به گزارش کسب وکار نیوز، سخنگوی وزیر بهداشت در یک نشست خبری با توضیح اینکه اقشار متوسط و بالا هزینههای کمرشکن بیشتری را به دلیل نوع انتخاب و گزینش میپردازند، گفت: این هزینهها معمولاً بابت انتخاب نوع بیمارستان که بیشتر بیمارستانهای خصوصی است یا بابت خدمات زیبایی پرداخت میشود و مشخصاً اگر نوع انتخاب تغییر کند، این نوع هزینههای کمرشکن در این قشر نیز کاهش پیدا خواهد کرد. وی در همین رابطه در پاسخ به سوال «کسبوکار» که آیا نوع کیفیت و خدمات بیمارستانهای عمومی و خصوصی در این انتخابها دخیل بوده و اینکه آیا درصد رضایتمندی مردم از خدمات درمانی به صورت آماری برآورد شده است یا خیر، افزود: درصد رضایتمندی تنها به کیفیت خدمت بستگی ندارد. گاهی با وجود کیفیت خدمات درمانی رضایتمندی مردم از یک بیمارستان به دلیل برخورد بد یک پزشک یا یک پرستار پایین میآید و این اصلاً به معنی خدمات بیکیفیت آن بیمارستان نیست، اما درصدهای رضایتمندی مردم از خدمات به زودی اعلام میشود و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. حریرچی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بیمه شدن خدمات روانپزشکی مطرح شده است و بیش از ۲۰ درصد مردم از اختلالات روانی رنج میبرند، آیا وزارت بهداشت برنامهای برای بیمه کردن این خدمات دارد یا خیر، به «کسبوکار» گفت: اکثر خدمات روانپزشکی از قبل تحت پوشش بیمه بوده است. ما در این خصوص پیشنهاداتی ارائه دادیم. امیدواریم سازمانهای بیمهگر در بسته مجموعهای که برای خدمات روانپزشکی و روانشناسی مدنظر است، این موضوع را مورد توجه قراربدهند. وی درباره برنامه وزارت بهداشت درباره بدهیهای تأمین اجتماعی به بیمارستانها و تأثیر منفیای که روی ارائه خدمات در این بیمارستانها به مردم داشته نیز به «کسبوکار» توضیح داد: بیمارستانها در هر صورت موظف به ارائه خدمات هستند و بدهیها نمیتواند دلیلی برای بیانگیزه شدن کارکنان بیمارستانها باشد، اما در این باره توافقات خوبی با سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است و حدود ۵ هزار میلیارد اوراق به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده و عمده آن به بیمه سلامت تعلق دارد که قسمتی از آن پرداخت شده و قسمتی نیز در حال انجام است، اما درخواست ما از سازمانهای بیمهگر این است که طبق قانون عمل کنند. قانون میگوید حداکثر دو ماه بعد از دریافت اسناد ارائه خدمات مبلغ را باید به ارائهکننده خدمت پرداخت کرد.سخنگوی وزارت بهداشت هزینه رفت و آمد مردم بابت دریافت خدمات درمانی را بیشتر از خود خدمات بیان کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از مشکلات روستاهای ما مساله تزریقات است که روستاییان باید جهت تزریق ساده، هزینه زیادی بابت حمل و نقل پرداخت کنند. ایرج حریرچی دیروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: اکنون گروه اندکی از افراد جامعه در تغذیهشان مشکل دارند و به عنوان نمونه کارگران هزینههای زیادی برای درمان باید پرداخت کنند چون مجبورند با حقوق یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومانی درصدی از آن را برای درمان هزینه کنند که برایشان سنگین است.وی در عین حال دسترسی به خدمات سلامت در کشور را مناسب بیان کرد و آن را ناشی از اقدامات خوب و تأمین امکانات و تجهیزات درمانی در کشور پس از انقلاب دانست.سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: عدالت در اصل خدمات درمانی در کشور وجود دارد، پس فقرا هم به خدمات دسترسی دارند، اما به این معنی نیست که در سایر موارد ما مشکل نداریم، چراکه مشکلات در نحوه دسترسی وجود دارد. به عنوان نمونه روستاییان برای دریافت خدمات باید کیلومترها بروند تا خدمت را دریافتکنند.وی اظهار کرد: یکی از معیارهای مهم ارزیابی موضوع سلامت دسترسی به خدمات است، دسترسی موضوع بسیار مهمی است و این موضوع را مرکز آمار ایران در سالهای ٩٣ و ٩٤ براساس مطالعات در کل کشور اعلام کردهاست. حریرچی افزود: در ایران در بخش سرپایی ۹۸.۳ درصد دسترسی به خدمات دارند و این دسترسی به کل خدمات است. تفاوت دریافت خدمات سرپایی بین زن و مرد ۴ درصد و مناطق شهری و روستایی در حد یک درصد است و در بخش بستری ۹۵.۵ درصد مردم خدمات را دریافت میکنند.
چه کسانی در کشور دچار هزینههای کمرشکن درمان میشوند؟
وی ادامه داد: ۹۱.۸ درصد کسانی که دچار هزینههای کمرشکن درمان میشوند جزو ٢٠ درصد افرادی به شمار میآیند که درآمد پایینی در جامعه دارند. این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این نکته هم اشاره کرد که در واقع هرکسی که ٢٥ درصد درآمدش را به سلامت اختصاص دهد، دچار هزینههای کمرشکن شده است. حریرچی افزود: یکی از هزینههایی که اقشار متوسط و بالا را دچار هزینههای کمرشکن میکند، هزینههای دندانپزشکیاست. وی خاطرنشان کرد: هزینههای فقرزا بیشتر وظیفه دولت، وزارت بهداشت و بیمههاست، اما هزینههای کمرشکن برای افراد در سطح متوسط و بالا بیشتر نیاز به تغییر رفتار و نوع انتخاب دارد.سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: درصد رضایتمندی مردم از خدمات سلامت وجود دارد، اما این رضایتمندی، فقط به کیفیت خدمت ربط ندارد و عناصر دیگری در آن دخیل است. وی به اجرای یک نظرسنجی تلفنی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: تاکنون، یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر از طریق پیام کوتاه و تلفنی نظرسنجی شدهاند که از این شمار بیش از ٣٠٠ هزار نفر پاسخگو بودند که نتیجه آن را در آینده اعلاممیکنیم.
گسترش تختهای روانپزشکی در کشور ضروری است
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره اینکه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال بخشنامه بیمه سلامت، خدمات روانپزشکی را بدون هیچ محدودیتی مشمول بیمه سلامت دانسته است نیز چنین اظهار کرد: کتاب تعرفهها و مصوبات شورایعالی بیمه را وزارت بهداشت پیشنهاد داده بود و موضوع تحت پوشش قرار دادن خدمات روانپزشکی نیز در این کتاب آمدهاست.وی گفت: باید اعلام کنیم که اکنون عمده خدمات روانپزشکی تحت پوشش بیمه است که برخی از خدمات این بخش تحت پوشش نبود، وزارت بهداشت چون اینها را در کتاب خودش همان کتاب تعرفهها اعلام کرده بود که این تعداد خدمات هم باید تحت پوشش باشد، این وزارتخانه رسماً مخالفت خودش را با این بخشنامه اعلام کرده بود و از نظر ما بیماران روانپزشکی دسترسی به خدماتشان بسیار مهم است. حریرچی اضافه کرد: البته گسترش تختهای روانپزشکی و افزایش تعرفه بخش روانپزشکی در کشور ضروری است که با اصلاح تعرفهها بیش از یک هزار تخت به تعداد تختهای روانپزشکی اضافه شد و در حال افزایش خدمات آنها نیزهستیم.
خدمات برای بیماران صعبالعلاج افزایش یافته است
حریرچی درباره بدهی بیمهها به وزارت بهداشت گفت: کسانی که بیمهشده تأمین اجتماعی یا بیمه سلامت هستند از وزارت بهداشت خدمت میگیرند و سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکتی قرار بود به تأمین اجتماعی داده شود تا در حوزه سلامت هزینه شود که بخشی از آن تاکنون داده شده است.وی با بیان اینکه ما خدمات را برای بیماران صعبالعلاج افزایش دادهایم، اظهار کرد: حتی با اجرای طرح تحول سلامت بخشی از هزینههای این بیماران کاهش دادهشد. حریرچی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم خدمات را برای بیماران صعبالعلاج گسترش دهیم.
تعطیلات طولانی به سلامت مردم لطمه میزند
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان بروز و شیوع بیماریهایی چون سرطان در تمام ایام سال امری عادی است و در کنار اینها برخی بیماریها و مشکلات به واسطه تصادفات و مصدومیتهای ترافیکی یا بیماریهای قلبی و عروقی افزایش مییابد. حریرچی ادامه داد: به دلیل تعطیلی، خدمات سرپایی بخش خصوصی و خدمات بستری غیراورژانسی این بخش و نهادهای عمومی غیردولتی کاهش مییابد. بنابراین در تعطیلات، اورژانسهای دولتی و خدمات سرپایی این بخش به ناچار افزایش مییابد؛ این در حالیست که کارکنان این بخش هم نیاز به تعطیلات دارند. وی راهحل این مشکل را تعدیل و تقسیم تعطیلیها عنوان کرد و گفت: نوروز امسال مدیران این بخشها، سفرهای نوروزی خود را کاهش دادند تا برای ارائه خدمات بیشتر در خدمت مردم باشند.
مراجعه بیش از ۲ میلیون نفر به بیمارستانهای دولتی در نوروز
حریرچی با اشاره به خدمات درمانی ارائهشده از سوی مراکز تحت نظر این وزارتخانه در ایام تعطیلات نوروز گفت: در طول تعطیلات نوروز بیش از ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار مراجعه مردمی به بیمارستانهای دولتی برای دریافت خدمات درمانی گزارش شده است. وی ادامه داد: از این تعداد ۹۰ هزار و ۲۱۹ نفر در بیمارستانها بستری شدند و خدمات دریافت کردند و از این تعداد بیش از ۳۵ هزار نفر عمل جراحی اورژانسی و ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر جراحی غیراورژانسی داشتهاند. سخنگوی وزارت بهداشت تعداد مأموریتهای اورژانسی انجامشده طی این مدت توسط تکنسینهای اورژانس را نزدیک به ۲۰۷ هزار مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۰۳ هزار مورد انتقال بیمار و مصدوم به بیمارستانها بوده است.
نرخ دلار مؤثر در قیمت تجهیزات پزشکی
حریرچی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره قمیتگذاری تجهیزات پزشکی گفت: باید توجه کرد که قیمتگذاری تجهیزات پزشکی مربوط به سال ۹۳ نیست، بلکه در مقاطع مختلف تعدیلهای لازم در این رابطه انجام شده است. در قیمتگذاری تجهیزات پزشکی میزان ارزبری تأثیر دارد. البته قاعدتاً افزایش قیمت دلار در قیمتگذاری تجهیزات پزشکی مؤثر خواهد بود و ما منتظریم بحران فعلی درباره دلار رفع و سپس اقدامات لازم انجام شود.