صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کلاس جهانی پوشاک ایرانی

برترین برندهای پوشاک داخلی برای آقایان کدامند؟

گراد، پاتن‌جامه، ایکات، هاکوپیان‌، برک، ماکسیم و... ازجمله برندهای موفق پوشاک ایرانی هستند که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
شایلی قرایی
گراد، پاتن‌جامه، ایکات، هاکوپیان‌، برک، ماکسیم و... ازجمله برندهای موفق پوشاک ایرانی هستند که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. در آشفته‌بازار پوشاک، فعالیت این برندها با تمام مشکلاتی که پیش‌رو دارند غنیمتی باارزش بوده که توانست بخشی از بازار را در اختیار تولید داخلی قرار دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از رازهای پیشرفت و موفقیت این برندها به‌روزآوری دانش و اطلاعات و دسترسی به آخرین شیوه‌های تولید پوشاک دنیاست. این برندهای موفق ایرانی از نظر کاربرد مواد اولیه، تکنولوژی مدرن طراحی و دوخت و سایر جزئیات فنی همگام با کیفیت تولیدات معروف‌ترین مارک‌های اروپایی‌اند و حتی در بسیاری موارد در سطح بالاتری نیز قرار گرفته‌اند. کشورهایی که در حال حاضر در عرصه‌های مختلف تولید و صادرات پیشتاز هستند با فرهنگ‌سازی درست، پلکانی و حمایت مردم و دولت توانسته‌اند به این درجه برسند. امروزه اگر مردم تولیدات داخلی را حتی به قیمت بالاتر و کیفیت به نسبت پایین‌تر مصرف کنند سرمایه به دست تولیدکنندگان خواهد رسید و این واحدهای صنفی می‌توانند با خرید مواد اولیه مرغوب‌تر کیفیت را بالا برده و تولیدات خود را رقابتی‌تر از گذشته کنند و متوجه شوند باید از کپی‌کاری دست بکشند و دانش و تکنولوژی خود را برای تولید بهتر به‌روز کنند.
طراح و طراحی؛ کلید موفقیت برندهای داخلی پوشاک آقایان
مصطفی ابراهیمی، فعال بازار پوشاک
گراد، هاکوپیان و نمونه‌های مشابه آنها توانستند در این بازار وارداتی خود را بالا بکشند و به مرحله‌ای از کیفیت و تولید برسند که توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی خود را نیز داشته باشند. امروزه این برندها با در اختیار داشتن بازار داخلی و با قیمت‌های مناسب مشتریان داخلی را به سمت خود جذب کرده‌اند و در بازارهای بین‌المللی نیز عرضه می‌شوند. متاسفانه در چند سال اخیر به وفور شاهد هستیم که واردات در حوزه پوشاک به چند برابر افزایش یافته است. واردکنندگان و فعالان صنعت پوشاک چشم خود را بر بازار داخل بسته‌اند و بی‌توجه به تولیدکننده ایرانی که با هزار مشکل دست و پنجه نرم می‌کند اقدام به واردات کرده‌اند تا سودهای هنگفت به جیب بزنند. خوشبختانه کسانی هستند که در این عرصه عملکردهای موفق دارند و توانسته‌اند با مدیریت درست و برنامه‌ریزی به میدان رقابت ورود کنند. در حوزه پوشاک آقایان همان‌طور که نام برده شد، گراد، هاکوپیان، برک، ایکات، ماکسیم و... فعالیت درخشانی در سا‌ل‌های اخیر داشته‌اند. این برندها توانستند با رعایت سلیقه ایرانی و عرضه محصولات خود با بهترین کیفیت و مناسب‌‌ترین قیمت بازار را به نفع خودشان برگردانند. این برندها در سال‌های اخیر با توجه به افزایش استعدادهای تامین، تولید، بازاریابی و فروش توانستند بازار خود را توسعه دهند. همچنین برنامه‌های بلندمدت دارند تا بازارهای خارجی را بیش از پیش پوشش دهند. در راستای تحقق استراتژی‌های رقابتی خود درصدد افزایش شرکای تجاری خود هستند و در این راستا با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در صنعت نساجی روی گسترش بازار مصرف خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. برندهای موفق پوشاک داخلی آقایان در حالی در بازار فعالیت می‌کنند که شاهد هستیم تولید داخلی چگونه در سال‌های اخیر به قهقرا رفته است. این موضوع در بازار پوشاک به راحتی مشاهده می‌شود. طراحی مناسب یکی از دلایل موفقیت این برندها عنوان شده است. اگر بتوانیم به صنعتگران و مسئولان کشور بقبولانیم که در تمام دنیا طراح و طراحی موتور محرک کلیه صنایع است، موفق می‌شویم. به‌ویژه در صنعت پوشاک طراحی کلید اولیه است. مد هر روز تغییر می‌کند و جز طراحان کسی بر این روند تغییر، موثر نیست. بزرگ‌ترین رقیب‌های ما برندهای خارجی هستند که در ایران فعالیت می‌کنند. بیشترین درصد فروش داخلی مربوط به برندهای خارجی است. علت این است که بیشتر مردم ایران هنوز به تولیدات ایرانی اطمینان ندارند و برای‌شان جا افتاده که باید اجناس خارجی مصرف کنند. ما در داخل ایران کارخانه‌هایی داریم که کالاهایی با کیفیت بالا تولید می‌کنند و به خارج از کشور می‌فرستند. همین برندهایی که از آنها نام برده‌ایم، نمونه‌های موفق این حوزه هستند. متاسفانه در ایران کارخانه‌هایی وجود دارند که لباس تولید می‌کنند و بر تولیدات‌شان مارک خارجی می‌زنند و به صورت جنس خارجی می‌فروشند. مردم ایران تمایل به خرید اجناس خارجی دارند تا تولیدات داخلی و هنوز کیفیت تولیدات داخلی را درک نکرده‌اند. رقبای ما برند‌های خارجی هستند و ضرورت فعالیت نمونه‌های موفق برندهای داخلی در تمام حوزه‌ها احساس می‌شود.
تلاش برندهای خارجی برای حفظ بازار در ایران
بهروز افلاکی، مسئول فروش پوشاک برند
موفقیت برندها در هر بخشی وابسته به بهره‌گیری از نیروی جوان و تحصیل‌کرده است. برندهایی که به عنوان برند داخلی موفق به فعالیت در بازار وارداتی پوشاک ایران شده‌اند رموز موفقیت بسیاری دارند که مهم‌ترین آنها استفاده از همین نیروها بوده است. سهم بازاری که در اختیار این برندهای پوشاک مختص آقایان است سهمی قابل توجه بوده که نتیجه سال‌ها برنامه‌ریزی و توجه به نیاز و سلیقه خریدار ایرانی است. این برندها توانستند با نوآوری و به‌کارگیری فناوری‌های نوین طراحی و تولید، جدیدترین پوشاک و محصولات مکمل مورد نیاز آنان را با برترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت‌ها و هماهنگ با شایسته‌ترین مدل‌های منتخب ارائه کنند و امروز شاهد هستیم که نمایندگی‌های فروش آنها یکی پس از دیگری در تمام شهرهای کشور تاسیس می‌شود و خریداران خود را نیز دارند. در این شرایط است که متوجه می‌شویم اگر تولید داخلی باکیفیت و طراحی مناسب و همچنین با قیمتی کمتر از مشابه خارجی خود عرضه شود چقدر می‌تواند نظر خریدار ایرانی را جلب کند و در این حوزه مشاهده می‌کنیم که برندهای خارجی مشابه با ارائه پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های همیشگی سعی در حفظ بازار دارند.
پوشاک ایرانی باید تنوع و کیفیت داشته باشد
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک
صنعت پوشاک صنعتی برتر در کشور است و می‌تواند در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره اهداف اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، نقش‌آفرین باشد. همچنین صنعت پوشاک علاوه بر جنبه اقتصادی به لحاظ فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. حوزه پوشاک اشتغالزاست و می‌توان به ازای ایجاد هر شغل مستقیم در این صنعت تا چند برابر فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرد. در ضمن صنعت پوشاک می‌تواند با کمترین هزینه اشتغال ایجاد کند. همچنین با توجه به نام‌گذاری سال جدید با عنوان حمایت از تولید ایرانی باید اشاره شود که صنعت پوشاک، صنعتی برتر در کشور است و می‌تواند در راستای تحقق این شعار نقش‌آفرین باشد.
با توجه به اینکه توسعه کسب‌وکار پوشاک ایرانی در دستور کار اتحادیه در سال جاری قرار گرفته است، در نظر داریم با سرمایه‌گذاری خارجی امکان تولید برخی اقلام وارداتی پوشاک در داخل کشور فراهم شود. از سوی دیگر تولید و مصرف پوشاک ایرانی نیازمند فرهنگ‌سازی است و علاوه بر تنوع باید از کیفیت مطلوبی هم برخوردار باشد که در این خصوص دارای طراحان، ایده‌پردازان و همچنین دوزندگان ماهر و باتجربه‌ای در کشور هستیم.