صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امیرعلی حمیدیه- دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول بنیادی

بهبود چرخه تبدیل علم به ثروت

علم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، علمی نوین برای کشور به حساب می‌آید، این علم با سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد و موجب درآمدزایی غیرنفتی برای کشور می‌شود همچنین اشتغالزایی برای جوانان، ارتباط غیرمستقیم با امنیت ملی را نیز در پی دارد.

 کشور ما از زمان‌های گذشته با استفاده از طب سنتی حرف اول حوزه پزشکی در دنیا را می‌زد و امروزه ما در دنیای پزشکی جایگاه بدی نداریم.اما لیاقت کشور ما بیشتر از اینهاست و هنوز جایگاه واقعی و لایق خود را در این حوزه نیافته ایم.
اگر بخواهیم پزشکی را به قسمت‌های مختلف مثل طب سنتی، طب کلاسیک تقسیم کنیم، یک طب آینده هم باید برای آن تعریف کنیم که معاونت علمی فناوری به‌شدت مشغول برنامه‌ریزی برای این طب با استفاده از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که کشور ما بازهم در صدر جدول علم پزشکی در جهان قرار گیرد.
اجرایی‌سازی طرح‌های کلان ملی در این حوزه و در حوزه فناوری‌های پیشرفته، کلید توسعه کشور هستند و این امر توسط محققان در حوزه‌های مختلف علمی محقق می‌شود. استفاده از فناوری‌های پیشرفته، کلید توسعه کشور به شمار می‌رود و دستیابی به بایسته‌های بی‌نظیر انسجام علمی در کشور، تشکیل و تکمیل ایده‌های علمی تا مصرف، فعال‌سازی ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی، تصمیم‌گیری مبتنی بر پژوهش و به سودآوری رساندن پروژه‌های پژوهشی از عوامل موثر در افزایش سرعت رشد علمی در کشور هستند، که می‌توان با فراهم‌سازی بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف علمی و رسیدگی به پروژه‌های کلان ملی به آن دست یافت.
اگر به کشورهای اطراف و حاشیه خلیج فارس نگاه کنید متوجه می‌شوید که بیماران آنها و اطبا و محققان‌شان از ما از جنس فعالیت‌های سلولی و نه صادرات دارو مطالبه دارند چون کشور ما به این دانش دست پیدا کرده و ما حضور مقتدرانه‌ای در این حوزه داریم و روند رو به رشد و قابل توجهی در تولید و ترویج دانش سلول‌های بنیادی داشته‌ایم.
برای تهیه یک محصول و خلق فناوری به طور حتم محققان و پژوهشگران تک به تک نمی‌توانند موفق عمل کنند به همین منظور ستاد با رویکرد گردهمایی محققان در حوزه‌های مختلف علمی از جمله علوم پایه، پزشکی و زیست‌شناسی و همچنین رشته‌های صنعتی به انجام کارهای بزرگ در غالب پزوژه‌های کلان پرداخته و سعی در خلق فناوری و در نهایت بهبود چرخه تبدیل علم به ثروت کرده است.
باید به چند دلیل در این عرصه وارد شویم که یکی از آنها حوزه درمان است که باعث می‌شود مرجعیت علمی برای ایران به دست بیاید و همچنین برای کشور تولید ثروت می‌کند و سهمی از بازارهای جهانی پیدا می‌کنیم این سهم باعث اقتدار کشور می‌شود و همین قدرت ما را افزایش می‌دهد و قدرت چانه‌زنی کشور نیز بالا می‌رود.
از این رو ضرورت دارد تا با جریان‌سازی مناسب در فضای کارآفرینی در کشور، ترویج بیش از پیش مفاهیم علم و فناوری را پایه‌گذاری کرد. همه ما در تلاش هستیم با ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز، فرهنگسازی و ترویج مفاهیم علوم سلول‌های بنیادی و تشویق اساتید و پژوهشگران برای توسعه و بومی‌سازی این دانش راهبردی بستر لازم را برای این مهم فراهم آوریم.