانی نوشت: «رویداد کامل RUD (جداسازی سریع قطعات برنامه ریزی شده). تعمیرات جزئی سفینه خوب است. روز هیجان انگیزی بود»!
«ماسک»، همچنین از بنیان گذاران «پی پال»، مدیر عامل شرکت «تسلا موتورز» و رئیس «اسکالر سیتی»، هرگز به خاطر موانع دلسرد نشد. قبل از شکست فالکون ۹، «ماسک» بدون خستگی شروع به ایجاد و توسعه ی قابلیت های «اسپیساکس» کرد و با تلاش بسیار، بیش از دوجین موشک دیگر در مقیاس بزرگ را راه اندازی کرد. تا آن روز سرنوشت ساز در ماه ژانویه، «ماسک» هنوز هم سخت در حال کار بر روی هدف بلند پروازانه ی سفر به فضا بود. این ویژگی نشان می دهد که غیر قابل نفوذ بودن در برابر موانع، خصیصه ای لازم برای دستیابی به موفقیت به عنوان یک کارآفرین همیشگی است.
۳ – اشتیاق
در مصاحبه ای با نیویورک تایمز، «ولس X» بنیان گذار «David Leppan»، به بحث در مورد چگونگی تبدیل افراد به کارآفرین موفق پرداخت. او گفت: «اشتیاق یک راز است. افراد بسیاری هستند که ایده هایی در سر دارند، اما آن ها باید برای موفق شدن تلاش کنند. فقط «ایده داشتن» برای تضمین موفقیت کافی نیست؛ باید در مورد کار نیز غیور و پرشور باشید.»
«استیو جابز»، بنیان گذار اپل و پیکسار، همه ی این ها را در شور و اشتیاق خلاصه می کند. جابز، در سخنرانی اش در سال ۲۰۰۵ در دانشگاه استنفورد، فارغ التحصیلان را تشویق کرد که : «شما باید بدانید چه چیزی را دوست دارید. کار شما بخش بزرگی از زندگی شما را پر خواهد کرد و تنها راه برای این که واقعا از کاری که می کنید خشنود باشید، این است که کاری را بکنید که به بزرگی آن باور دارید. تنها راه برای انجام کار بزرگ، عشق ورزیدن به هر آن چه انجام می دهید است. اگر شما آن را پیدا نکرده اید، سعی کنید آن را بیابید و از پا ننشینید».
«جابز» در سخنرانی اش اذعان می کند که نوآوری در اوایل زندگی اش، تاثیر زیادی گذاشته است. او خیلی زود و در زمان تاسیس شرکت اپل، نسبت به فن آوری علاقه پیدا کرد. از آن جا که از اشتیاق خود برای نوآوری و رشد تکنولوژی بهره برد، توانست پس از اخراج از شرکت اپل در اوایل تاریخ این شرکت خود را دوباره پیدا کند و بعد از آن در ادامه با راه اندازی شرکت انیمیشنی پیکسار، یکی از موفق ترین استودیوهای فیلم و سپس نرم افزار «نکست» که برای توسعه ی سیستم عامل مک X ضروری است را درست کرد و در نهایت جابز به اپل بازگشت. بدون تعهد لجام گسیخته ی جابز، همه از اپل همیشه محبوب، iPad ها و یا مک بوک که امروزه از کار با آن لذت می بریم بی نصیب می ماندیم و قطعا فن آوری نمی توانست به این سرعت توسعه پیدا کند.
۴ – ابتکار
«مارک کوبان»، صاحب «دالاس ماوریکس»، NBA، «تئاتر لندمارک» و «تصاویر ماگنولیا»، سوگند می خورد که مبتکر بودن در حین برخورد به مشکلات و ایجاد یک کسب و کار، کلید موفقیت کار است.
«کوبان»، در مقاله ای در مورد کارآفرینی، نوشت: «افراد موفق، از کسب و کار و یا وضعیتی که می بینند دانش کسب می کنند، چه آن موقعیت خرید یک دسته کارت بازی باشد، یا غذا خوردن در یک رستوران و یا تلاش برای حل یک مشکل و تفکر در مورد چگونگی اختراع دوباره ی آن باشد. آن ها از مردم در مورد نیازهایشان سوال نمی پرسند، بلکه به دنبال ساخت کامل تر و دوباره ی برنامه هستند».
«کوبان» تمام تلاشش را می کند تا مبتکر باشد، نه تنها در ورزش و کسب و کار، بلکه هر هفته در سریال هایی که می سازد نیز سعی می کند ابتکار داشته باشد.
کوبان با انتخاب نامزدهای امیدوار کننده برای سرمایه گذاری، پتانسیلی برای کسب و کار و پر کردن شکاف مهم در جهان امروز را شناسایی کرده و راه حل هایی برای مشکلات روزمره را ارائه می دهد. توانایی اش در شناسایی شرکت های مبتکر و آماده سازی آن ها در راه های جدید، بخشی از چگونگی تبدیل  شدن وی به یک غول کسب و کار پر افتخار است.