صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» نقش شرکت‌های شتاب‌دهنده را بررسی می‌کند

سکوی پرتاب شرکت‌های نوپای دانـــش‌بنیان

یکی از ملزومات رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه و رشد شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در کشور است.

بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اخیرا راه رسیدن به چشم‌انداز 1404 را افزایش 130 برابری فعالیت‌های دانش‌بنیانی در کشور ذکر کرد اما کارآفرینان برای شروع فعالیت‌های مبتنی بر دانش و نوآوری خود با مشکلاتی مواجه هستند و اغلب به‌دلیل بی‌تجربگی به بیراهه می روند. شرکت‌های شتاب‌دهنده توسط برنامه‌های حمایتی خود می‌توانند شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند. همچنین بهزاد سلطانی روز دوشنبه از موافقت هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه تسهیلات به شرکت‌های شتاب‌دهنده‌ای که از اجزای نظام توسعه اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شوند، برای اجرای دقیق‌تر قانون حمایت از توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان خبر داد.
شرکت شتاب‌دهنده
شرکت شتاب‌دهنده یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش‌بنیان است که با هدف ارائه موارد زیر ایجاد می‌شود:
- کمک به کوتاه کردن روندهای راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار نوپا
- کمک در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات و ثبات مالی کسب‌وکار نوپا
- ارائه راهنمایی و مشاوره از کارآفرینان باتجربه به کارآفرینان تازه کار
- بعضی از شرکت‌های شتاب‌دهنده نیز سرمایه اولیه در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند، این سرمایه یا می‌تواند به‌صورت وام باشد یا اینکه به مقدار سرمایه داده شده در سود کسب‌وکار سهیم می‌شوند. همچنین بعضی از این شرکت‌ها در حوزه برندینگ، بازاریابی و حقوق مالکیت نیز به کسب‌وکارها مشاوره می‌دهند.
روش کار شتاب‌دهنده‌ها
شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که برای رشد ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند.
آنها به صاحبان ایده‌ها و استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند، ارائه دهند. آنها همچنین در تعیین هویت مشتری‌های هدف و تامین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار به صاحبان ایده‌ها یاری  می‌رسانند.
برنامه‌هایی که شتاب‌دهنده‌ها ارائه می‌دهند معمولا از لحاظ زمانی محدود هستند و در اکثر مواقع این بازه زمانی در حدود ۳ ماه است و سعی می‌کنند در این بازه زمانی با فراهم آوردن اندکی سرمایه و محل کار و امکانات برای صاحبان ایده‌ها به آنها در رسیدن به هدف‌شان کمک کنند.
پس از انتخاب تیم‌های برتر توسط شتاب‌دهنده، مبلغی در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد و تیم‌ها برای اثبات طرح خود و به مرحله تجاری رساندن آن چیزی در حدود ۶ ماه فرصت دارند. البته در قبال مبلغ ارائه شده، شتاب‌دهنده درصدی از سهام استارتاپ‌ها را از آن خود خواهد کرد.
در طول مرحله دوم و ۶ ماهی که تیم‌ها برای پیاده‌سازی ایده خود فرصت دارند، شتاب‌دهنده فضا و امکانات مناسب را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. در این زمان همچنین مربیانی نیز روی کار تیم‌ها نظارت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا تجربیات خود را با شرکت‌کنندگان به  اشتراک گذارند. درنهایت و پس از پایان مرحله دوم، یک‌بار دیگر استارتاپ‌ها باید نتیجه کار خود را برای هیات داوران تشریح کنند. در این گام نیز تعدادی دیگر از تیم‌ها حذف می‌شوند و تنها چند استارتاپ این فرصت را دارند تا سرمایه اصلی را از شتاب‌دهنده دریافت کنند. شتاب دهنده‌های استارتاپ همچنین کلاس‌های آموزشی برای صاحبان ایده‌ها و اعضای تیم تدارک می‌بینند. درواقع یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌هایی که در این زمان کوتاه نصیب صاحبان ایده‌ها می‌شود، ارتباط و اتصال آنها با شبکه‌ای از متخصصان، کارآفرینان، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران و همینطور مدیران شرکت‌های دیگر است. معمولا بعد از پایان این دوره زمانی، صاحبان ایده‌ها به همراه تیم خود در یک مجلس مجلل و باشکوه و در حضور تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به معرفی و نمایش طرح‌های خود می‌پردازند.