صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» راهکارهای تشویق مردم برای استفاده از کالای داخلی را بررسی می‌کند

ترویج کالای ساخت ایران در جوایز تلویزیونی

لوازم خانگی از آن دسته کالاهایی است که در اکثر برنامه‌های تلویزیونی و قرعه‌کشی‌های مختلف به عنوان جوایز اختصاص داده‌شده به شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود.
شایلی قرایی
لوازم خانگی از آن دسته کالاهایی است که در اکثر برنامه‌های تلویزیونی و قرعه‌کشی‌های مختلف به عنوان جوایز اختصاص داده‌شده به شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه همواره حمایت از کالای داخلی و تولیدکننده ایرانی مورد تاکید بوده است، پس ضرورت دارد در این برنامه‌ها و قرعه‌کشی‌هایی که در این مدل برنامه‌های تلویزیونی ترتیب داده می‌شود، تولیدات ساخت ایران پیشرو و پرچمدار و حتی تنها گزینه اختصاص‌یافته برای این جوایز باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز، تلویزیون این فرصت را دارد تا پیشاپیش سایر رسانه‌ها پرچم حمایت از کالای ایرانی را در دست بگیرد، به شرط آنکه باور این مساله از سطح مدیران سازمان به میان برنامه‌ریزان و برنامه‌سازان صداوسیما تسری پیدا کند و این سازمان یک ید واحد برای حمایت از کالای ایرانی شود. به طور کلی آنچه بیش از همه می‌تواند روی تصمیم خانواده‌های ایرانی برای حمایت از کالای ایرانی مؤثر باشد، رسانه است. رسانه به معنای عام آن از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی گرفته تا رسانه ملی که در دسترس‌ترین رسانه‌هاست، همگی می‌توانند روی تصمیم‌گیری یک خانواده ایرانی برای خرید کالای ایرانی تأثیر بگذارند. نقش تلویزیون به عنوان رسانه‌ای همگانی، رایگان و البته پرنفوذ بیش از هر رسانه دیگری باید در زمینه تشویق ایرانی‌ها به خرید کالای ایرانی دیده شود.
در همین رابطه نیز رئیس سازمان صدا و سیما به مدیران ارشد حوزه‌های مختلف دستور داد از امسال جوایز و هدایای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فقط باید از کالاهای ایرانی باشد. عبدالعلی علی‌عسکری خطاب به همه معاونان و مدیران ارشد رسانه ملی تاکید کرد: سازمان صدا و سیما باید از همه ظرفیت‌های خود برای تقویت تولید ملی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی استفاده کند و به عنوان حامی کالای ایرانی پرچمدار فرهنگ‌سازی در این زمینه باشد.
دستور رئیس صداوسیما در حالی به شبکه‌ها ابلاغ شده است که در حال حاضر بخشی از هزینه برنامه‌سازی در رسانه از طریق اسپانسر تأمین می‌شود. بر این اساس انتظار می‌رود از این پس بر تعداد اسپانسرهای داخلی که تأمین جوایز برنامه‌ها را نیز بر عهده می‌گیرند، افزوده شود.
این تاکید در حالی از سوی بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان این بخش مطرح می‌شود که تولید محصول باکیفیت به زعم بسیاری از آنان کلیدواژه این حرکت خواهد بود، چه آنکه به دنبال افزایش کیفیت، بسیاری از شهروندان تمایلی به مصرف کالاهای مشابه خارجی نخواهند داشت و این موضوع زمینه را برای تحرک بیشتر طرح توسعه اقتصادی ایران فراهم می‌کند.
اختصاص جوایز در تلویزیون به عنوان یک رسانه پربیننده
عماد عزیزی، کارشناس بازاریابی و فروش

خوشبختانه طی سال گذشته شاهد بودیم که در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی جوایز و مشوق‌هایی که برای بینندگان و شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها در نظر گرفته شد، مربوط به کالاهای تولید داخل بود و کار جالبی که علاوه بر این در آنها انجام گرفت، ارائه طرح‌های ویژه و تخفیف در خرید کالاهای ساخت ایران بود که موجب شد مردم برای خرید این کالاها مشتاق‌تر شوند. برای حمایت از تولید ایرانی علاوه بر حمایت از تولیدکننده ایرانی و اختصاص تسهیلات و گرهگشایی از مشکلات آنها، لازم است فرهنگ‌سازی در این باره نیز صورت بگیرد. اختصاص این جوایز در تلویزیون به عنوان یک رسانه پربیننده می‌تواند بهترین راهکار در فرهنگ‌سازی باشد. همچنین برگزاری جشنواره‌های ویژه با تخفیف‌های مناسب نیز راهکار حمایت از تولیدکننده ایرانی و فروش کالاهای باکیفیت داخلی به‌ویژه لوازم خانگی است. برای جلب اعتماد مردم تولید ایرانی باید خدمات پس از فروش عالی داشته باشد. باید تولیدکننده آنقدر به کالایی که تولید می‌کند مطمئن باشد که همانند کالاهای خارجی مدت طولانی را برای گارانتی آن اختصاص دهد. هنگامی که خریدار برای خرید کالایی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کند چندین عامل موجب تشویق وی به خرید کالای خارجی می‌شود. یکی از این عوامل خدمات پس از فروش عالی این کالاهاست که خریدار را از خرید خود مطمئن می‌کند. خوشبختانه تولید ایرانی در این سال‌ها همراه با علم روز رشد کرده و سلایق جدید را دیده و تکنولوژی را با تجارب چند دهه‌ای خود پیوند زده تا نیازهای روز را برطرف کند. تلاش باید این باشد که کیفیتی ارائه شود که در حد شأن و شخصیت نام ایران باشد. مردم ایران مطمئن باشند محصولی برای آنها تهیه می‌شود که در خور نام ایران و سلیقه ایرانی باشد.
فرهنگ‌سازی در برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات در رسانه
محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران

ما حامی کالای ایرانی هستیم، اما می‌گوئیم ایرانی باید کالای خوب ایرانی بخرد. از این رو باید از تولیدکننده ایرانی حمایت شود. از کالاهای ساخت ایران باید حمایت شود. حال این حمایت‌ها می‌تواند از طریق فرهنگ‌سازی در برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات در رسانه پربیننده باشد، چه در ارائه وام و تسهیلات و رفع موانع پیش روی تولید. در حال حاضر تولید ایرانی کیفیت بالایی دارد اما تولید بهتر نیازمند ارتقای دانش، فناوری و سرمایه‌گذاری بیشتر است و در صورتی که تولیدکنندگان به سمت اخذ دانش فنی از خارجی‌ها نروند و با آنها به سرمایه‌گذاری و کار مشترک نپردازند، از گردونه حذف خواهند شد.
همچنین اگر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت ایرانی، صادرات‌گرا نشوند و کالاهای صادراتی تولید نکنند، در آینده نزدیک حتی نمی‌توانند سهم بازار داخلی‌شان را حفظ کنند، اما فراموش نکنیم که نگاه صادراتی، قیمت و کیفیت مناسب محصول و خدمات پس از فروش می‌خواهد.